Zaktualizowano dnia 18 stycznia 2022
Matematyka to jeden z podstawowych i niezwykle ważnych przedmiotów w planie lekcji każdego ucznia. Umiejętność poprawnego liczenia i wykorzystywania tej wiedzy w praktyce przydaje się nie tylko w trakcie wykonywania zadań, ale przede wszystkim w życiu codziennym, w którym – wbrew pozorom – stykamy się z nią praktycznie każdego dnia. Jak mawia słynny cytat „matematyka to królową nauk”, ponieważ stanowi ona podstawę wielu innych przedmiotów, np. chemii czy fizyki.
Z tego powodu, już od najmłodszych lat uczniowie zdobywają wiedzę od prostych działań matematycznych do skomplikowanych wzorów, aby móc rozwijać swoje umiejętności także w innych dziedzinach. W związku z dużym zapotrzebowaniem na nauczycieli tego przedmiotu, coraz więcej osób aspirujących do pracy w tym zawodzie zadaje sobie pytanie – jak zostać nauczycielem matematyki?
Nauka matematyki w szkole podstawowej
Matematyka to przedmiot, który pojawia się już od 1 klasy szkoły podstawowej aż do ostatniej klasy szkoły średniej. Później znajduje się w planie zajęć studentów samej matematyki oraz w wielu pokrewnych kierunków studiów np. ekonomii, informatyce, budownictwie, finansach i rachunkowości czy statystyce.
Na etapie szkoły podstawowej, nauczyciel matematyki prowadzi zajęcia dydaktyczne, nauczając przedmiotu matematyki w taki sposób, aby uczniowie nabyli umiejętności i wiedzę określoną podstawie programowej. Do podstawowych obowiązków należy m.in.:
- rozwój rozumienia podstawowych zagadnień z zakresu arytmetyki oraz geometrii,
- rozwój wyobraźni, pamięci, abstrakcyjnego oraz logicznego rozumowania,
- rozwijanie umiejętności tworzenia oraz czytania tekstów matematycznych,
- kształtowanie podstawowych umiejętności praktycznych i intelektualnych według podstawy programowej,
- aktualizacja treści kształcenia w związku z rozwojem obszarów matematyczno-pedagogicznych,
- wdrażanie uczniów do systematycznej i samodzielnej pracy oraz rozwiązywania problemów.
Nauka matematyki w szkołach ponadpodstawowych
W szkołach ponadpodstawowych, nauczyciel przekazuje uczniom wiadomości m.in. z zakresu:
- zbiorów,
- liczb,
- funkcji,
- równań oraz nierówności,
- ciągów,
- figur geometrycznych,
- rachunku prawdopodobieństwa,
- statystyki.
Nauczyciel matematyki – kto może nim zostać?
Nauczycielem matematyki w szkołach podstawowych oraz ponadpodstawowych może zostać osoba, która posiada przygotowanie pedagogiczne do nauczania przedmiotów, a także ukończyła studia II stopnia lub jednolite magisterskie z obszaru matematyki albo studia podyplomowe, które nadają kwalifikacje do nauczania matematyki.
Studia podyplomowe są zatem świetnym rozwiązaniem dla osób, które ukończyły wcześniej inną specjalizację, a zawsze marzyły o nauczaniu matematyki. Jeżeli słuchacz posiada przygotowanie pedagogiczne, wystarczy, że zapisze się na kierunek Nauczanie matematyki, który oferuje Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego. W przypadku braku przygotowania pedagogicznego, uczelnia przygotowała bardzo atrakcyjne rozwiązanie – słuchacz w takim przypadku może zapisać się równocześnie na kierunek dotyczący nauczania matematyki oraz studiów z przygotowania pedagogicznego. Otrzymuje wówczas na drugi z nich 25% rabat, dzięki czemu może nie tylko zaoszczędzić czas na realizacji studiów, ale także pieniądze.
Według wymogów Rozporządzenia Ministra Edukacji, przygotowanie pedagogiczne musi obejmować:
- 270 godzin zajęć teoretycznych,
- 150 godzin zajęć praktycznych.
Jak zostać nauczycielem matematyki po ekonomii?
Choć studia podyplomowe stwarzają nowe możliwości absolwentom szkół wyższych po kierunkach niezwiązanych z matematyką, nauczycielem przedmiotu mogą zostać przede wszystkim absolwenci kierunków matematycznych, w tym ekonomii – osoby te muszą zdobyć wówczas wymagane przygotowanie pedagogiczne.
Nowoczesne metody nauczania matematyki
Choć matematyka w głównej mierze opiera się na zasadach znanych od wieków, nieustannie zmieniają się formy nauczania tego przedmiotu. Szczególnie w szkołach technicznych, gdzie zmiany technologiczne dotykają także sposobu nauczania. Aby podążać za trendami i nowoczesnymi metodami nauki, Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego przygotowała kierunek Nowoczesne metody nauczania matematyki, który ma za zadanie podnieść kompetencje merytoryczne, organizacyjne i metodyczne podczas nauczania matematyki. Na studia mogą zapisać się osoby, które posiadają dyplom magistra.