Według różnych źródeł wynika, że polszczyzna zaczęła kształtować się jako osobny język w X wieku, a pierwsze zapisane zdanie datuje się na 1226 r. Dziś jest jednym z najtrudniejszych języków świata i jednocześnie mową ojczystą ponad 40 milionów ludzi. W języku polskim komunikują się jednak nie tylko Polacy mieszkający w kraju i zagranicą. Naukę polszczyzny rozpoczynają również obcokrajowcy – zarówno dzieci, jak i dorośli przebywający na terenie RP, którzy na co dzień potrzebują komunikować się po polsku. Ważną rolę odrywa w tym procesie glottodydaktyk, czyli nauczyciel języka obcego prowadzący zajęcia w szkołach, ośrodkach i różnego rodzaju placówkach kultury.
Glottodydaktyka – co to?
W ogólnym ujęciu, glottodydaktyka bada procesy nauczania oraz uczenia się języków obcych. Jej zadaniem jest poznanie procesów oraz wypracowanie najkorzystniejszych systemów uczenia się i nauczania. Jedną z jej subdyscyplin jest glottodydaktyka polonistyczna, która zajmuje się analizowaniem procesu nauczania i uczenia się polskiego jako języka obcego lub drugiego. Niezwykle ważną częścią procesu glottodydaktycznego jest nie tylko nauka o samym języku, ale również przekaz wiedzy o kulturze kraju.
Czego uczy glottodydaktyk? Zadania nauczyciela języka obcego
Nauczyciel uprawniony do prowadzenia zajęć języka polskiego jako obcego staje przed trudnym zadaniem, jakim jest wprowadzenie dzieci i dorosłych w świat nowego systemu językowego. Zadaniem prowadzącego jest nauczenie języka polskiego w zakresie:
- wymowy i intonacji,
- pisowni,
- słownictwa,
- gramatyki,
- słuchania i czytania ze zrozumieniem,
- łączenia powyższych sprawności.
Dla kogo organizowane są zajęcia z języka polskiego jako obcego?
Według aktualnych przepisów, osoby niebędące obywatelami RP, które nie ukończyły 18. roku życia lub nie są absolwentami szkoły ponadpodstawowej, mają prawo do opieki i nauki. To szczególnie ważny aspekt w kontekście trwających wydarzeń na terytorium Ukrainy, w efekcie których w polskich szkołach naukę pobiera około 200 tysięcy uczniów tej narodowości.
Zajęcia z języka polskiego jako obcego organizowane są więc m.in.:
- w polskich szkołach: dla obcokrajowców – zarówno osób dorosłych, jak i dzieci przebywających na terenie RP,
- w polskich i zagranicznych szkołach: dla dzieci z polskim obywatelstwem, które do tej pory pobierały naukę w systemach oświaty innych państw.
Nauczanie języka polskiego jako obcego kwalifikacje
Zajęcia z języka polskiego jako obcego może prowadzić tylko osoba posiadająca odpowiednie kwalifikacje. Ich zdobycie umożliwia ukończenie kierunku Glottodydaktyka – nauczanie języka polskiego jako obcego.
Program studiów przygotowanych przez Wyższą Szkołę Kształcenia Zawodowego pozwala słuchaczom zdobyć wiedzę i umiejętności, które są niezbędne do wykonywania zawodu nauczyciela języka polskiego jako obcego, drugiego bądź odziedziczonego.
Kto może zapisać się na studia podyplomowe?
Kierunek o charakterze kwalifikacyjnym stworzony jest z myślą o:
- absolwentach polonistyki i wydziałów humanistycznych, którzy chcą poprowadzić swoją ścieżkę zawodową w kierunku nauczania języka polskiego jako obcego,
- nauczycielach języka polskiego oraz języków obcych, którzy prowadzą zajęcia z uczniami z zagranicy,
- osobach posiadających kwalifikacje do nauczania wszystkich pozostałych przedmiotów w szkole na wszystkich etapach edukacyjnych.
Nauczyciel języka obcego – gdzie mogą pracować absolwenci studiów?
Osoby, które ukończą studia podyplomowe na kierunku Glottodydaktyka – nauczanie języka polskiego jako obcego, mogą podjąć zatrudnienie w wielu różnych placówkach – są to m.in.:
- polskie szkoły w kraju oraz za granicą kształcące na każdym etapie edukacyjnym,
- ośrodki dla uchodźców,
- polskie placówki oświatowe, w których uczą się dzieci obcokrajowców,
- polonijne placówki kultury.