Zasady planu nadzoru pedagogicznego

Choć z perspektywy ucznia szkoła jest placówką, w której nauczyciele pełnią swoją misję dydaktyczną przekazując niezwykle cenną wiedzę, z perspektywy dyrekcji zarządzanie w pewnych aspektach przypomina firmę, która – aby funkcjonowała efektywnie – musi być w odpowiedni sposób zorganizowana. Grono pedagogiczne, z uwagi na charakter swojej pracy, podlega zasadom pod względem działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. Kontrolę nad przestrzeganiem tych oraz wielu innych aspektów może prowadzić m.in. dyrektor szkoły. Jak często opracowywany jest plan nadzoru pedagogicznego i jakie są zasady jego realizacji?

Czym jest nadzór pedagogiczny w szkole?

Nadzór pedagogiczny w szkole to działania odpowiednich organów, które mają za zadane ocenić stan przestrzegania przepisów prawa związanych z działalnością dydaktyczną, opiekuńczą, wychowawczą, a także działalnością statutową danej szkoły lub placówki. Nadzór jest przeprowadzany również, aby zweryfikować przebieg procesów kształcenia i wychowania, a także efekty działalności dydaktycznej, opiekuńczej i wychowawczej szkoły.

Sprawdź kierunek studiów podyplomowych

Organ sprawujący nadzór pedagogiczny nad szkołą

W ramach nadzoru pedagogicznego realizowane są zadania oraz czynności w trybie działań doraźnych oraz planowych. Kuratorium oświaty może prowadzić działania planowe, a także – jeśli wystąpi potrzeba podjęcia działań, które nie są przewidziane w planie nadzoru pedagogicznego – działania doraźne.

W obydwu przypadkach organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad szkołą może być również dyrektor, jeśli działania te wynikają z potrzeb szkoły lub placówki. Działania te mogą być realizowane w formie kontroli oraz wspomagania i mają za zadanie m.in.:

  • weryfikować przestrzeganie przepisów przez nauczycieli,
  • kontrolować przebieg procesów kształcenia,
  • wspomagać nauczycieli w realizacji ich zadań przez diagnozę pracy szkoły, planowanie i prowadzenie działań rozwojowych.

Nadzór ma również na celu zdobycie informacji pozwalających na obiektywną ocenę działalności danej placówki.

Plan nadzoru pedagogicznego – zasady

Dyrektor szkoły zobowiązany jest do opracowania planu nadzoru pedagogicznego na każdy rok szkolny i przedstawienia go na zebraniu rady pedagogicznej. W przypadku szkoły bądź placówki, w której się jej nie tworzy, dyrektor prezentuje plan na zebraniu. Biorą w nim udział nauczyciele oraz wszystkie osoby realizujące działania statusowe szkoły. Dyrektor ma na to czas do 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan.

Podczas opracowywania planu nadzorczego dyrektor szkoły musi uwzględnić wnioski powstałe na skutek kontroli, które miały miejsce w poprzednim roku szkolnym, a także wziąć pod uwagę podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej.

Plan nadzoru pedagogicznego musi zawierać nie tylko tematykę oraz terminy planowanych kontroli, ale również informacje na temat zakresu wspomagania nauczycieli w realizacji ich pracy oraz plan obserwacji.

plan nadzoru pedagogicznego

Zarządzanie oświatą online – studia podyplomowe

Wpływ na aspekty związane z planem nadzoru pedagogicznego ma dyrektor szkoły. To stanowisko niezmiennie pożądane przez nauczycieli, dla których bardzo często stanowi najważniejszy cel do osiągnięcia na swojej ścieżce zawodowej. Aby pełnić tę odpowiedzialną, ale zarazem prestiżową funkcję, należy posiadać odpowiednie kwalifikacje zawodowe, o których więcej dowiesz się z naszego artykułu „Kto może zostać dyrektorem szkoły?”.

Program studiów – nie tylko plan nadzoru pedagogicznego

Jednym z wymogów pod względem posiadanego wykształcenia jest ukończenie studiów podyplomowych na kierunku zarządzanie oświatą. Kierunek o charakterze kwalifikacyjnym z tego obszaru posiada w swojej ofercie Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego, która umożliwia realizację teoretycznej części programu bez wychodzenia z domu. Studia nie tylko pozwolą zdobyć wiedzę z zakresu nadzoru pedagogicznego, ale przygotują również m.in. z:

  • marketingu i ekonomii w edukacji,
  • zarządzania finansami i pozyskiwania funduszy,
  • prawnych uwarunkowań funkcjonowania placówki oświatowej,
  • kompetencji przywódczych dyrektora,
  • technik informacyjnych w zarządzaniu placówką.