Choć w planie uczniów szkoły podstawowej znajduje się wiele przedmiotów, istnieje kilka kluczowych, które rozwijają uczniów nie tylko w kontekście przydatnej w życiu dorosłym wiedzy, ale również pod kątem tożsamości kulturowej. Niezwykle ważna w II etapie edukacyjnym – czyli w klasach 4-8 – jest przede wszystkim nauka polskiego. Na nauczycielach tego przedmiotu spoczywa więc duża odpowiedzialność związania z kształtowaniem bardzo wielu aspektów u uczniów. Mimo to, zainteresowanie zdobyciem uprawnień do nauczania tego przedmiotu nieustannie rośnie. Osoby, które upatrują swoich szans w tym obszarze, mogą je zdobyć wybierając studia podyplomowe oferowane przez Wyższą Szkołę Kształcenia Zawodowego.
Język polski – fundamentalny przedmiot
Pomimo wielu różnych kierunków i przedmiotów, które z biegiem lat chcą zgłębiać uczniowie, język polski pozostaje kluczowym przedmiotem nauczania przez wiele lat. Poprzez poznawanie utworów literackich rozwija się osobowość ucznia, który wprowadzany jest stopniowo w świat kultury – zarówno polskiej, jak i zagranicznej. Bardzo ważnym aspektem jest również wzrost umiejętności posługiwania się językiem ojczystym. Są one podstawą do sukcesu szkolnego z uwagi na fakt, iż znacznie ułatwia przyswajanie wiedzy z innych obszarów nauczania.
Nauka polskiego w klasach IV-VIII 0 – czego uczą się uczniowie?
Nauczyciel języka polskiego prowadzi zajęcia w oparciu o program nauczania określający cele kształcenia i treści nauczania. W II etapie edukacyjnym są one stworzone do czterech obszarów:
- kształcenia literackiego i kulturowego,
- kształcenia językowego,
- tworzenia wypowiedzi,
- samokształcenia.
W ramach kształcenia literackiego i kulturowego uczniowie:
- wyrabiają i rozwijają zdolności rozumienia utworów literackich i innych tekstów kulturowych,
- kształtują umiejętność uczestniczenia w polskiej i zagranicznej kulturze,
- kształcą postawy szacunku dla przeszłości i tradycji literackiej.
Kształcenie językowe rozwija:
- rozumienie wartości języka ojczystego,
- rozumienie twórcze i sprawcze działań językowych,
- umiejętności porozumiewania się w oficjalnych i nieoficjalnych sytuacjach,
- wiedzę o elementach składowych wypowiedzi.
Podczas zajęć z zakresu tworzenia wypowiedzi nauczyciele mają za zadanie m.in.:
- usprawnić czynności artykulacyjne i fonacyjne,
- rozwijać umiejętności określonych form wypowiedzi oraz stosowania środków stylistycznych,
- rozbudzać potrzeby tworzenia tekstów o walorach estetycznych.
Samokształcenie uczniów w zakresie języka polskiego ma na celu:
- rozwijać umiejętności samodzielnego docierania do informacji i selekcjonowania ich,
- kształcić nawyki systematycznego uczenia się,
- rozwijać umiejętności skutecznego posługiwania się technologią informacyjną,
- rozwijać szacunek do wiedzy i wyrabianie pasji do poznawania świata.
Materiały dla nauczycieli języka polskiego
Podczas realizacji programu nauczania tego przedmiotu bardzo ważne jest korzystanie z pomocniczych materiałów dla nauczycieli języka polskiego. Najczęściej są to zasoby edukacyjne w formie podręczników, które są rekomendowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. Bardzo przydatnym wsparciem podczas przeprowadzania lekcji są:
- zeszyty ćwiczeń,
- podręczniki,
- wycinanki,
- nagrania.
Takie pomoce są niezwykle przydatne również podczas nauczania języka polskiego jako obcego. Z uwagi na fakt, iż nauka polskiego dla Ukraińców jest na tym etapie dla uczniów dość wymagająca, istnieją również materiały wprowadzające zagraniczne dzieci w świat naszego języka.
Kto może uczyć języka polskiego?
Aby zostać nauczycielem języka polskiego nie wystarczy jedynie zamiłowanie do literatury, gramatyki czy ogólnie do kwestii językowych. Choć są to niewątpliwie bardzo duże atuty na drodze do podjęcia takiego zatrudnienia, aspirujący nauczyciel polskiego musi spełnić wymagania odnośnie uprawnień.
Czy po licencjacie można uczyć w szkole?
Według rozporządzenia MEN, kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach i szkołach podstawowych mają osoby, które ukończyły studia I stopnia na kierunku lub specjalności pokrywającej się z nauczanym przedmiotem. Osoba, która jest absolwentem innego kierunku, wciąż może zdobyć uprawnienia niezbędne do pracy jako nauczyciel polskiego. Musi w tym celu zrealizować studia podyplomowe związane z nauczaniem tego języka oraz posiadać przygotowanie pedagogiczne.
Studia podyplomowe na WSKZ
Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego przygotowała studia podyplomowe umożliwiające zdobycie niezbędnej wiedzy do prowadzenia zajęć z języka polskiego w szkołach podstawowych. Kierunek ma charakter kwalifikacyjny i stworzony został dla osób posiadających przygotowanie pedagogiczne. W przypadku jego braku uczelnia umożliwia jednoczesny zapis na dwa kierunki równolegle obejmując kierunek z przygotowania pedagogicznego rabatem w wysokości 25%.