< powrót do oferty
Kierunek studiów: Pedagogika leczniczo-terapeutyczna
Rodzaj studiów: studia podyplomowe
Charakter studiów: studia kwalifikacyjne
Z wykorzystaniem metod kształcenia: online (e-learning)
Podstawa prawna kształcenia: Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2023 poz. 2102) oraz Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 1450 ze zm.).
Cel:
Celem studiów jest specjalistyczne przygotowanie
absolwentów do pracy z osobami przewlekle chorymi lub/i dotkniętymi
dysfunkcjami narządów ruchu.
Kierunek ten umożliwia zdobycie wiedzy dotyczącej współcześnie
realizowanej pedagogiki leczniczej - diagnozowania potrzeb zarówno dzieci
chorych jak i ich rodzin, zasad funkcjonowania instytucji leczniczych oraz
systemów wsparcia społecznego. Kształtuje on umiejętności
edukacyjno-wychowawcze i terapeutyczne postępowania w pracy z dziećmi
i młodzieżą z chorobami przewlekłymi i niepełnosprawnością. Pozwala on
także rozwinąć kompetencje społeczne w zakresie współpracy z rodziną i
innymi instytucjami na rzecz wspomagania rozwoju uczniów.
Czas trwania: 630 godzin (w tym 180 godzin praktyk) - 3 semestry
Uzyskane kwalifikacje:
Studia podyplomowe z zakresu pedagogiki specjalnej na
kierunku Pedagogika leczniczo-terapeutyczna mają charakter kwalifikacyjny.
Program kształcenia zgodny jest z przepisami prawa, w szczególności uwzględnia
wymagania określone Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z
dnia 25 lipca 2019 r. (Dz.U. 2019 poz. 1450 ze zm.) w sprawie standardu
kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela. Ukończenie
wskazanego kierunku umożliwia jego absolwentom uzyskanie uprawnień m.in. do
zajmowania stanowiska nauczyciela:
- pedagoga specjalnego w
ogólnodostępnych przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych;
- „wspomagającego”
tj. nauczyciela dodatkowo zatrudnionego w celu współorganizowania kształcenia
integracyjnego w przedszkolach, szkołach i oddziałach integracyjnych lub w celu
współorganizowania kształcenia uczniów odpowiednio niepełnosprawnych,
niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym w
przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych, o którym mowa w
przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14
grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
Absolwenci
kierunku otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zgodne z
Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Adresaci:
Studia skierowane są do osób pracujących lub
planujących pracę z osobami przewlekle chorymi lub dotkniętymi dysfunkcjami
narządów ruchu; nauczycieli, wychowawców, pedagogów, psychologów, pracowników
socjalnych oraz pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych; pielęgniarek
środowiskowych, pracujących z osobami w fazie starości wymagających opieki
medycznej, socjalnej, a nawet paliatywno-hospicyjnej, które chcą podnieść swoje
kwalifikacje o nowe umiejętności praktyczne.
Na studia zapraszani są też pracownicy służby
zdrowia (pielęgniarki, dietetycy, rehabilitanci, pediatrzy, kardiolodzy,
ortopedzi, psychiatrzy, onkolodzy, neurolodzy, opiekunowie społeczni). Zdobędą
oni dodatkowe kompetencje w zakresie pracy z przewlekle chorym dzieckiem i jego
rodziną, także w zakresie współpracy w interdyscyplinarnym zespole leczącym i
opiekującym się dzieckiem chorym i przewlekle chorym.
Uczestnikami studiów mogą być osoby legitymujące
się wykształceniem wyższym (co najmniej I stopnia).
Zatrudnienie:
Kierunek ten umożliwia jego
absolwentom zatrudnienie m.in. w: ogólnodostępnych i integracyjnych
przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych; szkołach sanatoryjnych i
przyszpitalnych; placówkach służby zdrowia; placówkach zdrowia psychicznego;
świetlicach terapeutycznych; Domach Seniora, domach opieki całodobowej, domach
pomocy społecznej; Miejskich i Gminnych Ośrodkach Pomocy Społecznej, ośrodkach
rehabilitacyjno-wychowawczych; centrach pomocy rodzinie, centrach
rehabilitacyjnych; zakładach opiekuńczo-leczniczych, zakładach
pielęgnacyjno-opiekuńczych; środowiskowych domach samopomocy dla osób z
zaburzeniami psychicznymi; poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym
poradniach specjalistycznych oraz stowarzyszeniach i fundacjach
zajmujących się pracą na rzecz osób z chorobami przewlekłymi i
niepełnosprawnością ruchową.
Pobierz program kierunku
×1 / 2
2 / 2
❮
❯