Umiejętność liczenia jest jedną z podstawowych kompetencji, których uczymy się od najmłodszych lat. W klasach zintegrowanych są to proste działania najczęściej w formie zabaw bądź ilustracji. W kolejnych latach uczniowie poznają podstawowe działania, takie jak mnożenie czy dzielenie, żeby z każdym rokiem prowadzić coraz bardziej zaawansowane obliczenia. Mówi się, że matematyka jest królową nauk, ponieważ to na jej podstawie można uczyć się innych przedmiotów ścisłych, takich jak fizyka czy chemia. Z uwagi na specyfikę przedmiotu i stopień skomplikowania niektórych działów, bardzo łatwo uczniowie mogą zrażać się do matematyki. Nauczyciel matematyki powinien posiadać więc cechy, które pozwolą mu zainteresować podopiecznych tym niezwykle ważnym przedmiotem.
Rola matematyki
Matematyka jest przedmiotem szkolnym, który pojawia się już w 1. klasie szkoły podstawowej i towarzyszy uczniom przez cały etap edukacji aż do studiów. Dzieje się tak nie bez powodu – opanowanie poszczególnych działów tej dziedziny umożliwia nie tylko pojąć pokrewne nauki, takie jak fizykę czy chemię, ale również inne mechanizmy występujące szczególnie w elektronice czy mechanice. Na matematyce muszą skupić się również uczniowie, którzy aspirują do podjęcia studiów informatycznych, finansów czy ekonomii. Z tego powodu matematyka wybierana jest przez sporą część maturzystów.
Nauczyciel matematyki – jakie obowiązki?
W szkole podstawowej nauczyciel matematyki odpowiada za:
- rozwijanie rozumienia podstawowych zagadnień z arytmetyki i geometrii,
- rozwijanie pamięci, wyobraźni, abstrakcyjnego i logicznego rozumowania,
- rozwijanie umiejętności czytania i tworzenia tekstów matematycznych,
- kształtowanie podstawowych umiejętności intelektualnych oraz praktycznych w oparciu o podstawę programową,
- wdrażanie uczniów do samodzielnej i systematycznej pracy,
- aktualizowaie treści kształcenia ze względu na nieustanny rozwój nauk matematycznych i pedagogicznych.
Nauka w szkołach podstawowych opiera się na przekazywaniu wiedzy z bardziej zaawansowanych działów, do których zalicza się:
- zbiory,
- funkcje,
- równania i nierówności,
- ciągi,
- statystykę,
- rachunek prawdopodobieństwa.
Nauczyciel matematyki – cechy osobowości
W związku z tym, że matematyka jest przedmiotem obowiązkowym, każdy z uczniów musi w ciągu roku szkolnego zdobywać oceny pozytywne. Z tego powodu nauczyciel matematyki musi być w swoich działaniach stanowczy i wymagający. Zauważając słabe jednostki w danej klasie musi poświęcić im więcej czasu, co przekłada się również na cierpliwość. Matematyk musi zdawać sobie sprawę, że dany materiał będzie przyswajany przez uczniów z różnym skutkiem. Niezwykle istotna w pracy nauczyciela matematyki jest także umiejętność dotarcia do swojego ucznia. Nie może szybko zrażać się do uczniów, którzy przejawiają predyspozycje bardziej humanistyczne niż ścisłe. Musi złamać stereotyp, że dla takiej osoby matematyka będzie czarną magią i sprawić, że nawet uczniowie klas o profilach humanistycznych z pozytywnym podejściem będą rozwiązywać zadania.
Matematyk musi być także osobą wyrozumiałą – to, co dla niego lub innych może wydawać się banalnie proste, dla innych może stanowić nie lada problem. Nie może więc tłamsić, demobilizować czy krytykować za popełnione błędy, lecz wytłumaczyć ze spokojem, dlaczego konkretne zadanie sprawia danemu uczniowi kłopot. Bardzo ważne jest również, aby nauczyciel matematyki był osobą otwartą – nie tylko na swoich uczniów, ale także na nowoczesne metody nauczania, które w bardziej przystępny sposób pozwolą przekazać wiedzę swoim podopiecznym.
Matematyk wymagania
Powyższe cechy nie wystarczą jednak, aby rozpocząć nauczanie matematyki w szkołach. Podobnie jak w przypadku innych przedmiotów, aspirujący matematyk musi zdobyć odpowiednie kwalifikacje i posiadać wymagane wykształcenie. Więcej o wymogach przeczytasz w naszym artykule „Jak zostać nauczycielem matematyki?”. Jeden z tych wymogów aspirujący matematyk spełni zapisując się na Studia podyplomowe Matematyka online.