WWR w przedszkolu, czyli powiększająca się lista umiejętności nauczycieli

studia podyplomowe wwr w przedszkolu

Według psychologów pierwsze lata życia mają ogromne znaczenie w kontekście całego rozwoju dziecka. Niezwykle ważne jest zatem, aby stworzyć mu takie warunki, które pozwolą maksymalnie wykorzystać jego rozwojowy potencjał. Z kolei w przypadku wykrycia niepokojących sygnałów, które mogą świadczyć o różnych nieprawidłowościach, konieczna jest odpowiednia reakcja w postaci pobudzania i stymulacji – zarówno psychoruchowej, jak i społecznej. Takim podejściem zajmuje się WWR w przedszkolu. Czym dokładnie jest?

Dla kogo wczesne wspomaganie rozwoju?

Wczesne wspomaganie rozwoju (w skrócie WWR) to interdyscyplinarne podejście, które pozwala objąć specjalistyczną opieką dziecko oraz jego rodzinę. Są to intensywne i kompleksowe działania, które mają na celu stymulację i pobudzanie psychoruchowe dziecka od momentu wykrycia nieprawidłowości funkcjonowania podczas zajęć szkolnych.

Specjalna organizacja procesu kształcenia oraz nadzór nad jego przebiegiem jest przewidziany dla dziecka z niepełnosprawnością, które posiada opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju. Wydaje ją publiczna poradnia psychologiczno-pedagogiczna, a konkretnie specjalny zespół orzekający.

ZAPISZ SIĘ NA STUDIA PODYPLOMOWE Z ZAKRESU WCZESNEGO WSPIERANIA ROZWOJU DZIECKA

Program wczesnego wspomagania rozwoju – co zawiera?

Wielu rodziców zastanawia się zatem nie tylko dla kogo wczesne wspomaganie rozwoju jest stworzone, ale również w jaki sposób przebiega nauka. Informacje te są zawarte w indywidualnym programie wczesnego wspomagania rozwoju, które dotyczą:

  • ogólnych założeń,
  • celów i głównych zadań WWR,
  • metod pracy,
  • treści kształcenia,
  • ewaluacji.

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – kwalifikacje dla nauczycieli

W skład zespołu powołanego przez dyrektora lub osobę kierującą inną formą wychowania przedszkolnego wchodzą osoby, które posiadają przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzeniach rozwojowych. Oprócz logopedy i psychologa jest to pedagog posiadający kwalifikacje adekwatne do rodzaju niepełnosprawności dziecka.

wwr w przedszkolu

Do prowadzenia zajęć z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka kwalifikacje posiadają m.in. absolwenci psychologii, pedagogiki lub pedagogiki specjalnej, którzy ukończyli studia podyplomowe z obszaru WWR.

Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego posiada w swojej ofercie dwa kierunki kwalifikacyjne – „Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka” oraz „Terapia pedagogiczna i wczesne wspomaganie rozwoju dziecka”. Dzięki realizacji studiów nauczyciele zdobędą nowe umiejętności związane z:

  • diagnostyką psychopedagogiczną,
  • rozwojem psychoruchowym i wczesną stymulacją rozwoju najmłodszych uczniów,
  • metodyką pracy z dzieckiem oraz rodziną,
  • diagnozą funkcjonalną sprawności percepcyjno-motorycznej.

WWR w przedszkolu i nie tylko

Zajęcia z zakresu wczesnego wspomagania rozwoju są niezwykle ważne na wczesnych etapach edukacyjnych. Nie dziwi zatem największe zapotrzebowanie na nauczycieli specjalizujących się w WWR w przedszkolach, jednak tego typu wsparcie może być organizowane także w:

  • publicznych i niepublicznych szkołach podstawowych oraz specjalnych,
  • specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, rewalidacyjno-wychowawczych,
  • poradniach psychologiczno-specjalistycznych.
Sprawdź kierunek studiów podyplomowych

Obszary rozwoju dziecka w przedszkolu

Pewnym drogowskazem rozwojowym dla nauczycieli w przedszkolach jest podstawa programowa dla tego etapu edukacyjnego. Określa ona umiejętności, jakie powinny nabyć najmłodsi uczniowie w 4 obszarach rozwojowych.

Dzieci są rozpatrywane w kontekście rozwoju:

  • fizycznego (np. samodzielne ubieranie, jedzenie czy zgłaszanie potrzeb),
  • emocjonalnego (np. rozróżnianie uczuć przyjemnych oraz nieprzyjemnych),
  • społecznego (m.in. odczuwanie przynależności, używanie zwrotów grzecznościowych),
  • poznawczego (np. rozróżnianie świata rzeczywistego od fikcji).