Biznes jest tworzony przez ludzi, dlatego to właśnie czynnik ludzki – mimo wprowadzenia wielu technologicznych usprawnień – ma ogromny wpływ na sukces organizacji. Aby osiągać zamierzone wyniki, trzeba działać szybko i wydajnie. Szczególnie osoby prowadzące różnego rodzaju działalności muszą podejmować trafne decyzje i odpowiednio zarządzać swoim czasem. Z tego powodu bardzo ważne w ostatnich latach stało się korzystanie z idei mentoringu i coachingu, które mają pozytywny wpływ na zaangażowanie, innowacyjność, motywację, a nawet wskaźnik rentowności. Wiele dobrze prosperujących firm korzysta z usług pozwalających rozwijać talenty, które drzemią w członkach organizacji. Osoby na stanowiskach kierowniczych, którym towarzyszy presja otoczenia często korzystają z pomocy coacha lub mentora. Co to jest coaching biznesowy?
Coaching biznesowy definicja
W najprostszej definicji, coaching jest rozmową, w trakcie której dochodzi do bardziej efektywnego zrozumienia oraz uczenia się. Jest przestrzenią, aby spokojnie pomyśleć i zwolnić, a dla osób na stanowiskach liderskich jest momentem, aby otworzyć się na nowe możliwości i spróbować innych sposobów myślenia.
Coaching czerpie z wielu dziedzin – szczególnie z psychologii, socjologii, nauk o rozwoju organizacji czy z teorii treningu sportowego. Początkowo coaching wykorzystywany był do szkolenia sportowców, a w latach 60. i 70. ubiegłego wieku dotyczył przede wszystkim zagadnień związanych z koncentracją, doskonaleniem się, a także kompetencji zespołowych i osobistych.
Kim jest coach?
Coach jest osobą, która pełni wiele funkcji w pracy ze swoim klientem. To:
- doradca i partner do dyskusji, który pozwala klientowi stworzyć, ocenić i skonkretyzować pomysły,
- źródło wsparcia w aktualnych problemach klienta bez dokonywania ocen,
- konsultant – w momencie, gdy klient chce zaprezentować swoje pomysły i rozwiązania,
- pewnego rodzaju „lustro” – może przejrzeć się w nim klient, który ma problemy z realną oceną własnego potencjału.
Zadaniem coacha jest pomoc klientowi w zakresie:
- dostrzegania potencjału,
- uzyskiwania jasnego obrazu rzeczywistości,
- precyzowania zamiarów,
- koncentracji na konkretnych aspektach działalności, żeby nieustannie rozwijać organizację,
- świadomego budowania relacji i dążenia do zamierzonych celów.
Psychologia coachingu biznesowego
Warto zaznaczyć, że coaching nie jest żadną formą psychoterapii i nie pomaga klientom, którzy borykają się z problemami natury poznawczej bądź emocjonalnej. Coaching nie oferuje pomocy psychologicznej, ani nie leczy różnego rodzaju zaburzeń. Coaching można stosować równolegle z psychoterapią, lecz nie może być jej zamiennikiem. Coaching jest jednak związany z psychologią. Z perspektywy psychologii pozytywnej, na mentoring i coaching można patrzeć w kwestiach pozytywnych emocji jednostki w przyszłości i teraźniejszości.
Coaching biznesowy a pozostałe typy coachingu
Swoje zastosowanie coaching znajduje w bardzo wielu obszarach, a zawód ten nieustannie się rozwija. Istnieje jednak spora różnica między coachingiem osobistym a biznesowym. Biznes wymusza na osobach decyzyjnych zarządzania relacjami na innym poziomie – zwłaszcza, gdy dotyczy to pracy w korporacji. Opanowanie trójstronnych relacji jest bardzo trudnym wyzwaniem, kiedy w komunikacji dochodzi do cienkiej granicy między porozumiewaniem się z klientem i jego sponsorem.
Coaching biznesowy online
Z uwagi na coraz prężniej rozwijający się sektor biznesu, coraz więcej organizacji decyduje się na korzystanie z usług coacha. W związku z rosnącym zainteresowaniem tą niezwykle perspektywiczną dziedziną Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego przygotowała Coaching w biznesie studia podyplomowe, które pozwalają zdobyć wiedzę i umiejętności z tego zakresu. Słuchacze, którzy zapiszą się na ten kierunek opanują wiedzę z obszaru komunikacji interpersonalnej, a także zdolności do budowania i utrzymywania relacji biznesowych.
Coaching biznesowy to studia, które pozwalają rozwinąć aktualną wiedzę lub zdobyć nowe umiejętności przedsiębiorcom, trenerom wewnętrznym, pracownikom działów HR, przedstawicielom firm szkoleniowych i doradczych, a także wszystkim zainteresowanym coachingiem biznesowym.