E-commerce jest od kilku lat dynamicznie rozwijającym się obszarem, który budzi zainteresowanie każdej branży oferującej produkty oraz różnego rodzaju usługi. Nieustannie utrzymujące się wysokie tempo wzrostu sprzedaży przez Internet sprawia, że środowisko do działań, które pozwalają się wyróżnić na tle konkurencji, wygenerować jeszcze większą liczbę transakcji, a także zatrzymać użytkownika na dłużej, stale jest napędzane. Z drugiej strony oczekiwania klientów, którzy chcą kupować produkty online ciągle rosną. Aktualnie każdy użytkownik chce dokonywać zakupów szybciej, łatwiej i taniej. Z tego względu na rynku pojawia się coraz więcej firm wspierających branżę e-commerce, a wraz z nimi rośnie zapotrzebowanie na specjalistów w tej dziedzinie. Jak zostać specjalistą ds e-commerce?
Co to jest e-commerce?
Na początku warto przyjrzeć się nieco samej branży e-commerce, która rozwinęła się w latach 90. za sprawą gigantów w tej dziedzinie – serwisu eBay i Amazon. Aktualnie e-commerce nie oznacza jedynie zakupów przez Internet, lecz ogólne zjawisko związane z zachowaniem klientów. Jak się okazuje, ponad 77% osób posiadających dostęp do Sieci robi zakupy głównie online.
Handel elektroniczny, inaczej e-commerce jest określany jako działania wykonywane w celu dokonania transakcji przy pomocy środków elektronicznych. W głównej mierze dziś chodzi o smartfona i strony WWW oraz dokonywane za ich pośrednictwem transakcji online.
Dziś praktycznie każda licząca się w branży firma posiada własny sklep internetowy, która umożliwia nie tylko dokonanie zakupu, lecz również przeglądanie aktualnej oferty i dokonania zapłaty za nabyte przedmioty. Sklepy te działają w oparciu o specjalne oprogramowanie, które mogą zostać zainstalowane na serwerze WWW, co z kolei pozawala uruchomić sklep internetowy.
Specjalista ds. e-commerce – kto to?
Specjalista ds. e-commerce jest stosunkowo nowym, lecz bardzo perspektywicznym zawodem. Jest to osoba, która projektuje, realizuje, optymalizuje, a także nadzoruje wszystkie elementy strategii marketingowej w danej firmie. Osoba na tym stanowisku odpowiada również za promowanie produktów i usług z wykorzystaniem wszelkich dostępnych kanałów marketingowych. Firmy poszukują specjalistów ds. e-commerce nie tylko, aby zwiększyć swoją sprzedaż, lecz również bardzo ważną lojalność klientów wobec marki.
Specjalista ds. e-commerce – obowiązki
Zakres obowiązków pracownika na tym stanowisku różni się w zależności od kilku czynników. Najczęściej jednak specjalista ds. e-commerce:
- przygotowuje i opracowuje akcje reklamowe,
- optymalizuje działania pod kątem podnoszenia ROI,
- współpracuje z grafikami, programistami, sieciami afiliacyjnymi, portalami internetowymi,
- tworzy raporty i analizy z prowadzonych działań,
- monitoruje i analizuje działania konkurencji.
Specjalista ds. e-commerce jaka praca?
Osoby posiadające odpowiednią wiedzę i umiejętności w tym obszarze mogą liczyć na zatrudnienie w:
- firmach prowadzących sprzedać B2C (klienci końcowi),
- sklepach internetowych (w szczególności w branży odzieżowej, RTV/AGD, kosmetycznej, gamingowej),
- branży turystycznej i hotelarskiej,
- firmach prowadzących sprzedaż B2B (klienci biznesowi),
- branży szkoleniowej,
- firmach rozwijających platformy sprzedażowe B2B (mowa o hurtowniach, korporacjach, producentach).
Studia e-commerce online
W związku z coraz większym zainteresowaniem branżą e-commerce oraz zapotrzebowaniem na rynku pracy na specjalistów w tej dziedzinie, Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego przygotowała studia podyplomowe, które pozwolą słuchaczom:
- zdobyć wiedzę z obszaru współczesnych założeń zarządzania w branży e-commerce,
- rozwinąć umiejętności pod względem wykorzystywania metod, technik i narzędzi w obszarze e-commerce,
- wypracować umiejętność identyfikacji oraz rozwijania problemów, które związane są z zarządzaniem projektami e-commerce oraz ich promocją.
Studia E-commerce to świetny wybór dla osób, które aspirują do rozpoczęcia działalności związanej z handlem przez Internet. Program studiów jest stworzony również dla osób prowadzących własną działalność gospodarczą, w której źródłem dochodu są produkty lub usługi pochodzące z handlu internetowego.