Glottodydaktyka dla najmłodszych – jak powinna wyglądać nauka polskiego w przypadku dzieci?

jakich metod kształcenia uczy glottodydaktyka?

Według niektórych źródeł językiem polskim posługuje się na świecie nawet 48 milionów osób. Są to nie tylko mieszkańcy naszego kraju czy Polacy wiodący swoje życie za granicą. Jednym z najtrudniejszych języków świata potrzebują posługiwać się również dzieci obcokrajowców, którzy mieszkają na terenie RP. Według przepisów, tacy uczniowie mają prawo do edukacji języka polskiego przez wykwalifikowanych w tym kierunku nauczycieli. Muszą oni znać m.in. specyficzne metody kształcenia, które różnią się w porównaniu do standardowych lekcji języka realizowanych dla rodowitych uczniów z Polski. W jaki sposób nauczyciele uczą dzieci języka polskiego jako obcego?

Nauka języka jako obcego – przepisy dotyczące przyjęcia uczniów

Aspekty nauczania języka polskiego jako obcego dzieci oraz dorosłych są określone przepisami. Można w nich znaleźć wiele zapisów odnośnie ucznia (dziecka) przybywającego zzagranicy. Rozumie się przez takie określenie osobę, która nie jest obywatelem polski, a także obywatela polski, który pobierał naukę w szkołach za granicami naszego kraju.

Uczniowie, którzy są dziećmi obcokrajowców lub dzieci pobierające wcześniej naukę w szkołach funkcjonujących w innych systemach oświaty niż polski, przyjmowane są na takich samych warunkach oraz w takim samym trybie jak obywatele polski. Mowa m.in. o publicznych przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w publicznej szkole podstawowej bądź innej, publicznej formie wychowania przedszkolnego. Jeśli ma to miejsce w trakcie roku szkolnego, decyzję o przyjęciu takiego ucznia podejmuje dyrektor placówki.

Metody kształcenia – wiek 6-10 lat

Nauczanie języka polskiego jako obcego dzieci w wieku od 6 do 10 lat opiera się w głównej mierze na zabawie językowej połączonej z różnymi formami ekspresji plastycznej, teatralnej oraz muzycznej. Zajęcia często przybierają także formę gimnastyki, a nauczyciel prowadzący zajęcia wspiera się różnymi multimedialnymi pomocami dydaktycznymi.

metody kształcenia - glottodydaktyka

Glottodydaktyka – przykładowe ćwiczenia

Nauka nowego języka jest dla dziecka stresująca i trudna, dlatego osoba prowadząca zajęcia powinna sprawić, aby zajęcia były prowadzone w przyjaznej atmosferze. W tym celu wykorzystuje zestaw powtarzających się ćwiczeń:

  • wykorzystanie pacynki, która codziennie wita i żegna dzieci,
  • śpiewanie piosenek na powitanie i na pożegnanie,
  • zabawa z piłką (np. nauczyciel podrzucając piłkę pyta o wiek dziecka, a uczeń, który ją złapał odpowiada).

Atrakcyjnymi technikami nauczania są również gry oraz zabawy językowe, takie jak:

  • kalambury,
  • domino obrazkowe,
  • bingo,
  • memory,
  • gry ruchowe i planszowe.

Metodyka kształcenia uczniów w wieku 11-18 lat

Predyspozycje do nauki jeżyka polskiego jako obcego uczniów w tym wieku są znacznie lepsze, co przekłada się również na bardziej zaawansowane zajęcia.

Glottodydaktyka – przykładowe ćwiczenia

Wśród technik stosowanych do zwiększenia sprawności słuchania ze zrozumieniem zalicza się m.in.:

  • rozmowę wstępną w języku ojczystym,
  • wizualizację tematu za pomocą obrazków,
  • ćwiczenia wielokrotnego wyboru,
  • odgrywanie wysłuchanych scen,
  • układanie w odpowiedniej kolejności fragmentów tekstu.

Do metodyki kształcenia sprawności czytania ze zrozumieniem należą m.in.:

  • zagadki leksykalno-gramatyczne,
  • odgadywanie dalszego ciągu tekstu,
  • uzupełnianie luk w tekście,
  • łączenie pytań z odpowiedziami.

Prowadzący zajęcia dużą uwagę skupia także na odpowiedniej sprawności mówienia u ucznia. Aspekt ten sprawia na początku dzieciom sporo problemów, jednak mogą pokonać swoje początkowe bariery dzięki:

  • wykorzystywaniu kart z obrazkami,
  • odgrywaniu ról na bazie instrukcji,
  • opowiadaniu treści obrazka,
  • symulacjom sytuacyjnym.
Sprawdź kierunek studiów podyplomowych

Metodyka kształcenia w zakresie pisania

Nauczanie języka polskiego jako obcego młodych uczniów jest wymagające również w kontekście poprawnego pisania. Prowadzący zajęcia mogą wykorzystać wiele technik nauczania, które ułatwią dzieciom i młodzieży poprawny zapis zdań oraz wyrazów. Może być to:

  • podpisywanie ilustracji,
  • uzupełnianie dialogów,
  • uzupełnianie krzyżówek,
  • pisanie odpowiedni do wysłuchanego bądź przeczytanego tekstu,
  • tworzenie prostych opisów (np. przedmiotów, ludzi lub zwierząt).

Glottodydaktyka – studia podyplomowe nadające kwalifikacje

W związku z tym, iż język polski dla obcokrajowców stał się w ostatnim czasie bardzo pożądany, Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego przygotowała kierunek Glottodydaktyka. Absolwenci otrzymują uprawnienia m.in. do pracy w polskich szkołach znajdujących się w kraju oraz za granicą, w ośrodkach dla uchodźców, w placówkach kultury czy w ramach międzynarodowych projektów na rzecz uchodźców i imigrantów. Program studiów przygotowuje również do założenia i prowadzenia własnej działalności