Wychowanie i nauczanie osób z niepełnosprawnościami oraz niedostosowanych społecznie od dawna jest priorytetem nieustannie rozwijającej się nauki, jaką jest pedagogika specjalna. Przygotowanie do optymalnego uczestniczenia w życiu społecznym jest szczególnie istotne w kontekście coraz większej liczby uczniów, którzy wymagają specjalnego podejścia edukacyjnego. Każde z ograniczeń wymaga indywidualnego i specyficznego podejścia, co wpłynęło na ukształtowanie się wielu różnych subdyscyplin pedagogiki specjalnej. Jakich konkretnie?
Pedagogika specjalna i jej subdyscypliny
Działy pedagogiki specjalnej zostały wyłonione w oparciu o klasyfikację osób z niepełnosprawnościami, a podmiotem każdej z nich jest jednostka z konkretnym rodzajem zaburzenia. W oparciu o aktualną systematyzację, do subdyscyplin pedagogiki specjalnej zalicza się:
- oligofrenopedagogikę (dla osób z niepełnosprawnością intelektualną),
- surdopedagogikę (dla osób z wadami słuchu),
- tyflopedagogikę (dla osób z wadami wzroku),
- pedagogikę terapeutyczną (dla osób przewlekle chorych i niepełnosprawnych ruchowo),
- pedagogikę korekcyjną (dla osób wymagających pomocy psychologiczno-pedagogicznej),
- pedagogikę resocjalizacyjną (dla osób niedostosowanych społecznie),
- pedagogikę zdolnych i uzdolnionych (dla osób przejawiających znacznie wyższe umiejętności i predyspozycje od rówieśników).
CHCESZ ZDOBYĆ UPRAWNIENIA DO PRACY JAKO PEDAGOG SPECJALNY? ZAPISZ SIĘ NA STUDIA PODYPLOMOWE ONLINE
Zadania pedagoga specjalnego – rozporządzenie określające
W przypadku pedagogów specjalnych Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 22 lipca 2022 r. określa zadania bez względu na wybraną subdyscyplinę. Według przepisów w ramach zajęć dydaktycznych m.in.:
- realizują zajęcia rekomendowane przez dyrektora szkoły lub placówki, które mają na celu zapewnić aktywne i pełne uczestnictwo uczniów w życiu edukacyjnym,
- prowadzą badania i działania diagnostyczne dotyczące rozpoznawania indywidualnych potrzeb edukacyjnych oraz rozwojowych, a także psychofizycznych możliwości uczniów bądź wychowanków,
- wpierają nauczycieli m.in. w rozpoznawaniu przyczyn niepowodzeń edukacyjnych,
- rozwiązują problemy dydaktyczne i wychowawcze uczniów.
Plan pracy pedagoga specjalnego
Na podstawie powyższego rozporządzenia i zawartych w nim zaleceń opracowuje się plan pracy pedagoga specjalnego, który zawiera sposoby i formy realizacji zadań dotyczących m.in.:
- współpracy z nauczycielami, wychowawcami, rodzicami oraz uczniami,
- współpracy z zespołem w zakresie opracowania IPET,
- wpierania nauczycieli i innych specjalistów,
- udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom oraz nauczycielom.
Diagnoza i terapia pedagogiczna studia podyplomowe – szerokie możliwości dla absolwentów
Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego posiada w swojej ofercie wiele kierunków z zakresu pedagogiki specjalnej. Jednym z nich jest „Diagnoza, rewalidacja i terapia pedagogiczna”, który pozwala zdobyć kwalifikacje niezbędne do wykonywania zawodu pedagoga, terapeuty oraz rewalidatora – zarówno w placówkach edukacyjnych na każdym etapie edukacyjnym, jak również w poradniach specjalistycznych.
Rewalidacja studia podyplomowe – kompleksowa wiedza dla aspirujących pedagogów specjalnych
Kierunek przygotowany przez WSKZ pozwala słuchaczom zdobyć wiedzę na temat najnowszych tendencji oraz wskazań do terapeutycznej pracy z uczniami o różnych trudnościach i potrzebach edukacyjnych. Dzięki poznanym narzędziom, technikom, metodom oraz pracy terapeutycznej są kompleksowo przygotowani do realizacji zadań określonych w rozporządzeniu.