Ile zarabia i czym się zajmuje specjalista ds. zamówień publicznych?

studia zamówienia publiczne online

Zaktualizowano dnia 22 listopada 2023

Zakup różnych usług oraz towarów przez publiczne podmioty – jak np. jednostki samorządu terytorialnego –  to transakcje odbywające się według określonych procedur, które należą do systemu zamówień publicznych. Ze względu na nieustanny rozwój i rosnące zapotrzebowanie jednostek administracji rządowej i samorządowej, na rynku pracy pojawia się coraz więcej ofert dla osób wyspecjalizowanych w tym zakresie. W artykule przyjrzymy się więc, czym zajmuje się specjalista ds. zamówień publicznych i na jaką pensje może liczyć.

Zamówienia publiczne – na czym polega praca w zawodzie?

Publiczne pieniądze to temat bardzo wrażliwy dla społeczeństwa i ważny z perspektywy bezpieczeństwa systemu finansowego państwa, więc dysponowanie budżetem musi przebiegać w sposób przejrzysty. Proces ten obwarowany jest więc licznymi procedurami, które zawarte są w systemie zamówień publicznych. Jest to podstawowa forma udziału publicznego sektora w gospodarce. Według badań przeprowadzonych przez Komisję Europejską, wydatki na zamówienia publiczne w naszym kraju wynoszą co najmniej 10% PKB, co daje rocznie 200 miliardów złotych.

Zamówienia publiczne to praca świadczona dla zamawiającego, czyli podmiotu, który kupuje na rynku towary oraz usługi. Przepisy te muszą respektować m.in. zamawiający publiczni, czyli:

  • organy władzy publicznej,
  • sądy,
  • samorządy,
  • uczelnie,
  • administracja,
  • zakłady opieki zdrowotnej.
Sprawdź kierunek studiów podyplomowych

Drugą stroną zamówień publicznych jest z kolei wykonawca – może być to osoba prawna, osoba fizyczna czy jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej oferująca wykonanie np. robót budowlanych lub dostawę produktów.

Specjalista ds. zamówień publicznych – czym się zajmuje?

Rosnące wydatki to także coraz większe zapotrzebowanie na osoby wyspecjalizowane w tym procesie. Na czym polega praca w zamówieniach publicznych? Przede wszystkim na przygotowaniu i przeprowadzaniu podstępowania o udzielenie zamówienia publicznego, które będzie zgodne z aktualnymi przepisami.

Zamówienia publiczne – na czym polega praca specjalisty?

Specjalista ds. zamówień publicznych musi wybrać wykonawcę i doprowadzić do zawarcia z nim umowy. Z tego powodu musi weryfikować m.in.:

  • opis przedmiotu zamówienia,
  • opis warunków udziału w postępowaniu,
  • sposób oceny spełnienia tych warunków.
specjalista ds zamówień publicznych czym się zajmuje

W celu doprowadzenia do transakcji musi przygotowywać specyfikację warunków zamówienia, kontaktować się z podmiotami biorącymi udział w postępowaniu czy rekomendować wybór najlepszej oferty. Dodatkowo specjalista ds. zamówień publicznych dokonuje wszystkich czynności dotyczących zawarcia umowy na podstawie postanowień zawartych w specyfikacji.

Jak zostać specjalistą ds. zamówień publicznych?

Osoby zainteresowane poprowadzeniem swojej ścieżki zawodowej w tym kierunku zastanawiają się nie tylko na czym polega praca w zamówieniach publicznych, ale również jak zostać specjalistą ds. zamówień publicznych. Otóż nie ma konkretnych wymogów na to stanowisko i kryteria, jakie należy spełnić, zależą od danego pracodawcy. Najczęściej warunkiem koniecznym jest:

  • wykształcenie wyższe,
  • znajomość prawa z zakresu finansów publicznych,
  • bardzo dobra organizacja pracy,
  • umiejętność pod presją czasu,
  • systematyczność i operatywność,
  • biegła znajomość prostego oprogramowania komputerowego,
  • umiejętność sporządzania umów.

Dla pracodawcy to jednak posiadana wiedza z zakresu finansów publicznych będzie jednym z najważniejszych aspektów do podjęcia współpracy z kandydatem. Dla osób, które chcą zdobyć merytoryczne przygotowanie do pracy w tym zawodzie, Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego przygotowała studia podyplomowe Zamówienia publiczne. Absolwenci kierunku posiadają wiedzę m.in. z:

  • przygotowywania i przeprowadzania postępowania o udzielenie zamówienia publicznego,
  • prawa cywilnego w zamówieniach publicznych,
  • elektronizacji zamówień publicznych.
Sprawdź kierunek studiów licencjackich

Zamówienia publiczne – zarobki specjalisty

Duże zainteresowanie uzyskaniem przygotowania do pełnienia takiej funkcji wynika zarówno z rosnącej ilości ofert pracy, szerokich możliwości rozwoju, a także z tego, ile zarabia specjalista ds. zamówień publicznych. Zarobki uzależnione są od kilku czynników – przede wszystkim:

  • regionu kraju,
  • doświadczenia,
  • pełnionej funkcji w dziale zamówień publicznych,
  • charakteru i wielkości podmiotu, w którym pracuje specjalista.

Na to, ile zarabia specjaliści ds. zamówień publicznych, wpływają także posiadane kwalifikacje. Według danych zebranych przez portal wynagrodzenia.pl na próbie ponad 400 pracowników, osoby pełniące tę funkcję mogą zarobić:

  • od 4020 do 5410 zł brutto – młodszy specjalista,
  • od 4760 do 7070 zł brutto – specjalista,
  • 5230 do 8070 zł brutto – starszy specjalista.

ZDOBĄDŹ WIEDZĘ I UMIEJĘTNOŚCI DO PRACY W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH ZAPISUJĄC SIĘ NA STUDIA LICENCJACKIE

Specjalność zamówienia publiczne – studia licencjackie Administracja

Na znacznie wyższe wynagrodzenie może liczyć specjalista posiadający udokumentowane przygotowanie do pracy z zakresu zamówień publicznych, który zdobył wiedzę i umiejętności podczas realizacji studiów licencjackich. Dzięki ofercie naszej Uczelni osoby, które podejmą studia I stopnia na kierunku Administracja, mogą wybrać Zamówienia publiczne jako jedną z dostępnych specjalności. Absolwenci oprócz tytułu licencjata zdobywają wówczas kompleksowe przygotowanie do pracy w działach zamówień publicznych jednostek administracyjnych.