Zaktualizowano dnia 7 czerwca 2023
Praca z uczniem, który posiada problemy ze zdrowiem bądź dysfunkcje na poziomie intelektualnym, wymaga od grona pedagogicznego specjalnej organizacji nauki. Taka konieczność zachodzi w przypadku, gdy zespół orzekający z publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej wyda orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Na jego podstawie nauczyciele mogą później tworzyć i prowadzić ważną dokumentację. Należy do niej m.in. WOPFU – co to jest i dlaczego jest tak ważny dla nauczyciela?
WOPFU co to jest?
Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia (w skrócie WOPFU) jest dokumentem opracowywanym dla ucznia, któremu wydano orzeczenie o potrzebie specjalnego kształcenia. Co więcej, stanowi również bazę do tworzenia indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego (IPET), którego jest załącznikiem.
Arkusz wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia zawiera szereg niezwykle ważnych informacji dla nauczyciela na temat:
- indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz rozwojowych,
- mocnych stron ucznia, jego predyspozycji, zainteresowań,
- charakteru oraz zakresu wsparcia ze strony grona pedagogicznego, specjalistów oraz asystentów,
- przyczyn trudności i niepowodzeń edukacyjnych, w tym m.in. występujących ograniczeń utrudniających uczniowi udział w życiu szkolnym lub przedszkolnym.
Gdy dokument dotyczy ucznia, który realizuje wybrane zajęcia wychowania przedszkolnego, indywidualne zajęcia edukacyjne bądź w maksymalnie 5-osobowej grupie, w arkuszu wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia znajdują się także informacje na temat napotykanych trudności związanych z jego włączaniem do zajęć, a także efekty podejmowanych działań mających na celu ich przezwyciężenie.
ZAPISZ SIĘ NA STUDIA PODYPLOMOWE I ZDOBĄDŹ KWALIFIKACJE PEDAGOGICZNE
Ewaluacja WOPFU po pierwszym semestrze
Z uwagi na ogromne znaczenie tego dokumentu w trakcie kształcenia, wiele osób zastanawia się nie tylko co to jest WOPFU, ale również jak wygląda ewaluacja WOPFU po pierwszym semestrze. Minimum dwa razy w trakcie roku szkolnego (np. w pierwszym i drugim półroczu lub na początku i końcu roku szkolnego), zespół nauczycieli odpowiedzialny za opracowanie IPET-u dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia. Gdy jest to koniczne, wprowadza do programu pewne modyfikacje.
Zarówno w ewaluacji programu, jak i przy ocenie skuteczności organizacji i udzielania pomocy, może uczestniczyć uczeń (jeśli jest pełnoletni) oraz jego rodzice. Podczas ich nieobecności dyrektor ma obowiązek zawiadomić ich o ewentualnych modyfikacjach w IPET.
WOPFU – kiedy jest sporządzanie?
Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia jest sporządzana przed opracowaniem IPET. Aby zachować terminy opracowania tej dokumentacji, WOPFU opracowane musi być przed 30 września w przypadku ucznia, który rozpoczyna naukę lub 30 dni od daty złożenia orzeczenia o potrzebie specjalnego kształcenia w szkole lub przedszkolu.
Więcej informacji na temat sporządzania WOPFU znajdziesz w naszym artykule „Jak przygotować WOPFU? – Baza wiedzy”.