Zaktualizowano dnia 8 listopada 2022
Z wychowania przedszkolnego korzystają w Polsce dzieci od 3. do 6. roku życia. W wyjątkowych przypadkach – za zgodą dyrektora przedszkola – może to być również uczeń 2,5-letni. Wśród w pełni zdrowych i prawidłowo rozwijających się przedszkolaków znajdują się także ci, który posiadają pewne ograniczenia i zaburzenia. Z tego powodu w każdej tego typu placówce organizowane są specjalne zajęcia mające na celu usprawnić funkcje rozwojowe i intelektualne. Tematy zajęć rewalidacyjnych nie są jednak uniwersalne – dostosowywane są m.in. do zaleceń zawartych w orzeczeniu dla danego ucznia. To, w jaki sposób powinny wyglądać takie zajęcia, kto je prowadzi i jakie dzieci mogą z nich korzystać, regulują odpowiednie przepisy.
Zajęcia rewalidacyjne – czym są i dla kogo są organizowane?
Obowiązek organizacji zajęć rewalidacyjnych dotyczy wszystkich rodzajów szkół – podstawowych oraz ponadpodstawowych, a także publicznych, specjalnych i integracyjnych. Choć w środowisku szkolnym są często traktowane jako pomoc psychologiczno-pedagogiczna, w praktyce mają inne przeznaczenie i zastosowanie.
Zajęcia rewalidacyjne organizowane są dla uczniów, którzy posiadają orzeczenie wydane przez specjalistę stwierdzające potrzebę specjalnego kształcenia z powodu niepełnosprawności. Ich celem jest usprawnianie zaburzonych funkcji intelektualnych oraz rozwojowych, a aspekty organizacyjne podlegają przepisom zawartym w rozporządzeniach.
Wymiar godzin zajęć rewalidacyjnych
Według Rozporządzenia MEiN, minimalny tygodniowy wymiar dla tego typu zajęć, które organizowane są dla uczniów niepełnosprawnych wynosi w każdym roku:
- po 10 godzin na oddział – w oddziale specjalnym,
- po 2 godziny na ucznia – w oddziale integracyjnym bądź ogólnodostępnym.
Tematy zajęć rewalidacyjnych – kto opracowuje program i co powinien zawierać?
W programie powinny znajdować się tematy, które pozwolą rozwijać przede wszystkim umiejętności komunikacyjne dostosowane do rodzaju niepełnosprawności ucznia. W przypadku ucznia:
- z zaburzeniami mowy bądź ucznia niemego – tematy rozwijające naukę języka migowego, a także pozostałych sposobów komunikowania, w tym alternatywnych oraz wspomagających metod komunikacji,
- niewidomego – tematy umożliwiające naukę orientacji przestrzennej oraz poruszania się, a także naukę systemu Braille’a,
- z autyzmem (w tym z zespołem Aspergera) – zajęcia, które rozwiną umiejętności społeczne oraz komunikacyjne.
Tematy zajęć rewalidacyjnych opracowywane są przez zespół stworzony przez nauczycieli i specjalistów, którzy prowadzą zajęcia. Grupa ta opracowuje program po tym, jak dokona wielospecjalistycznej oceny funkcjonowania ucznia. Bardzo ważne jest uwzględnienie diagnozy, wniosków oraz zaleceń zawartych w orzeczeniu, które jest podstawą do skierowania na kształcenie specjalne.
Kwalifikacje dla nauczycieli – terapia pedagogiczna studia podyplomowe online
Dobór tematów zajęć rewalidacyjnych może być realizowany tylko przez osoby, które spełniają wymogi odnośnie kwalifikacji. Rewalidacja w przedszkolu jest niezwykle ważnym procesem, dlatego nauczyciele muszą posiadać odpowiednie przygotowanie merytoryczne oraz praktyczne.
Dla osób, które chcą poprowadzić swoją ścieżkę zawodową w tym niezwykle interesującym kierunku, jakim jest diagnoza i terapia pedagogiczna, studia podyplomowe oferowane przez Wyższą Szkołę Kształcenia Zawodowego pozwalają zdobyć wymagane uprawnienia za pomocą nowoczesnej metody kształcenia przez Internet.
Studia podyplomowe – terapia, diagnoza i rewalidacja
Według przepisów, kwalifikacje do prowadzenia zajęć rewalidacyjnych posiada osoba, która:
- ukończyła studia wyższe bądź zakład kształcenia nauczycieli w obszarze odpowiednim do niepełnosprawności uczniów lub
- posiada wykształcenie na poziomie, który jest wymagany do zajmowania stanowiska nauczyciela oraz posiada przygotowanie pedagogiczne, a także dyplom ukończenia studiów podyplomowych w zakresie adekwatnym do niepełnosprawności uczniów.
Studia oferowane przez WSKZ nadają kwalifikacje do pracy jako nauczyciel terapeuta oraz rewalidator m.in. w przedszkolach. Słuchacze w trakcie nauki poznają najnowsze tendencje oraz wskazania do terapeutycznej pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych.