Każdego dnia osoby z niepełnosprawnością intelektualną muszą zmagać się z pewnymi ograniczeniami i niedogodnościami w prostych dla zdrowych osób czynnościach. Sporą część takich osób stanowią dzieci i młodzież w wieku szkolnym, które wymagają odpowiedniego traktowania pod kątem edukacyjnym i wychowawczym. Z pomocą dla uczniów niepełnosprawnych intelektualnie przychodzą specjaliści sprawiający, że takie osoby nie pozostają wykluczone ze sfery edukacyjnej i mogą pracować nad umiejętnościami, które pozwolą przynajmniej w pewnym stopniu uzyskać optymalną formę do różnych zadań. Mowa o oligofrenopedagogach pracujących z dziećmi i młodzieżą o obniżonej sprawności intelektualnej. W związku z rosnącym zapotrzebowaniem na osoby posiadające kwalifikacje do pracy w zawodzie, WSKZ przygotowała Oligofrenopedagogika studia podyplomowe.
Kim jest Oligofrenopedagog?
W placówkach specjalnych, integracyjnych oraz placówkach masowych często zatrudniani są oligofrenopedagodzy, których głównym zadaniem jest praca z dziećmi i młodzieżą borykającą się z różnego rodzaju niepełnosprawnościami intelektualnymi.
Dodatkowo, osoba na takim stanowisku:
- prowadzi zajęcia rewalidacyjne i terapeutyczne,
- planuje i przygotowuje pomoce dydaktyczne dla uczniów,
- wdraża uczniów do samodzielnej pracy (w zależności od stopnia niepełnosprawności),
- ściśle współpracuje z rodziną ucznia,
- prowadzi dziennik pracy,
- sporządza arkusz obserwacji,
- opracowuje różnorodne narzędzia związane z pomiarem osiągnięć uczniów,
- analizuje wyniki nauczania,
- prowadzi zajęcia dydaktyczno-wychowawcze w szkole oraz na wycieczkach,
- nieustannie doskonali swój warsztat pracy, podwyższa kwalifikacje za pomocą studiów podyplomowych aktualizując swoje zaplecze merytoryczne.
Czy oligofrenopedagog może pracować z dzieckiem autystycznym?
Aby pracować z dzieckiem autystycznym lub z zespołem Aspergera, pedagog musi posiadać odpowiednie umiejętności i przede wszystkim – wymagane kwalifikacje. Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (Oligofrenopedagogika), autyzmem oraz zespołem Aspergera to kierunek przygotowany przez Wyższą Szkołę Kształcenia Zawodowego, który ma charakter kwalifikacyjny, dzięki czemu absolwenci nadają uprawnienia do wykonywania zawodu pedagoga specjalnego w zakresie rehabilitacji oraz edukacji osób z autyzmem, zespołem Aspergera, a także nauczyciela oligofrenopedagoga.
Zajęcia rewalidacyjne z dzieckiem z zespołem Aspergera
Słuchacze, którzy ukończą studia podyplomowe na tym kierunku mogą prowadzić więc zajęcia rewalidacyjne z dzieckiem z zespołem Aspergera. Są to odrębne zajęcia, które organizuje się dla uczniów posiadających orzeczenia o wymaganym kształceniu specjalnym. Wydawane jest ono na podstawie stopnia niepełnosprawności.
Program zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z autyzmem
Wszystkie dzieci, u których zdiagnozowano autyzm posiadają inne możliwości. Z tego powodu, specjaliści muszą dobrać indywidualne metody, które pomogą mu się usamodzielnić i przystosować do życia w społeczeństwie. W swojej pracy oligofrenopedagodzy korzystają z programu zajęć rewalidacyjnych dla ucznia z autyzmem, które określają konkretne cele i metody pracy.
Oligofrenopedagogika studia podyplomowe
Oligofrenopedagodzy w swojej pracy wykorzystują metody słowne, oglądowe, aktywizujące (np. linia czasu, burza mózgów czy mapa pamięci), metodę niedokończonych zdań, elementy bajkoterapii, terapii behawioralnej oraz elementy metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne oraz metody czytania globalnego G. Domana.