Na czym polega integracja sensoryczna dziecka z autyzmem?

Co to jest integracja sensoryczna dziecka z autyzmem?

Dzieci, u których wykryto spektrum autyzmu tracą podstawowe kompetencje społeczne. Są bardzo wrażliwe i podatne na zwiększenie aktywności ośrodkowego układu nerwowego. Z tego względu poszukują wielu doznań, które w konsekwencji mogą zagrażać ich psychofizycznej integralności. Dzieci ze spektrum autyzmu posiadają wiele blokad powodujących, że nie potrafią nawiązać prawidłowych relacji z ludźmi. Wszelkie bodźce, których poszukuje przeciętnie rozwijające się dziecko, odbierane są przez dzieci z autyzmem jako przeciążające i ekstremalne. W związku z coraz większą skalą tego problemu wiele osób zastanawia, na czym polega integracja sensoryczna dziecka z autyzmem.

Czym jest autyzm?

Autyzm jest całościowym zaburzeniem rozwoju ujawniającym się najczęściej w trakcie pierwszych trzech lat życia. Jest efektem zaburzenia neurologicznego oddziałującego na funkcje pracy mózgu. To zaburzenie, które determinuje wszystkie poznawcze funkcje, a także, które burzy integrację sensoryczną. Więcej informacji znajdziesz w naszym artykule „Co to jest autyzm?”.

Sprawdź kierunek studiów podyplomowych

Zaburzenia integracji sensorycznej u dzieci z autyzmem

Integracja sensoryczna w autyzmie przebiega w nieco inny sposób, a jej zaburzenia mogą być minimalne. Zakłada się, że powstają w okresie okołoporodowym bądź w pierwszych latach życia dziecka. Zdaniem znanego badacza w zakresie autyzmu – Carla Delacato – istnieją dzieci:

  • nadwrażliwe,
  • niedowrażliwe
  • odbierające tzw. biały szum.

Dzieci, które są nadwrażliwe cechuje bardzo niski próg wrażliwości w niektórych obszarach czuciowych. W konsekwencji przekazywanych jest za dużo informacji sensorycznych, które powodują ból i chaos. Dzieci niedowrażliwe poszukują bodźców, ponieważ dociera do nich niewystarczająca ilość danych sensorycznych ze względu na powolny układ nerwowy. Dzieci doświadczające białego szumu mają z kolei problemy pod względem prawidłowego odbioru bodźców, gdyż wewnętrzne sygnały nakładają się na bodźce, które płyną z zewnątrz.

Integracja sensoryczna w autyzmie

Istnieje wiele przesłanek, które mogą być dowodem na to, że u dziecka ze spektrum autyzmu występują zaburzenia w zakresie integracji sensorycznej. Oprócz tego, że dziecko jest zdezorientowane, niespokojne i przeciążone napływającymi bodźcami:

  • odmawia wykonywania nowych aktywności,
  • przejawia trudności z używaniem różnych przedmiotów,
  • niechętnie angażuje się w aktywności,
  • przejawia się ograniczoną ciekawością poznawczą i niechętnie dokonuje eksploracji otoczenia.

Oprócz tego, występować mogą zaburzenia przetwarzania sensorycznego objawiające się tym, że dziecko:

  • unika kontaktu, szczególnie z dziećmi,
  • może przejawiać trudności z organizacją zabawy adekwatną do wieku,
  • może mieć trudności z utrzymywaniem kontaktu wzrokowego.

Terapia integracji sensorycznej dzieci ze spektrum autyzmu

Terapia integracji sensorycznej polega przede wszystkim na zajęciach ruchowych, które polegają na rozwijaniu prawidłowego odbioru oraz analizie bodźców pochodzących z otoczenia przez zmysły zewnętrzne, a także te, które płyną z własnego ciała.

Terapia ma na celu poprawić połączenia synaptyczne centralnego układu nerwowego dziecka, a także jakość organizacji i przesyłania informacji odbieranych przez jego zmysły. Głównym zadaniem terapii integracji sensorycznej jest dostarczenie dziecku w trakcie aktywności ruchowej kontrolowanej przez terapeutę bodźców sensorycznych, które wywołują poprawę integracji bodźców.

Postępy terapii osiągane są wówczas, gdy dziecko jest zaangażowane w proces terapeutyczny. Dochodzi wtedy do uruchomienia reakcji adaptacyjnych, które dotyczą działań celowych, samonakierowania, inicjacji kontaktów oraz interakcji społecznych. Duży postęp można osiągnąć, kiedy dziecko w sposób samodzielny kieruje działaniami oraz inicjuje akcję w otoczeniu. Nierówność charakterystyczna dla dziecka ze spektrum autyzmu może się nawet cofnąć.

Terapia osób ze spektrum autyzmu Studia podyplomowe

W związku z coraz większym zapotrzebowaniem na osoby posiadające odpowiednią wiedzę i umiejętności z zakresu terapii osób ze spektrum autyzmu, Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego stworzyła kierunek Edukacja i terapia osób ze spektrum autyzmu z elementami integracji sensorycznej, który pozwala zdobyć kwalifikacje do prowadzenia zajęć jako nauczyciel wspomagający. Więcej informacji na temat studiów znajdziesz na stronie kierunku.