Kto wybiera tematy zajęć rewalidacyjnych w przedszkolu?

realizacja tematów zajęć rewalidacyjnych

Zaktualizowano dnia 8 listopada 2022

Z wychowania przedszkolnego korzystają w Polsce dzieci od 3. do 6. roku życia. W wyjątkowych przypadkach – za zgodą dyrektora przedszkola – może to być również uczeń 2,5-letni. Wśród w pełni zdrowych i prawidłowo rozwijających się przedszkolaków znajdują się także ci, który posiadają pewne ograniczenia i zaburzenia. Z tego powodu w każdej tego typu placówce organizowane są specjalne zajęcia mające na celu usprawnić funkcje rozwojowe i intelektualne. Tematy zajęć rewalidacyjnych nie są jednak uniwersalne – dostosowywane są m.in. do zaleceń zawartych w orzeczeniu dla danego ucznia. To, w jaki sposób powinny wyglądać takie zajęcia, kto je prowadzi i jakie dzieci mogą z nich korzystać, regulują odpowiednie przepisy.

Zajęcia rewalidacyjne – czym są i dla kogo są organizowane?

Obowiązek organizacji zajęć rewalidacyjnych dotyczy wszystkich rodzajów szkół – podstawowych oraz ponadpodstawowych, a także publicznych, specjalnych i integracyjnych. Choć w środowisku szkolnym są często traktowane jako pomoc psychologiczno-pedagogiczna, w praktyce mają inne przeznaczenie i zastosowanie.

Zajęcia rewalidacyjne organizowane są dla uczniów, którzy posiadają orzeczenie wydane przez specjalistę stwierdzające potrzebę specjalnego kształcenia z powodu niepełnosprawności. Ich celem jest usprawnianie zaburzonych funkcji intelektualnych oraz rozwojowych, a aspekty organizacyjne podlegają przepisom zawartym w rozporządzeniach.

jakie są tematy zajęć rewalidacyjnych

Wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych

Według Rozporządzenia MEiN, minimalny tygodniowy wymiar dla tego typu zajęć, które organizowane są dla uczniów niepełnosprawnych wynosi w każdym roku:

  • po 10 godzin na oddział – w oddziale specjalnym,
  • po 2 godziny na ucznia – w oddziale integracyjnym bądź ogólnodostępnym.

Tematy zajęć rewalidacyjnych – kto opracowuje program i co powinien zawierać?

W programie powinny znajdować się tematy, które pozwolą rozwijać przede wszystkim umiejętności komunikacyjne dostosowane do rodzaju niepełnosprawności ucznia. W przypadku ucznia:

  • z zaburzeniami mowy bądź ucznia niemego – tematy rozwijające naukę języka migowego, a także pozostałych sposobów komunikowania, w tym alternatywnych oraz wspomagających metod komunikacji,
  • niewidomego – tematy umożliwiające naukę orientacji przestrzennej oraz poruszania się, a także naukę systemu Braille’a,
  • z autyzmem (w tym z zespołem Aspergera) – zajęcia, które rozwiną umiejętności społeczne oraz komunikacyjne.

Tematy zajęć rewalidacyjnych opracowywane są przez zespół stworzony przez nauczycieli i specjalistów, którzy prowadzą zajęcia. Grupa ta opracowuje program po tym, jak dokona wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia. Bardzo ważne jest uwzględnienie diagnozy, wniosków oraz zaleceń zawartych w orzeczeniu, które jest podstawą do skierowania na kształcenie specjalne.

Kwalifikacje dla nauczycieli – terapia pedagogiczna studia podyplomowe online

Dobór tematów zajęć rewalidacyjnych może być realizowany tylko przez osoby, które spełniają wymogi odnośnie kwalifikacji. Rewalidacja w przedszkolu jest niezwykle ważnym procesem, dlatego nauczyciele muszą posiadać odpowiednie przygotowanie merytoryczne oraz praktyczne.

Dla osób, które chcą poprowadzić swoją ścieżkę zawodową w tym niezwykle interesującym kierunku, jakim jest diagnoza i terapia pedagogiczna, studia podyplomowe oferowane przez Wyższą Szkołę Kształcenia Zawodowego pozwalają zdobyć wymagane uprawnienia za pomocą nowoczesnej metody kształcenia przez Internet.

Sprawdź kierunek studiów podyplomowych

Studia podyplomowe – terapia, diagnoza i rewalidacja

Według przepisów, kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych posiada osoba, która:

  • ukończyła studia wyższe bądź zakład kształcenia nauczycieli w obszarze odpowiednim do niepełnosprawności uczniów lub
  • posiada wykształcenie na poziomie, który jest wymagany do zajmowania stanowiska nauczyciela oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, a także dyplom ukończenia studiów podyplomowych w zakresie adekwatnym do niepełnosprawności uczniów.

Studia oferowane przez WSKZ nadają kwalifikacje do pracy jako nauczyciel terapeuta oraz rewalidator m.in. w przedszkolach. Słuchacze w trakcie nauki poznają najnowsze tendencje oraz wskazania do terapeutycznej pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych.