Zajęcia korekcyjno kompensacyjne w przedszkolu – kto nadzoruje ich prawidłowy przebieg?

zajęcia korekcyjno kompensacyjne w przedszkolu

W każdej szkole znajduje się grupa dzieci, która zmaga się z większymi trudnościami z pisaniem, czytaniem czy ortografią niż pozostała część uczniów. Źródeł niepowodzeń może być wiele – od wad słuchu i wzroku aż po choroby somatyczne czy złą sytuację rodzinną. Niezależnie od przyczyn powstających trudności, organizowane są specjalistyczne zajęcia korekcyjno kompensacyjne w przedszkolu, które mają na celu aktywizować i rozwijać intelektualne funkcje dzieci, a także pozwolić im w pełni uczestniczyć w procesie dydaktyczno-wychowawczym. Tego typu zajęcia zaliczane są do pomocy psychologiczno-pedagogicznej, która musi być odpowiednio zorganizowana i nadzorowana w każdym przedszkolu, szkole lub placówce oświatowej.

Czym są zajęcia korekcyjno-kompensacyjne?

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są skierowane do uczniów, którzy nie opanowali podstawowych umiejętności, co znacznie utrudnia ich prawidłowy rozwój. Zajęcia odbywają się zazwyczaj w niedużych grupach i trwają od 30 do 45 minut. Dzieci są na nie skierowane najczęściej przez nauczyciela, specjalistę terapeutę, rodziców lub poradnię psychologiczno-pedagogiczną, która zdiagnozowała pewne nieprawidłowości.

Z tego typu zajęć powinny korzystać dzieci, które wymagają indywidualnego podejścia. Zazwyczaj są to jeszcze niesamodzielni, nieśmiali lub łatwo rozpraszający się uczniowie. Często uczestnikami zajęć korekcyjno-kompensacyjnych są dzieci z dysleksją, dysortografią oraz dysgrafią. Poleca się je także uczniom, u których wykryto zaburzenia funkcji ruchowych, słuchowych czy wzrokowych.

zajęcia korekcyjno kompensacyjne w przedszkolu

Formy i metody – zajęcia korekcyjno-kompensacyjne

Wykorzystane formy oraz metody tego typu zajęć różnią się od tych, które stosowane są podczas standardowych lekcji. Realizowane są najczęściej jako gry, zabawy oraz zadania o charakterze:

  • ruchowym,
  • manualnym,
  • graficznym,
  • słownym.

W trakcie ćwiczeń, dzieci korzystają z różnych pomocy dydaktycznych – kart pracy, plansz, słowników czy książek. Bardzo ważna jest również atmosfera i miejsce, w którym realizowane są zajęcia. Często jest to specjalnie przygotowana do tego celu sala.

Nadzór pedagogiczny w przedszkolu – rozporządzenie

Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne traktowane są jako pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu. Udzielana jest ona nieodpłatnie i dobrowolnie, a za organizację i nadzór wewnętrzny odpowiada dyrektor szkoły. Może on ocenić:

  • stan przestrzegania przepisów prawa, które dotyczą działalności wychowawczej, dydaktycznej, opiekuńczej, a także pozostałą działalność w ramach statutu szkoły,
  • przebieg procesów wychowania i kształcenia,
  • efekty działalności opiekuńczej, wychowawczej i dydaktycznej.

Aktem prawnym, który określa nadzór pedagogiczny w przedszkolu, szkołach i placówkach oświatowych jest Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego.

Studia dla aspirujących dyrektorów szkoły

Aby prowadzić wewnętrzny nadzór pedagogiczny oraz realizować inne zadania powierzone dyrektorowi szkoły (w tym m.in. przydzielać nauczycielom stałe prace czy przewodzić radzie pedagogicznej), należy spełnić kilka wymagań pod kątem posiadanych kwalifikacji. Szerzej opisaliśmy je dla Was w artykule „Kto może zostać dyrektorem szkoły?”.

Sprawdź kierunek studiów podyplomowych

Jednym z wymogów jest ukończenie studiów podyplomowych lub kurs kwalifikacyjny z obszaru zarządzania oświatą. Wychodząc naprzeciw dużemu zapotrzebowaniu na rynku pracy na osoby posiadające niezbędne kompetencje, Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego stworzyła studia podyplomowe o charakterze kwalifikacyjnym na kierunku Organizacja i Zarządzanie Oświatą. Program pozwoli aspirującym dyrektorom zapoznać się z zagadnieniami niezbędnymi do efektywnego wykonywania swoich obowiązków. Słuchacze zdobędą wiedzę m.in. w zakresie:

  • nadzoru pedagogicznego oraz zarządzania organizacją,
  • marketingu i ekonomii w edukacji,
  • zarządzania finansami,
  • technik informacyjnych,
  • wizerunku dyrektora,
  • kompetencji przywódczych.

Więcej informacji na temat kierunku znajdziesz na stronie Zarządzanie oświatą studia podyplomowe online.