HiT a nauczanie EDB i WOS. Kto posiada kwalifikacje do nauczania Historii i Teraźniejszości?

historia i teraźniejszość podstawa programowa

W planie lekcji uczniów znajduje się wiele przedmiotów rozwijających różne umiejętności, np. obliczanie skomplikowanych działań matematycznych czy rozumienie oraz tworzenie treści w języku obcym. W przypadku przedmiotów humanistycznych, jak stosunkowo nowa Historia i teraźniejszość podstawa programowa skupia się na ukształtowaniu postawy ucznia w kwestii świadomości społecznej, kulturowej oraz historycznej. Zajęcia z tego przedmiotu mogą być prowadzone przez nauczyciela o odpowiednich kwalifikacjach. Jakie zagadnienia poruszane są podczas zajęć?

Historia i teraźniejszość – nowy przedmiot w planach uczniów

W 2022 roku Minister Edukacji i Nauki podpisał trzy projekty rozporządzeń. Zmiany zawarte w jednym z nich wprowadziły nowy przedmiot – historia i teraźniejszość, a także podstawy programowe dla wiedzy o społeczeństwie oraz dla podstawowego i rozszerzonego zakresu historii.

Historia i teraźniejszość to przedmiot, który od roku 2022/2023 zastąpił wiedzę o społeczeństwie w:

  • liceum ogólnokształcącym – w wymiarze 2 godzin dla klasy I oraz 1 godziny dla klasy II,
  • technikum – w wymiarze po 1 godzinie w klasie I, II oraz III,
  • szkole branżowej I stopnia – w wymiarze 1 godziny w klasie I.

Historia i teraźniejszość – rozporządzenie określające cele kształcenia

Wprowadzające historię i teraźniejszość Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 8 marca 2022 r. opisuje ten przedmiot jako interdyscyplinarny, który łączy wiedzę o społecznym życiu człowieka, a także jego głównych instytucjach wraz z wiedzą na temat najnowszych dziejów Polski i całego świata. Rolą przedmiotu jest przygotowanie uczniów do odpowiedzialnego i świadomego udziału w życiu publicznym.

Historia i teraźniejszość podstawa programowa

Podstawę programową historii i teraźniejszości również określa wyżej wymieniony akt prawny, na bazie którego można wywnioskować, iż treści poruszane na lekcjach dotyczą podstaw życia społecznego, a także ważnych wydarzeń, zmian politycznych i gospodarczych w Polsce i na świecie w latach:

  • 1945-1956,
  • 1956-1970,
  • 1970-1980,
  • 1980-1991,
  • 1991-2001.

W kontekście teraźniejszości przedmiot porusza także najważniejsze wydarzenia z dwóch pierwszych dekad XXI wieku – w tym m.in. proces zmian w Unii Europejskiej po 2004 roku czy skutki katastrofy smoleńskiej.

historia i teraźniejszość podstawa programowa 2

Historia i teraźniejszość – kto może uczyć nowego przedmiotu?

Pojawienie się nowego przedmiotu wywołało duże zainteresowanie nie tylko wśród uczniów, ale także wśród nauczycieli, którzy zaczęli zastanawiać się kto może uczyć historii i teraźniejszości. Jak się okazuje, uprawnienia do nauczania tego przedmiotu mają osoby posiadające kwalifikacje do nauczania historii oraz wiedzy o społeczeństwie. Oznacza to, że nauczyciele prowadzący zajęcia z innych przedmiotów, jak np. EdB (Edukacji dla Bezpieczeństwa) muszą zdobyć nowe uprawnienia.

Sprawdź kierunek studiów magisterskich class=

Studia podyplomowe nadające kwalifikacje do nauczania HiT

W przypadku nauczycieli, którzy nie posiadają kwalifikacji do nauczania powyższych przedmiotów i jednocześnie aspirują do zwiększenia swojego etatu nauczycielskiego o zajęcia z historii i teraźniejszości, świetnym wyborem okażą się studia podyplomowe przygotowane przez Wyższą Szkołę Kształcenia Zawodowego.

Kierunek Nauczanie historii i teraźniejszości pozwala zdobyć nauczycielom uprawnienia do nauczania drugiego lub kolejnego przedmiotu w szkołach ponadpodstawowych – technikach, liceach, szkołach branżowych. Teoretyczną część programu słuchacze realizują za pośrednictwem platformy dydaktycznej, która pozwala na nieograniczony dostęp do materiałów naukowych i umożliwia dostosować tempo nauki do własnych potrzeb.

Dołącz do nas, by otrzymywać
więcej materiałów specjalnie dla Ciebie!

NEWSLETTER

Stawiasz na ciągły rozwój? My też! Zapisz się, by mieć stały dostęp do najnowszych informacji i wskazówek dotyczących zdobywania kwalifikacji zawodowych.

Zapisuję się do newslettera i wyrażam zgodę na otrzymywanie od Wyższej Szkoły Kształcenia Zawodowego na podany adres e-mail informacji handlowych/marketingowych dotyczących oferowanych za pośrednictwem Serwisu produktów i usług (w tym nowych kierunków studiów, promocji oraz rabatów) na zasadach określonych w www.studia-online.pl/polityka_prywatnosci.