Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla ucznia – kiedy jest udzielana i kto decyduje o jej formie?

pomoc psychologiczno pedagogiczna w szkole

Zaktualizowano dnia 7 września 2022

Szkoła jest miejscem, w którym uczniowie nie tylko zdobywają wiedzę z wielu różnych przedmiotów, nawiązują pierwsze relacje z rówieśnikami czy zaczynają odkrywać swoje pasje i zainteresowania. Wśród społeczności szkolnej często dochodzi do różnego rodzaju problemów, których źródłem są nie tylko kwestie rozwojowe i dydaktyczne, ale również deficyty związane z trudną sytuacją domową. Ogromne znaczenie ma w takich sytuacjach pomoc psychologiczno pedagogiczna w szkole, którą – według rozporządzenia – muszą zapewnić wszystkie publiczne placówki oświatowe. Musi być ona nie tylko odpowiednio zorganizowana, ale również nadzorowana. Kto i w jakich sytuacjach może skorzystać z takiej pomocy?

Czym jest pomoc psychologiczno pedagogiczna?

Pomoc psychologiczno pedagogiczna opiera się na zdiagnozowaniu oraz zaspokojeniu indywidualnych potrzeb edukacyjnych i rozwojowych ucznia, a także rozpoznaniu zarówno jego predyspozycji psychofizycznych, jak i czynników środowiskowych, które mają wpływ na jego funkcjonowanie w szkole. Pomoc psychologiczno pedagogiczna ma za zadanie wspierać potencjał rozwojowy ucznia oraz stworzyć takie warunki, aby mógł aktywnie i efektywnie uczestniczyć w społeczności szkolnej.

Sprawdź kierunek studiów podyplomowych

Tego typu wsparcie musi być zapewnione w publicznych przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych, szkołach publicznych i publicznych placówkach oświatowych.

Pomoc psychologiczno pedagogiczna – w jakich sytuacjach uczeń objęty jest

Pomocą psychologiczno pedagogiczną obejmowany jest m.in. uczeń:

  • niepełnosprawny,
  • niedostosowany społecznie lub z takim zagrożeniem,
  • z zaburzeniami emocjonalnymi,
  • o szczególnych uzdolnieniach,
  • z trudnościami w uczeniu się,
  • z chorobami przewlekłymi,
  • pochodzący z rodziny o trudnej sytuacji bytowej,
  • posiadający trudności w adaptacji z uwagi na różnice kulturowe.

Rola dyrektora, grona pedagogicznego oraz rodziców

Pomoc psychologiczno pedagogiczna jest nadzorowana i organizowana przez dyrektora przedszkola, szkoły bądź placówki. Z kolei za jej udzielanie odpowiadają nauczyciele, wychowawcy grup wychowawczych, a także wykwalifikowani w tym kierunku specjaliści – pedagodzy, logopedzi, psycholodzy, doradcy zawodowi.

Pomoc psychologiczno pedagogiczna w szkole może być udzielona nie tylko ze względu na problem zauważony przez samego ucznia, jego rodziców, grono pedagogiczne bądź dyrekcję szkoły. O problemie mogą poinformować również jednostki zewnętrzne – poradnie specjalistyczne, instytucje działające na rzecz rodzin czy kurator sądowy.

pomoc psychologiczno pedagogiczna w szkole

Pomoc psychologiczno pedagogiczna w szkole – formy

Po konsultacjach ze wszystkimi podmiotami inicjującymi potrzebę wsparcia psychologiczno pedagogicznego, dyrektor decyduje o jej formie. Taka pomoc jest realizowana podczas bieżącej pracy z uczniem, a także w trakcie:

  • porad i konsultacji,
  • zajęć rozwijających uzdolnienia,
  • specjalistycznych zajęć (m.in. logopedycznych, korekcyjno-kompensacyjnych, terapeutycznych),
  • zindywidualizowanej ścieżki obligatoryjnego przygotowania przedszkolnego.

Zarządzanie w oświacie – studia podyplomowe dla dyrektorów

W związku z rosnącym zainteresowaniem zdobycia wymaganych kwalifikacji do pełnienia funkcji dyrektora szkoły przez aktywnych zawodowo nauczycieli, Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego przygotowała kierunek Organizacja i Zarządzanie Oświatą. Studia podyplomowe mają charakter kwalifikacyjny, co oznacza, że oprócz dawki niezwykle cennej wiedzy słuchacze uzyskują uprawnienia pozwalające pełnić funkcje kierownicze w placówkach oświatowych.

Program studiów – od wizerunku dyrektora do prawa oświatowego w pigułce

Dzięki rozbudowanemu i dopracowanemu programowi studiów, zainteresowani słuchacze zdobędą wiedzę ze wszystkich niezbędnych aspektów, które mają wpływ na efektywne zarządzanie placówką oświatową. W pierwszym semestrze realizowane są zagadnienia związane z marketingiem i ekonomią w edukacji czy z zarządzaniem finansami oraz pozyskiwaniem funduszy europejskich. Aspirujący dyrektorzy nie tylko poznają prawo oświatowe w pigułce, ale również zapoznają się z tajnikami kreowania pozytywnego wizerunku.