Czy każda placówka oświatowa działa tak samo?

studia podyplomowe dla dyrektorów szkół

Zaktualizowano dnia 21 sierpnia 2023

Przedszkola, szkoły podstawowe i ponadpodstawowe to placówki oświatowe, których w naszym kraju funkcjonuje w sumie ponad 40 tysięcy. Oczywistą różnicą jest docelowa grupa uczniów oraz ich wiek. Wymaga to odmiennego podejścia pod względem organizacji i zarządzania, dlatego każda placówka oświatowa prowadzona jest przez osobę posiadającą wiedzę i kwalifikacje do wdrożenia odpowiednich rozwiązań.

Placówka oświatowa – czym jest w świetle przepisów?

W polskim systemie oświaty funkcjonuje wiele rodzajów placówek oświatowych. Są to nie tylko wspomniane wyżej publiczne i niepubliczne przedszkola, ale także publiczne i niepubliczne szkoły posiadające uprawnienia szkół publicznych (wyjątek stanowią niepubliczne szkoły, które nie posiadają uprawnień szkoły publicznej oraz niepubliczne szkoły artystyczne, które nie posiadają uprawnień publicznej szkoły artystycznej).

Przepisy wskazują również, że za placówkę oświatową uznaje się także publiczne i niepubliczne placówki kształcenia ustawicznego, do których należą m.in.:

  • młodzieżowe ośrodki wychowawcze i socjoterapii,
  • specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze (w tym ośrodki wychowawcze dla dzieci oraz młodzieży, które wymagają stosowania specjalnej organizacji wychowania, metod pracy i nauki),
  • ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze, które pozwalają na udział w zajęciach uczniom z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim czy niepełnosprawnościami sprzężonymi.

Za placówkę oświatową przepisy uznają również te placówki, które zapewniają wychowanie oraz opiekę uczniom na czas pobierania nauki poza obszarem stałego zamieszkania.

placówka oświatowa

Zarządzanie w oświacie – najważniejsza rola dyrektora

Placówka oświatowa to niezwykle ważne miejsce w kontekście ogólnego rozwoju jej uczniów. O ile na poziom świadczonych przeze nią usług edukacyjnych również wpływają indywidualne umiejętności każdego pracownika należącego do grona pedagogicznego, o tyle główne decyzje w kwestiach organizacyjnych podejmuje jej dyrektor.

Zarządzanie organizacją, jaką jest każda placówka oświatowa, wymaga wdrożeniu kilku rozwiązań dobranych adekwatnie do jej specyfiki, budżetu czy zasobów ludzkich.

Placówka oświatowa w rękach dyrektora – kilka rozwiązań w zarządzaniu organizacją

Zarządzanie w oświacie najczęściej kojarzy się z funkcją dyrektora szkoły lub danej placówki. I nie bez powodu, ponieważ jest to najważniejsza posada, która dla wielu nauczycieli jest często szczytem zawodowych aspiracji. Stanowisko to – choć bardzo prestiżowe i pożądane – wymaga wywiązywania się z szeregu obowiązków, do których należy wdrażanie odpowiednich rozwiązań, które pozwalają efektywnie zarządzać placówką.

CHCESZ ZACZĄĆ PRACĘ JAKO DYREKTOR SZKOŁY I POPRAWDZIĆ JEDNĄ Z PLACÓWEK OŚWIATOWYCH? SPEŁNIJ WYMAGANIA ZAPISUJĄC SIĘ NA KWALFIKACYJNE STUDIA PODYPLOMOWE

Istnieje wiele rozwiązań, które usprawniają działalność danej placówki. Choć każda z nich funkcjonuje w inny sposób, poniższe sposoby okażą się wartością dodaną w każdej z nich. Jest to m.in.:

  • system zarządzania jakością, którego stosowanie umożliwia w dokładny sposób planować i kontrolować wyniki, a także monitorować i udoskonalać procedury oraz procesy,
  • współpraca z rodzicami – nawiązywanie i utrzymywanie dobrych relacji możliwe jest poprzez organizację spotkań, konsultacji czy udostępnianie informacji online pozwala rodzicom włączyć się do działań szkoły i wyrażać swoje sugestie,
  • systematyczne szkolenia pracowników – doskonalenie umiejętności zarówno nauczycieli, jak i kadry administracyjno-technicznej znacznie usprawnia funkcjonowania każdej placówki,
  • dbanie o infrastrukturę – wyposażenie, sprzęt oraz budynki to elementy infrastruktury, których stan również wpływa na
  • wdrażanie nowych technologii – choć początkowo implementacja nowoczesnych rozwiązań wymaga nakładu czasu, pracy oraz budżetu, zawsze okazuje się znacznym wsparciem w działaniach dotyczących zarządzania.
Sprawdź kierunek studiów podyplomowych

Zarządzanie oświatą online, czyli jak spełnić wymagania na stanowisko dyrektora

Praca dyrektora wymaga nie tylko szeregu umiejętności, które pozwolą w rzetelny sposób wywiązywać się ze swoich obowiązków. Osoba na tym stanowisku musi spełnić również wymagania – m.in. pod kątem lat pracy w szkolnictwie, bardzo dobrej oceny pracy czy odpowiedniego przygotowania w postaci wykształcenia.

Studia podyplomowe zarządzanie oświatą

Jedną z możliwości pod względem zdobycia wymaganego wykształcenia są studia podyplomowe online zarządzanie oświatą. Wychodząc naprzeciw aspiracjom osób, które chcą podjąć pracę na stanowisku kierowniczym w placówce oświatowej, Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego przygotowała kierunek „Organizacja i Zarządzanie Oświatą”, którego ukończenie umożliwia podjęcie zatrudnienia w takim charakterze.