Praca w klubie malucha po integracji sensorycznej

jak zostać terapeutą integracji sensorycznej

Zaktualizowano dnia 4 kwietnia 2022

Z roku na rok można zaobserwować wzrost liczby placówek opieki instytucjonalnej nad dziećmi, jakie rozpoczynają działalność na terenie naszego kraju. Według najnowszych raportów, w 2020 roku działało w sumie około 4,5 tysiąca żłobków, klubów dziecięcych oraz oddziałów żłobkowych, które oferowały opiekę dla ponad 173 tys. najmłodszych. Nic nie wskazuje na to, aby trend ten wyhamował, dlatego też rośnie zapotrzebowanie na opiekunów i wychowawców, którzy posiadają odpowiednie kwalifikacje do pracy w klubach malucha. Wiele osób zastanawia się nie tylko jak zostać terapeutą po integracji sensorycznej, ale również czy studia z zakresu integracji sensorycznej pozwalają zdobyć kwalifikacje do pracy w klubach malucha.

Czym jest klub malucha?

Klub malucha jest pewnego rodzaju mini-przedszkolem lub mini-żłobkiem. W odróżnieniu od klasycznego żłobka, różni się mniejszą ilością wymagań wobec osób, które zakładają placówkę. Opieka nad dziećmi może być sprawowana nie dłużej niż przez 5 godzin dziennie.

Są do nich przyjmowane jedynie dzieci w odpowiednim wieku – maksymalnie do 3. roku życia (w wyjątkowych przypadkach mogą być to również czterolatki). Do tego typu placówek mogą być przyjmowane dzieci, które ukończyły 1. rok życia.

Sprawdź kierunek studiów podyplomowych

Kto może sprawować opiekę w klubach malucha?

W tego typu placówkach, jeden opiekun może sprawować opiekę maksymalnie nad ośmiorgiem dzieci. Jeśli w tej grupie znajduje się osoba niepełnosprawna – wówczas liczba ta wynosi 5. W klubach malucha pracuje kierownik oraz opiekunowie grup. Funkcja opiekuna może być sprawowana przez osobę, która posiada kwalifikacje:

  • nauczyciela wychowania przedszkolnego,
  • nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej,
  • opiekunki dziecięcej,
  • pedagoga opiekuńczo-wychowawczego,
  • położnej.

Kluby malucha – praca po studiach Integracja sensoryczna

Podjąć zatrudnienie w klubach malucha mogą więc podjąć osoby, które ukończą studia podyplomowe Integracja sensoryczna – diagnoza i terapia dzieci oferowane przez Wyższą Szkołę Kształcenia Zawodowego.

Co to jest integracja sensoryczna?

Integracja sensoryczna pewnego rodzaju organizacja bodźców, która umożliwia osobom z zaburzeniami na tym tle porządkować informacje docierające do wszystkich zmysłów. Zajęcia integracji sensorycznej mają za zadanie dostarczać odpowiednią ilość bodźców sensorycznych – najczęściej w formie zabawy i różnego rodzaju ćwiczeń.

Integracja sensoryczna zaburzenia

Zaburzenia integracji sensorycznej występują u dzieci, które:

  • mają trudności z koncentracją,
  • zbyt mocno lub zbyt lekko ściskają przedmioty,
  • są nadwrażliwe na różne dźwięki, bądź światło,
  • są w ciągłym ruchu,
  • przejawiają trudności ze zrozumieniem poleceń,
  • mają trudności z żuciem, piciem lub połykaniem jedzenia.

Integracja sensoryczna zabawy

Ćwiczenia zaburzeń integracji sensorycznej przybierają najczęściej formę zabaw ruchowych i statycznych. Do najpopularniejszych należy m.in.:

  • szczotkowanie dłoni i przedramion pędzlami oraz szczotkami,
  • stymulacja urządzeniami do masażu,
  • skakanie przez gumę,
  • zawijanie w koc lub kołdrę i rozwijanie z turlaniem,
  • ściskanie piłeczek rehabilitacyjnych,
  • zabawa z rozpoznawaniem przedmiotów schowanych w pudełku za pomocą dotyku.

Jak zostać terapeutą integracji sensorycznej

Kwalifikacje umożliwiające obserwację diagnostyczno-kliniczną, terapię metodą Integracji Sensorycznej oraz podjęcie pracy w klubie malucha zapewnia ukończenie studiów podyplomowych Integracja sensoryczna – diagnoza i terapia dzieci, które znajdują się w bogatej ofercie Wyższej Szkole Kształcenia Zawodowego.

Absolwenci dodatkowo zyskują członkostwo KSTIS, co pozwala zdobyć jeszcze większą przewagę na rynku pracy. Studia Integracja Sensoryczna wyposaży słuchaczy w wiedzę oraz umiejętności m.in. z zakresu diagnozy psychologicznej, logopedycznej, pedagogicznej, a także procesów diagnozy integracji sensorycznej.