Każdego dnia na terenie całego kraju dochodzi do wielu różnych niebezpiecznych sytuacji. Każdy obywatel powinien być więc przygotowany na zagrożenia – zarówno naturalne, jak i te wywołane przez człowieka. Ważna jest nie tylko ich świadomość , ale również umiejętności przewidywania i właściwego reagowania. Od kilku lat w planach zajęć uczniów znajduje się przedmiot Edukacja Dla Bezpieczeństwa (EDB), którego zadaniem jest przygotowanie uczniów do właściwej postawy w sytuacjach zagrożenia zdrowia lub życia. Tego typu zajęcia mogą prowadzić nauczyciele posiadający odpowiednie kwalifikacje. Jaką wiedzę przekazują podczas lekcji swoim uczniom w ramach tego przedmiotu?
Czemu służy przedmiot Edukacja Dla Bezpieczeństwa?
Edukacja Dla Bezpieczeństwa to przedmiot, który pojawił się po raz pierwszy w planach zajęć uczniów w 2009 roku, aby przygotować ich do odpowiedniego zachowania i właściwego reagowania w sytuacjach, które stwarzają zagrożenie dla życia lub zdrowia. Różnorodny program kształcenia pozwala zdobyć uczniom wiedzę z wielu bardzo ważnych zagadnień, m.in.:
- Bezpieczeństwa państwa – uczniowie poznają podstawowe pojęcia dotyczące geopolitycznych uwarunkowań bezpieczeństwa państwa, a także role międzynarodowych organizacji.
- Katastrof i wypadków masowych – na zajęciach przekazywana jest wiedza o nadzwyczajnych zagrożeniach naturalnych oraz tych wywołanych przez człowieka. Uczniowie dowiadują się o właściwym postepowaniu na wypadek pożaru czy ekstremalnych warunków pogodowych. EDB pozwala zaznajomić się również z pracą różnych służb i podmiotów, które wydają polecenia w trakcie niebezpiecznych sytuacji.
- Podstaw pierwszej pomocy – to najobszerniejsze zagadnienie w programie przedmiotu. W ramach lekcji uczą się podejmowania działań związanych z udzielaniem pierwszej pomocy jako świadek różnych zdarzeń, a także poznają przykładowe zagrożenia w wielu różnych środowiskach (m.in. domowym, ulicznym czy wodnym).
- Edukacji zdrowotnej – zajęcia pozwalają wyjaśnić uczniom zależności między zdrowiem psychicznym, emocjonalnym, fizycznym i społecznym. Dzięki tej wiedzy uczniowie mogą poznać zachowania sprzyjające zdrowiu oraz takie, które mogą być szkodliwe dla ich samych oraz innych osób.
Przykładowa lekcja EDB
O ile nauczyciel może przy pomocy multimedialnych prezentować zagadnienia takie jak np. rozumienie istoty bezpieczeństwa państwa czy ekstremalne warunki pogodowe, EDB powinna zawierać jak najwięcej aspektów praktycznych. Przykładowo na zajęciach mogą pojawić się pracownicy instytucji państwowych, które stoją na straży bezpieczeństwa, a także osoby pozwalające ukształtować postawę patriotyczną i poczucie odpowiedzialności u uczniów.
Realizując temat związany z przygotowaniem uczniów do reagowania w nadzwyczajnych sytuacjach, uczniowie powinni wziąć udział w symulacji ewakuacji szkoły. Z kolei podczas lekcji a temat kształtowania umiejętności z zakresu podstaw pierwszej pomocy, uczniowie powinni skorzystać z niezbędnych pomocy dydaktycznych, takich jak fantom do nauki resuscytacji krążeniowo oddechowej. Na zajęciach powinna pojawić się również apteczka, płyny dezynfekcyjne czy bandaże i gazy opatrunkowe.
Edukacja dla bezpieczeństwa to lekcje, które mogą być uzupełniane różnymi innymi formami, które tylko ułatwią przyswojenie bardzo ważnej wiedzy przeze uczniów. Nauczyciele mogą zorganizować:
- wykłady z ratownikami medycznymi, policjantami, strażnikami miejskimi, kombatantami czy ekologami,
- wizyty w różnych instytucjach, np. ratowniczych,
- konkursy, których zakres obejmuje problematykę umawianego zagadnienia.
Edukacja dla bezpieczeństwa studia podyplomowe e-learning
Zajęcia z tego zakresu mogą być prowadzone przez nauczycieli, którzy posiadają odpowiednie uprawnienia. Zauważając rosnące zapotrzebowanie na prowadzących lekcje z EDB, Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego przygotowała kierunek o charakterze kwalifikacyjnym. Edukacja dla bezpieczeństwa studia podyplomowe można zrealizować za pośrednictwem nowoczesnej i efektywnej platformy e-learningowej.
Na studia podyplomowe mogą zapisać się osoby, które posiadają przygotowanie pedagogiczne. W przypadku jego braku, uczelnia umożliwia zapis równolegle na dwa kierunki obejmując 25% rabatem kierunek z zakresu przygotowania pedagogicznego.