Glottodydaktyka dla najmłodszych – jak powinna wyglądać nauka polskiego w przypadku dzieci?

glottodydaktyka dla najmłodszych jak powinna wyglądać nauka języka polskiegow przypadku dzieci

Gdziekolwiek pojedziesz, możesz usłyszeć język polski – mówi nim ponad 45 milionów osób na świecie, w tym około 38 milionów w Polsce (gov.pl). Co ciekawe, jest on uznawany za jeden z najtrudniejszych języków świata, a z jego nauką mierzą się również dzieci obcokrajowców mieszkających w Polsce. Zgodnie z ustawą o prawie oświatowym uczniowie z zagranicy mają możliwość nauki języka polskiego prowadzonej przez wykwalifikowanych specjalistów. Jak w praktyce wygląda nauczanie polskiego jako języka obcego wśród najmłodszych?

Nauka języka jako obcego – przepisy dotyczące przyjęcia uczniów

Aspekty nauczania języka polskiego jako obcego dzieci oraz dorosłych są określone przepisami. Można w nich znaleźć wiele zapisów odnośnie ucznia (dziecka) przybywającego z zagranicy. Rozumie się przez takie określenie osobę, która nie jest obywatelem polski, a także obywatela polski, który pobierał naukę w szkołach za granicami naszego kraju (isap.sem.gov.pl).

Uczniowie, którzy są dziećmi obcokrajowców lub dzieci pobierające wcześniej naukę w szkołach funkcjonujących w innych systemach oświaty niż polski, przyjmowane są na takich samych warunkach oraz w takim samym trybie jak obywatele polski. Mowa m.in. o publicznych przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w publicznej szkole podstawowej bądź innej, publicznej formie wychowania przedszkolnego. Jeśli ma to miejsce w trakcie roku szkolnego, decyzję o przyjęciu takiego ucznia podejmuje dyrektor placówki.

Metody kształcenia – wiek 6-10 lat

Nauczanie języka polskiego jako obcego dzieci w wieku od 6 do 10 lat opiera się w głównej mierze na zabawie językowej połączonej z różnymi formami ekspresji plastycznej, teatralnej oraz muzycznej. Zajęcia często przybierają także formę gimnastyki, a nauczyciel prowadzący zajęcia wspiera się różnymi multimedialnymi pomocami dydaktycznymi.

metody kształcenia - glottodydaktyka

Glottodydaktyka – przykładowe ćwiczenia

Nauka nowego języka jest dla dziecka stresująca i trudna, dlatego osoba prowadząca zajęcia powinna sprawić, aby były prowadzone w przyjaznej atmosferze. W tym celu wykorzystuje zestaw powtarzających się ćwiczeń:

  • wykorzystanie pacynki, która codziennie wita i żegna dzieci;
  • śpiewanie piosenek na powitanie i na pożegnanie;
  • zabawa z piłką (np. nauczyciel, podrzucając piłkę pyta o wiek dziecka, a uczeń, który ją złapał, odpowiada).

Atrakcyjnymi technikami nauczania są również gry oraz zabawy językowe, takie jak:

  • kalambury;
  • domino obrazkowe;
  • bingo;
  • memory;
  • gry ruchowe i planszowe.

Metodyka kształcenia uczniów w wieku 11-18 lat

Predyspozycje do nauki języka polskiego jako obcego uczniów w tym wieku są znacznie lepsze, co przekłada się również na bardziej zaawansowane zajęcia. Dzięki temu możliwe jest stopniowe wprowadzanie trudniejszych zagadnień gramatycznych i rozwijanie umiejętności swobodnej komunikacji.

Glottodydaktyka – przykładowe ćwiczenia

Wśród technik stosowanych do zwiększenia sprawności słuchania ze zrozumieniem zalicza się m.in.:

  • rozmowę wstępną w języku ojczystym;
  • wizualizację tematu za pomocą obrazków;
  • ćwiczenia wielokrotnego wyboru;
  • odgrywanie wysłuchanych scen;
  • układanie w odpowiedniej kolejności fragmentów tekstu.

Do metodyki kształcenia sprawności czytania ze zrozumieniem należą m.in.:

  • zagadki leksykalno-gramatyczne;
  • odgadywanie dalszego ciągu tekstu;
  • uzupełnianie luk w tekście;
  • łączenie pytań z odpowiedziami.

Prowadzący zajęcia dużą uwagę skupia także na odpowiedniej sprawności mówienia u ucznia. Ten aspekt sprawia na początku dzieciom sporo problemów, jednak mogą pokonać swoje początkowe bariery dzięki:

  • wykorzystywaniu kart z obrazkami;
  • odgrywaniu ról na bazie instrukcji;
  • opowiadaniu treści obrazka;
  • symulacjom sytuacyjnym.
Sprawdź kierunek studiów podyplomowych

Metodyka kształcenia w zakresie pisania

Nauczanie języka polskiego jako obcego młodych uczniów jest wymagające również w kontekście poprawnego pisania. Prowadzący zajęcia mogą wykorzystać wiele technik nauczania, które ułatwią dzieciom i młodzieży poprawny zapis zdań oraz wyrazów. Najważniejsze z nich to między innymi:

  • podpisywanie ilustracji;
  • uzupełnianie dialogów;
  • wypełnianie krzyżówek;
  • wykonywanie zadań na podstawie wysłuchanego lub przeczytanego tekstu;
  • tworzenie prostych opisów (np. przedmiotów, ludzi lub zwierząt).

Glottodydaktyka – studia podyplomowe nadające kwalifikacje

Glottodydaktyka – studia podyplomowe nadające kwalifikacje

Zapotrzebowanie na nauczycieli języka polskiego jako obcego stale rośnie, szczególnie w kontekście migracji, integracji oraz edukacji międzykulturowej. Liczba uczniów o migracyjnym tle w Polsce szybko rośnie – w roku szkolnym 2021/2022 odnotowano około 54 000 takich dzieci, a obecnie jest ich ponad 350 000, co stanowi 5,3% wszystkich uczniów. Nauczyciele polskiego jako obcego pełnią tu kluczową rolę, wspierając proces adaptacji i integracji (dane ze strony naukawpolsce.pl oraz pcen.gda.pl)

W związku z tym nasza Uczelnia ma w swojej ofercie studia podyplomowe „Glottodydaktyka – nauczanie języka polskiego jako obcego”. Studia umożliwiają słuchaczom zdobycie wiedzy oraz umiejętności w zawodzie lektora lub/i nauczyciela języka polskiego jako obcego/drugiego bądź odziedziczonego.

Droga do zostania nauczycielem lub lektorem polskiego jako obcego może wyglądać różnie – do wyboru są dwie ścieżki. Kształcenie może mieć charakter:

  • kwalifikacyjny (ścieżka nauczycielska – dla osób posiadających przygotowanie pedagogiczne) – absolwent jest przygotowany do prowadzenia zajęć z języka polskiego jako obcego na różnych etapach edukacyjnych (w zależności od posiadanych wcześniej kwalifikacji) oraz do nauczania polskiego jako obcego na kursach dla cudzoziemców, w tym migrantów;
  • doskonalący (ścieżka lektorska – dla osób bez przygotowania pedagogicznego) – absolwent jest przygotowany do prowadzenia kursów języka polskiego jako obcego dla cudzoziemców, w tym migrantów.

Dlaczego warto wybrać studia podyplomowe z zakresu glottodydaktyki?

Jeśli lubisz pracować z ludźmi, studia podyplomowe z zakresu glottodydaktyki mogą być dla Ciebie świetnym wyborem. Studia te przygotowują do efektywnego nauczania języka polskiego obcokrajowców, umożliwiają zdobycie nowych kwalifikacji i rozwój zawodowy zarówno w instytucjach edukacyjnych, jak i w pracy na własny rachunek.

Wiele osób zastanawia się, jakie korzyści wynikają z wyboru studiów właśnie na naszej Uczelni. Oto kilka z nich:

  • elastyczna forma kształcenia – uczysz się gdzie chcesz i kiedy chcesz;
  • dostęp do innowacyjnej platformy edukacyjnej – znajdziesz tam materiały dydaktyczne przygotowane przez doświadczonych wykładowców i praktyków;
  • możliwość rozwijania umiejętności potrzebnych i cenionych na współczesnym rynku pracy – większa szansa na awans zawodowy.

Rozpocznij swoją przygodę z glottodydaktyką już dziś i nie zwlekaj! Zdobądź wiedzę i umiejętności, które pozwolą Ci prowadzić zajęcia dla cudzoziemców i wspierać ich w integracji kulturowej.

Zajrzyj na naszego bloga jeśli chcesz wiedzieć więcej o języku polskim dla obcokrajowców.