Spółki Skarbu Państwa – kto i kiedy może zacząć pracę w jednej z nich?

studia podyplomowe mba

Spółki Skarbu Państwa to w naszym kraju najważniejszy zbiór komercyjnych podmiotów gospodarczych. Ich własność w mniejszym lub większym stopniu należy do mienia państwowego. Z tego powodu pracę na stanowiskach decyzyjnych w tego typu firmach mogą zajmować osoby spełniające określone wymagania. Z roku na rok tego typu spółek przybywa, co generuje rosnącą liczbę ogłoszeń dotyczącą m.in. naborów do zarządów. Jakie warunki należy spełnić, aby zajmować stanowisko w jednej z nich?

Skarb Państwa w świetle przepisów

Aby przybliżyć definicje dotyczące tego typu spółek, na początku warto przyjrzeć się, w jaki sposób – według obowiązujących przepisów – postrzegany jest sam Skarb Państwa. W art. 34 kodeksu cywilnego określany jest on jako podmiot obowiązków oraz praw dotyczących mienia państwowego, które nie należą do innych państwowych osób prawnych.

Spółki Skarbu Państwa – czym są?

Z kolei literatura naukowa – zarówno ekonomiczna, jak i prawnicza – nie uwzględnia jednolitego nazewnictwa dotyczącego spółek z udziałami państwa. Tak samo kryteria ich definiowania i wyodrębnienia są różne. Najczęściej stosuje się zamiennie sformułowania spółki Skarbu Państwa, spółki pod kontrolą Skarbu Państwa czy spółki z udziałami Skarbu Państwa.

ZAPISZ SIĘ NA STUDIA MBA I SPEŁNIJ WYMOGI DOTYCZĄCE PODJĘCIA PRACY W SPÓŁKACH SKARBU PAŃSTWA

Należą do nich podmioty, w których – reprezentowany przez Ministra właściwego ds. Skarbu Państwa bądź pozostałych ministrów – Skarb Państwa ma bezpośrednie udziały własnościowe. Warto zaznaczyć, że nieważna jest wielkość tych udziałów.

Nie zaliczą się do tego m.in.:

  • tzw. spółki komunalne, w których udziały posiadają tylko jednostki samorządu terytorialnego,
  • spółki-córki i tym podobne spółki z udziałem Skarbu Państwa bądź pozostałych państwowych osób prawnych (w tym przypadku własność państwa jest pośrednia, a prawa z udziałów i akcji wobec tych podmiotów wykonywane są przez inne jednostki).

Zasady zarządzania mieniem państwowym

Aby w sposób efektywny zarządzać aktywami posiadanymi przez państwo, powstała specjalna Ustawa o zasadach zarządzania mieniem państwowym, która wprowadza model nadzoru właścicielskiego. Kompetencje te sprawuje minister właściwy do spraw aktywów państwowych.  Może on w imieniu Skarbu Państwa złożyć oświadczenie woli o utworzeniu spółki bądź przystąpieniu do spółki.

Dodatkowo ma prawo do zwołania bądź żądania zwołania walnego zgromadzenia wspólników oraz umieszczenia określonych spraw w porządku takiego zgromadzenia. Z kolei premier koordynuje wykonywanie uprawnień, które przysługują Skarbowi Państwa w spółkach oraz dąży do tego, by sposób wykonywania praw z akcji należących do Skarbu Państwa był jednolity. Prezes Rady Ministrów może również ustalać zasady kształtowania wynagrodzeń członków organów.

Dodatkowo ma prawo do zwołania bądź żądania zwołania walnego zgromadzenia wspólników oraz umieszczenia określonych spraw w porządku takiego zgromadzenia. Z kolei premier koordynuje wykonywanie uprawnień, które przysługują Skarbowi Państwa w spółkach oraz dąży do tego, by sposób wykonywania praw z akcji należących do Skarbu Państwa był jednolity. Prezes Rady Ministrów może również ustalać zasady kształtowania wynagrodzeń członków organów.

Spółki Skarbu Państwa – praca nie dla każdego

W połowie 2022 roku istniało ponad 400 spółek z udziałem Skarbu Państwa. Każda z nich prowadzi wewnętrzne rekrutacje na stanowiska niższego szczebla według własnych potrzeb oraz wytycznych. Zupełnie inaczej sytuacja wygląda w przypadku członków organów nadzorczych oraz organów zarządzających. Jeśli chodzi o spółki Skarbu Państwa, pracę na tego typu stanowiskach mogą podjąć osoby, które spełniają określone wymogi.

Według aktualnych przepisów dotyczą one m.in. posiadania wykształcenia wyższego i 5-letniego zatrudnienia na podstawie umowy o pracę bądź prowadzenia własnej działalności gospodarczej.

spółki skarbu państwa - kto może podjąć pracę

Dodatkowo kandydaci muszą spełnić co najmniej jeden z poniższych wymogów:

  • ukończyć studia Master of Business Administration (MBA),
  • posiadać certyfikat: CFA, CIIA, ACCA lub CFF,
  • posiadać potwierdzenie złożenia egzaminu na członka rady nadzorczej lub przed komisją powołaną przez:
  • Ministra Przekształceń Własnościowych, Ministra Przemysłu i Handlu, Ministra Skarbu Państwa lub Komisją Selekcyjną lub
  • Ministra właściwego ds. Skarbu Państwa.

Studia MBA – zapisz się i spełnij wymogi

Wychodząc naprzeciw potrzebom aspirujących członków rady nadzorczej spółek z udziałem Skarbu Państwa, Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego przygotowała studia podyplomowe Master of Business Administration, które umożliwiają spełnić określone wymogi.

Sprawdź kierunek studiów podyplomowych

Studia MBA – co to? Są to interdyscyplinarne studia podyplomowe, które dzięki bogatemu programowi pozwalają przygotować słuchacza z najważniejszych zagadnień mających wpływ na efektywne zarządzanie w świecie biznesu. W trakcie dwóch semestrów słuchacze poznają zagadnienia niezbędne do zajmowania kierowniczych stanowisk w różnego rodzaju przedsiębiorstwach. Dotyczą one m.in.:

  • psychologii biznesu,
  • przywództwa oraz coachingu,
  • rachunkowości (zarządczej i finansowej),
  • marketingu,
  • biznesu globalnego.