Główne cele nauczania języka polskiego jako obcego

język polski jako obcy

Polski to jeden z najtrudniejszych języków do opanowania przez obcokrajowców. Zaraz po chińskim, arabskim, węgierskim czy islandzkim, jest najbardziej wymagającym, jednak w ostatnim czasie bardzo pożądanym do nauczenia w celach komunikacyjnych. Dzieje się tak nie tylko ze względu na dużą falę osób pochodzących z Ukrainy, które aktualnie zamieszkują kraj nad Wisłą. Rozwój polskich firm na rynkach międzynarodowych, a także coraz lepszy poziom polskich uczelni sprawił, że w naszym ojczystym języku potrzebuje komunikować się coraz więcej osób – zarówno w Polsce, jak i poza jej granicami. Dlaczego tak ważne jest, aby język polski jako obcy nauczany był w specjalnych szkołach tylko przez wykwalifikowanych pracowników?

Język polski jako obcy – dla cudzoziemców mieszkających w Polsce

Do ukończenia 18. roku życia lub szkoły ponadpodstawowej, osoby niebędące obywatelami naszego kraju mogą korzystać z nauki i opieki. Taka możliwość przysługuje w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych bądź niepublicznych szkołach podstawowych. Rzecz jasna taki przywilej posiadają również uczniowie podlegający obowiązkowi szkolnemu.

Na takich samych warunkach jak obywatele naszego kraju, naukę języka polskiego mogą pobierać także dorośli. Mowa o szkołach:

  • policealnych,
  • branżowych II stopnia,
  • publicznych dla dorosłych,
  • artystycznych,
  • publicznych kolegiach.

Cudzoziemcami uprawnionymi do nauki mogą być według przepisu osoby, które:

  • posiadają aktualną Kartę Polaka,
  • posiadają zgodę na pobyt tolerowany,
  • mają pochodzenie polskie w rozumieniu przepisów o repatriacji,
  • są obywatelami państw Unii Europejskiej (UE) lub Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu (EFTA),
  • posiadają zgodę na pobyt stały na terenie Polski.
język polski jako obcy

Studia podyplomowe przygotują do tego, jak uczyć Ukraińców języka polskiego

Bardzo ważnym przepisem w kontekście aktualnej sytuacji geopolitycznej jest fakt, iż naukę języka polskiego jako obcego mogą rozpocząć również osoby o statusie uchodźcy oraz ich rodziny. Bardzo istotny jest również zapis o zapewnieniu pomocy językowej dla osób, którzy otrzymali zgodę na pobyt w RP z przyczyn humanitarnych.

Z tego powodu bardzo duże zapotrzebowanie odnotowuje się w zakresie nauki języka polskiego dla Ukraińców. Studia podyplomowe oferowane przez Wyższą Szkołę Kształcenia Zawodowego pozwalają zdobyć niezwykle perspektywiczną umiejętność, jaką jest nauczanie polskiego jako obcego szczególnie uchodźców zza naszej wschodniej granicy.

Cele nauczania języka polskiego

Choć naukę polskiego języka mogą zacząć praktycznie osoby w każdym wieku, największe wyzwanie stoi przed nauczycielami, którzy edukują najmłodszych uczniów. Konkretne cele nauczania określa program nauczania języka polskiego dla obcokrajowców szkoły podstawowej. Tego typu lekcje mają za zadanie m.in.:

  • pomóc uczniowi przezwyciężyć barierę w opanowaniu języka polskiego,
  • wyposażyć ucznia w kompetencje językowe, które pozwolą porozumiewać się w podstawowym zakresie w języku polskim,
  • zainteresować dziecka kulturą oraz językiem polskim, a także rozbudzić w nim chęć komunikacji w tym języku,
  • kształcić i rozwijać kompetencje językowe w zakresie rozumienia ze słuchu, czytania, mówienia i pisania,
  • wzmacniać chęć poznawania i uczestniczenia w polskiej kulturze.
Sprawdź kierunek studiów podyplomowych

Język polski jako obcy – studia podyplomowe

Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego zauważając rosnące zapotrzebowanie na rynku pracy w tym zakresie, stworzyła studia podyplomowe Nauczanie języka polskiego jako obcego i drugiego. Kierunek ma charakter kwalifikacyjny, co oznacza, że absolwenci oprócz odpowiedniego przygotowania merytorycznego i praktycznego, zdobywają uprawnienia do pracy (w zależności od posiadanych uprawnień) jako nauczyciel:

  • cudzoziemców,
  • dzieci cudzoziemców, które uczęszczają do polskich szkół,
  • dzieci wracających do Polski, które rozpoczęły naukę w innym języku lub w innym kraju.