Zaktualizowano dnia 18 października 2021
Posiadanie przez firmy zaplecza marketingowego stało się absolutnym standardem. Przedsiębiorstwa mogą w ten sposób wygenerować pewnego rodzaju przewagę konkurencyjną na rynku, na którym działają nie tylko poprzez odpowiednią promocje swoich usług czy produktów, ale tworzenie i utrzymywanie relacji z grupą docelową. Osoby, które pracują w marketingu nie zajmują się tylko tworzeniem sloganów lub haseł reklamowych, nakłaniających do zakupu produktu czy korzystania z usług. Marketingowcy opracowują także rozbudowane kampanie promocyjne i wykorzystują content marketing do zbudowania długoterminowej relacji, która ma na celu zdobycie zaufania wśród tzw. targetu. Co to jest content marketing i w jakim celu się go stosuje?
Content marketing – co to jest?
Content marketing jest marketingiem treści oraz rodzajem strategii marketingowej w Internecie, którą wykorzystuje się do pozyskania stałego grona odbiorców. Polega to na podejmowaniu działań obejmujących publikowanie oraz promowanie treści wartościowych dla konkretnej grupy odbiorców. Jest to swego rodzaju proces, który ma na celu zbudować intensywną oraz długotrwałą relację. Często opiera się ona na wzbudzaniu konkretnych emocji.
Content marketing polega w głównej mierze na:
- tworzeniu oraz publikowaniu ciekawych i unikatowych treści,
- wzbudzeniu zainteresowania i aktywności wśród wybranej grupy klientów,
- budowaniu zaangażowania i lojalności wśród nich.
Marketing treści dotyczy także tworzenia różnego rodzaju treści oraz rozpowszechnianiu ich w Internecie. Treści mogą być udostępniane w różnej formie – mogą to być artykuły, webinary, prezentacje multimedialne czy filmiki. Choć duży nacisk kładzie się na formę publikowanych treści, równie istotna jest ich merytoryczna zawartość.
Bardzo ważną rolę w procesie tego rodzaju marketingu odgrywa dystrybucja treści, która oprócz dobrej jakości grafiki lub tekstu stanowi o sukcesie danego fragmentu kampanii. Bardzo ważne jest bowiem dobranie takich kanałów dystrybucji, aby content dotarł do grupy docelowej. Najczęściej wybieranymi kanałami są aktualnie portale społecznościowe oraz newslettery.
Content marketing a SEO
Ważnym czynnikiem, który wpływa na widoczność strony jest dla Google wysoka jakość treści. Ma ona wpływ również na SEO oraz pozycjonowanie stron. Marketing treści opiera się na naturalnym linkowaniu, wpływającym na pozycje strony w wyszukiwarce. Działania, które łączą SEO oraz marketing treści zajmują co prawda trochę czasu, jednak przynoszą bardzo korzystne efekty.
Narzędzia content marketingu
Stosuje się różne techniki dedykowane działaniom content marketingowym. Wybór zależy od grupy odbiorców, do jakiego zamierza dotrzeć dane przedsiębiorstwo. Aby działania te okazały się skuteczne, warto na początku przeanalizować grupę docelową i pod tym kątem dobrać odpowiednie treści, a także wcześniej wspomniany kanał dystrybucji. Najczęściej używanymi narzędziami marketingu treści są materiały:
- kontekstowe (poradniki, galerie zdjęć, artykuły, sondaże),
- interaktywne (aplikacje, gry),
- do social mediów (blogi, posty, memy),
- mailingowe (newslettery, katalogi, e-maile).
Studia social media
Social Media & Content Marketing to studia podyplomowe oferowane przez Wyższą Szkołę Kształcenia Zawodowego, które stworzone są dla osób zainteresowanych zdobyciem wiedzy z zakresu marketingu i mediów cyfrowych. Kierunek ten ma za zadanie przekazać kompleksową wiedzę z obszaru social media, analityki i marketingu internetowego. Na studia mogą zapisać się wszyscy absolwenci studiów wyższych, szczególnie:
- menedżerowie i pracownicy działów marketingu i promocji,
- pracownicy oraz właściciele agencji marketingowych, reklamowych oraz PR,
- pracownicy instytucji państwowych,
- właściciele prywatnych firm lub osoby planujące założenie swojej działalności w tym obszarze marketingu.