Prawo oświatowe a planowanie budżetu szkoły

studia dyrektor szkoły online

Zaktualizowano dnia 7 lipca 2023

Szkoła jest jednostką budżetową odprowadzającą dochody do budżetu jednostki samorządu terytorialnego. To właśnie z niego pobiera środki na różne wydatki niezbędne do swojego funkcjonowania. Aby określić planowane wydatki i dochody na kolejny rok, ważne jest więc sporządzenie planu finansowego. Podstawą prawną w sprawie opinii i zatwierdzania takiego planu jest prawo oświatowe. Co uwzględnia się w takim planie?

Plan finansowy szkoły – z jakich elementów się składa?

Plan finansowy ustalany jest osobno dla wydatków i dochodów szkoły, czyli placówki oświatowej. Z tego powodu należy sporządzić dla każdego z tych obszarów odrębny plan. Tworzą go takie elementy, jak:

  • dział – w którym wskazuje się charakter prowadzonej działalności (dla szkół publicznych jest to najczęściej oznaczenie 801 – oświata i wychowanie),
  • rozdział – opisuje się w nim w sposób szczegółowy rodzaj działalności bądź typ jednostki realizującej konkretny wydatek,
  • paragraf (lub układ paragrafów) – w tym miejscu określa się rodzaj planowanego wydatku lub dochodu.

ZAPISZ SIĘ NA STUDIA PODYPLOMOWE I SPEŁNIJ WYMAGANIA NA STANOWISKO DYREKTORA SZKOŁY

To, jak bardzo szczegółowo zostanie przedstawiony plan finansowy szkoły, zależy od opinii organu wykonawczego, czyli zarządu jednostki samorządu terytorialnego. W przypadku placówek oświatowych, każdy z rozdziałów traktowany jest jako usługowy i to właśnie w tym miejscu uwzględniane są wydatki poniesione na zatrudnienia pracowników.

Prawo oświatowe – podstawa prawna planu finansowego szkoły

Podstawą prawną odnośnie opinii i zatwierdzenia planu finansowego szkoły jest prawo oświatowe. Według przepisów, środkami określonymi w planie finansowym szkoły, po opinii rady szkoły, dysponuje dyrektor. Ponosi on rzecz jasna również odpowiedzialność za ich poprawne wykorzystanie.

prawo oświatowe a planowanie budżetu

Klasyfikacja budżetowa paragrafy
– oświata z nowymi pozycjami

W klasyfikacji budżetowej paragrafy oświaty zawierają taki pozycje, jak:

  • Wynagrodzenia osobowe pracowników i pochodne,
  • Zakup materiałów i wyposażenia,
  • Zakup energii,
  • Usługi remontowe,
  • Usługi zdrowotne,
  • Usługi pozostałe,
  • Opłaty za administrowanie za budynki, lokale i pomieszczenia garażowe,
  • Podróże służbowe krajowe,
  • Różne opłaty i składki (np. ubezpieczenie majątki),
  • Odpis za ZFŚS.

Od stycznia 2022 r. dla oświaty obowiązują nowe paragrafy, które dotyczą wynagrodzeń nauczycieli. Są to pozycje 479 „Wynagrodzenia osobowe nauczycieli” oraz 480 „Dodatkowe wynagrodzenie roczne nauczycieli”.

Granty dla szkół – cenne informacje

Aby opracować plan, ważne jest przede wszystkim wcześniejsze przyjęcie projektu uchwały budżetowej przez prezydenta, burmistrza lub wójta. Należy w tym celu dostarczyć niezbędne informacje do opracowania projektów planów finansowych, do których zalicza się m.in. dane dotyczące grantów dla szkół i ich wysokości. Na podstawie projektu szkoła otrzymuje konkretne wytyczne, według których opracowuje plan. Wśród wytycznych znajdują się najczęściej:

  • wskaźniki,
  • metody ustalania wydatków,
  • priorytety ich planowania.

Oświata – praca jako dyrektor coraz bardziej pożądana

Stanowisko dyrektora to bardzo odpowiedzialna funkcja m.in. ze względu na rozporządzanie budżetem określonym w planie finansowym. Osoba pracująca w takim charakterze może jednak bez problemu sobie z tym poradzić, dzięki wdrożeniu kilku zmian w zachowaniu. Wspomina o tym w swoim wykładzie „Psychologia decyzji finansowych” dr Alex Edmans.

Sprawdź kierunek studiów podyplomowych

W przypadku oświaty, praca na każdym stanowisku obliguje do spełnienia wymagań określonych we właściwych rozporządzeniach. W przypadku stanowiska dyrektora, jednym z nich jest ukończenie studiów podyplomowych z zakresu zarządzania.

Wychodząc naprzeciw potrzebom aspirujących dyrektorów, Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego przygotowała studia podyplomowe Organizacja i Zarządzanie Oświatą, który pozwala słuchaczom zdobyć merytoryczne i praktyczne przygotowanie do pracy.