Według psychologów pierwsze lata życia mają ogromne znaczenie w kontekście całego rozwoju dziecka. Niezwykle ważne jest zatem, aby stworzyć mu takie warunki, które pozwolą maksymalnie wykorzystać jego rozwojowy potencjał. Z kolei w przypadku wykrycia niepokojących sygnałów, które mogą świadczyć o różnych nieprawidłowościach, konieczna jest odpowiednia reakcja w postaci pobudzania i stymulacji – zarówno psychoruchowej, jak i społecznej. Takim podejściem zajmuje się WWR w przedszkolu. Czym dokładnie jest?
Dla kogo wczesne wspomaganie rozwoju?
Wczesne wspomaganie rozwoju (w skrócie WWR) to interdyscyplinarne podejście, które pozwala objąć specjalistyczną opieką dziecko oraz jego rodzinę. Są to intensywne i kompleksowe działania, które mają na celu stymulację i pobudzanie psychoruchowe dziecka od momentu wykrycia nieprawidłowości funkcjonowania podczas zajęć szkolnych.
Specjalna organizacja procesu kształcenia oraz nadzór nad jego przebiegiem jest przewidziany dla dziecka z niepełnosprawnością, które posiada opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Wydaje ją publiczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna, a konkretnie specjalny zespół orzekający.
ZAPISZ SIĘ NA STUDIA PODYPLOMOWE Z ZAKRESU WCZESNEGO WSPIERANIA ROZWOJU DZIECKA
Program wczesnego wspomagania rozwoju – co zawiera?
Wielu rodziców zastanawia się zatem nie tylko dla kogo wczesne wspomaganie rozwoju jest stworzone, ale również w jaki sposób przebiega nauka. Informacje te są zawarte w indywidualnym programie wczesnego wspomagania rozwoju, które dotyczą:
- ogólnych założeń,
- celów i głównych zadań WWR,
- metod pracy,
- treści kształcenia,
- ewaluacji.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – kwalifikacje dla nauczycieli
W skład zespołu powołanego przez dyrektora lub osobę kierującą inną formą wychowania przedszkolnego wchodzą osoby, które posiadają przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzeniach rozwojowych. Oprócz logopedy i psychologa jest to pedagog posiadający kwalifikacje adekwatne do rodzaju niepełnosprawności dziecka.
Do prowadzenia zajęć z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka kwalifikacje posiadają m.in. absolwenci psychologii, pedagogiki lub pedagogiki specjalnej, którzy ukończyli studia podyplomowe z obszaru WWR.
Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego posiada w swojej ofercie dwa kierunki kwalifikacyjne – „Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka” oraz „Terapia pedagogiczna i wczesne wspomaganie rozwoju dziecka”. Dzięki realizacji studiów nauczyciele zdobędą nowe umiejętności związane z:
- diagnostyką psychopedagogiczną,
- rozwojem psychoruchowym i wczesną stymulacją rozwoju najmłodszych uczniów,
- metodyką pracy z dzieckiem oraz rodziną,
- diagnozą funkcjonalną sprawności percepcyjno-motorycznej.
WWR w przedszkolu i nie tylko
Zajęcia z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju są niezwykle ważne na wczesnych etapach edukacyjnych. Nie dziwi zatem największe zapotrzebowanie na nauczycieli specjalizujących się w WWR w przedszkolach, jednak tego typu wsparcie może być organizowane także w:
- publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych oraz specjalnych,
- specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, rewalidacyjno-wychowawczych,
- poradniach psychologiczno-specjalistycznych.
Obszary rozwoju dziecka w przedszkolu
Pewnym drogowskazem rozwojowym dla nauczycieli w przedszkolach jest podstawa programowa dla tego etapu edukacyjnego. Określa ona umiejętności, jakie powinny nabyć najmłodsi uczniowie w 4 obszarach rozwojowych.
Dzieci są rozpatrywane w kontekście rozwoju:
- fizycznego (np. samodzielne ubieranie, jedzenie czy zgłaszanie potrzeb),
- emocjonalnego (np. rozróżnianie uczuć przyjemnych oraz nieprzyjemnych),
- społecznego (m.in. odczuwanie przynależności, używanie zwrotów grzecznościowych),
- poznawczego (np. rozróżnianie świata rzeczywistego od fikcji).