Nowy przedmiot HiT – czyli historia i teraźniejszość – po raz pierwszy znalazł się w planach zajęć uczniów 1 września 2022 roku. Zastąpił tym samym podstawowy poziom wiedzy o społeczeństwie, czyli popularnego przedmiotu maturalnego. Jaki zakres programowy obejmuje i jakie kwalifikacje są niezbędne do nauczania HiT?
Historia i Teraźniejszość – rozporządzenie
Każda zmiana w obszarze oświaty wymaga ingerencji Ministerstwa Edukacji i Nauki w odpowiednie przepisy. Nie inaczej było w przypadku Historii i Teraźniejszości – Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 8 marca 2022 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia wprowadziło kilka modyfikacji, w tym nowy przedmiot zastępujący podstawowy zakres wiedzy o społeczeństwie.
Historia i WOS – zmiany
Rozporządzenie wprowadziło również zmiany w innych przedmiotach. W przypadku historii zmiana polega na wydłużeniu historycznej narracji o lata 2004-2015 przy jednoczesnej redukcji niektórych zagadnień historycznych, które zawarte są w różnych epokach. Zmniejszony został również wymiar godzinowy historii w zakresie podstawowym – z 8 do 7 godzin.
Historia i Teraźniejszość od kiedy i w jakich szkołach? Nowy przedmiot HiT
Nowy przedmiot HiT wprowadzany jest sukcesywnie od roku szkolnego 2022/2023 w klasie I technikum, liceum ogólnokształcącego i szkoły branżowej pierwszego stopnia. Zmiana obejmie w kolejnych latach następne klasy.
Wiele osób ciekawi nie tylko od kiedy HiT (Historia i Teraźniejszość) pojawia się w szkołach, ale również w jakim wymiarze godzinowym. Prezentuje się on następująco:
- dla liceum ogólnokształcącego – 2 godziny (klasa I), 1 godzina (klasa II),
- dla technikum – 1 godzina (klasa I), 1 godzina (klasa II), 1 godzina (klasa III),
- dla branżowej szkoły I stopnia – 1 godzina (klasa I).
Podstawa programowa Historia i Teraźniejszość
Nowy przedmiot HiT ma charakter interdyscyplinarny i łączy wiedzę o najnowszych dziejach Polski oraz świata z informacjami na temat życia społecznego człowieka. W podstawie programowej Historii i Teraźniejszości znajdują się zagadnienia rozwijające aspekty ludzkiej dojrzałości w obszarze życia społecznego, a także pozwalające zdobyć wiedzę na temat wydarzeń historycznych z Polski i ze świata w latach 1945-2001, a także w pierwszych dwóch dekadach XXI wieku.
Nauczanie HiT a nauczanie wiedzy o społeczeństwie oraz historii
Podstawowe różnice w nauczaniu Historii i teraźniejszości w odniesieniu do historii oraz wiedzy o społeczeństwie można zauważyć nie tylko w podstawie programowej obejmującej inny zakres zagadnień czy w innym wymiarze godzinowym.
ZAPISZ SIĘ NA STUDIA PODYPLOMOWE I ZDOBĄDŹ UPRAWNIENIA DO NAUCZANIA HISTORII I TERAŹNIEJSZOŚCI
Wprowadzenie nowego przedmiotu sprawiło, iż nauczyciel aspirujący do powiększenia swojego etatu o nauczanie Historii i Teraźniejszości musi zdobyć nowe kwalifikacje. Istnieją jednak wyjątki, ponieważ kwalifikacje do nauczania przedmiotu historia i teraźniejszość posiadają nauczyciele mający kwalifikacje do nauczania historii i wiedzy o społeczeństwie.
Studia podyplomowe nauczanie HiT
Może je natomiast zdobyć zapisując się na studia podyplomowe oferowane przez Wyższą Szkołę Kształcenia Zawodowego „Nauczanie historii i teraźniejszości”. Kierunek przygotowuje w merytorycznym i praktycznym aspekcie do prowadzenia zajęć z tego przedmiotu w liceach, technikach i szkołach branżowych I stopnia.
Warunkiem zapisania się na ten kierunek jest posiadanie przygotowania pedagogicznego. W przypadku jego braku Uczelnia umożliwia równoległy zapis na dwa kierunki. Wówczas studia z przygotowania pedagogicznego objęte są rabatem w wysokości 25%.