Uprawnienia pedagogiczne dla psychologa

Uprawnienia pedagogiczne dla psychologa

Zaktualizowano dnia 7 października 2021

Psychologia to niezwykle ciekawy kierunek, którym zainteresowanie jest coraz większe. Na studia z tego obszaru decydują się osoby aspirujące do pracy z osobami cierpiącymi na różnego rodzaju zaburzenia na tle psychicznym. Ze względu na szeroki zakres tej dziedziny, absolwenci studiów psychologicznych mogą poprowadzić swoją ścieżkę zawodową na wiele różnych sposobów. Wielu z nich decyduje się podjąć pracę w różnego rodzaju poradniach, szpitalach czy w ośrodkach odwykowych. Popularnym kierunkiem jest również chęć zatrudnienia w placówce edukacyjnej jako nauczyciel psycholog. Aby nim jednak zostać, taka osoba musi zdobyć uprawnienia pedagogiczne dla psychologa. Do czego się mogą one przydać i kto może je zdobyć?

Czym jest psychologia?

Psychologia jest obszerną dziedziną nauk, która bada prawa i mechanizmy związane z zachowaniem i psychiką człowieka. Jako nauka akademicka zajmuje się m.in.:

  • procesami poznawczymi (myśleniem, pamięcią, wyobrażaniem),
  • emocjami i procesami motywacji,
  • psychicznymi aspektami interakcji ludzkich,
  • funkcjonowaniem centralnego układu nerwowego,
  • związkiem procesów psychicznych,
  • zaburzeniami osobowości.

Żeby móc tytułować się psychologiem należy ukończyć 5-letnie studia na kierunku psychologia – albo w formie jednolitych magisterskich lub 3-letnich licencjackich i 2-letnich magisterskich. Absolwenci studiów mogą podjąć pracę w wielu różnych miejscach – od szpitali, ośrodków uzależnień po prywatne gabinety. Osoby, które chcą poprowadzić swoją ścieżkę zawodową w kierunku pracy z dziećmi i młodzieżą szkolną w placówkach oświatowych, muszą spełnić dodatkowe wymagania.

Zasady dotyczące zatrudnienia w przedszkolach, szkołach i innych placówkach edukacyjnych jako nauczyciel psycholog określa Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli. Według aktu prawnego, aby zajmować stanowisko nauczyciela psychologa należy ukończyć jednolite studia magisterskie na kierunku psychologia o specjalności, która odpowiada prowadzonym zajęciom oraz posiadać przygotowanie pedagogiczne.

Uprawnienia pedagogiczne dla psychologa na WSKZ

Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego to renomowana i uznana uczelnia, która świadczy usługi na najwyższym poziomie już od ponad 20 lat. Placówka stale rozwija swoją bogatą ofertę o perspektywiczne studia podyplomowe, które pozwalają zdobyć dodatkowe kwalifikacje. Wychodząc naprzeciw osobom aspirującym do pracy w szkołach jako psycholog, uczelnia oferuje Przygotowanie pedagogiczne dla psychologów.

Studia mają charakter kwalifikacyjny, co oznacza, że absolwent psychologii, który ukończy studia podyplomowe na tym kierunku, otrzymuje uprawnienia pedagogiczne do wykonywania zawodu jako psycholog w placówkach oświatowych, przedszkolach, szkołach oraz w poradniach psychologiczno-pedagogicznych. Więcej o przygotowaniu pedagogicznym przeczytasz w naszym artykule „Co to jest przygotowanie pedagogiczne?„.

Sprawdź kierunek studiów podyplomowych

Nauczyciel psycholog – czym się zajmuje?

Grono pedagogiczne szkoły od wielu lat zasilają nie tylko nauczyciele konkretnych przedmiotów, ale również osoby udzielające pomocy psychologicznej. Do psychologa szkolnego mogą się zgłaszać nie tylko uczniowie, lecz także rodzice, ich opiekunowie lub inni nauczyciele.

Do najważniejszych zadań pracy psychologa w szkole należy zapewnienie odpowiedniej opieki psychologicznej, a także odpowiednie reagowanie i udzielania wsparcia. Wprowadza on także metody, które aktywizują pracę uczniów i podnoszą ich poziom oraz efektywność nauki. W trakcie swojej pracy zbiera informacje dotyczące uczniów, nauczycieli, rodziców oraz zjawisk czy problemów budzących niepokój. Nauczyciel psycholog może to zrobić dzięki przeprowadzanym – najczęściej podczas rozmowy – ankietom, kwestionariuszom, testom czy obserwacjom.

Oprócz tego, nauczyciel psycholog ma za zadanie:

  • organizować i prowadzić różne formy pomocy psychologicznej, aby zminimalizować skutki zaburzeń rozwojowych,
  • badać i analizować problemy psychologiczne dotykające dzieci i młodzież,
  • diagnozować zaburzenia i sytuacje wychowawcze,
  • określać odpowiednie formy pomocy psychologicznej,
  • stosować psychoterapie, rehabilitacje psychologiczne oraz prowadzić zajęcia psychokorekcyjne.