Zaktualizowano dnia 14 października 2024
W dzisiejszych czasach coraz większą uwagę trzeba zwracać na kwestie związane z marketingiem i reklamą, aby skutecznie wyróżnić się na tle konkurencji i pozyskać klientów. Jednym z kluczowych elementów, na który warto zwracać uwagę w budowaniu przekazu, jest psychologia marketingu i różnego rodzaju tricki oraz metody wpływające na User Experience. Sprawdź, czym jest psychologia reklamy i w jaki sposób można wykorzystać tę dziedzinę w marketingu.
Czym jest psychologia marketingu?
Psychologia marketingu w tym psychologia reklamy to wszelkie działania mające na celu zwiększenie sprzedaży lub rozpoznawalności marki wśród odbiorców, które bazują na typowych zachowaniach, skojarzeniach i gustach konsumentów. Skuteczność przekazu budowana jest w tym przypadku w oparciu o przyzwyczajenia i odnoszenie się do utartych schematów oraz emocji odbiorców.
Istnieje wiele różnych metod, na których bazuje psychologia w reklamie. Przykłady takich działań to m.in. wykorzystanie w przekazach określonych kolorów, kształtów, muzyki czy nawiązań do symboli kojarzących się z najwyższą jakością lub luksusem, co powoduje, że reklamowany produkt nabiera podobnych cech w oczach konsumentów.
Psychologia kolorów w reklamie – jak zwiększyć sprzedaż za pomocą barw?
Jednym z czynników, który najbardziej jest w stanie wpłynąć na decyzje zakupowe, są kolory. Umiejętne ich zastosowanie może dotyczyć wyłącznie opakowania, a już możliwe będzie osiągnięcie wzrostu zainteresowania i sprzedaży danego produktu. 90% konsumentów z różnych grup wiekowych otwarcie przyznaje, że kolory mają bardzo duży wpływ na zakup określonego towaru.
Przykładem wykorzystania psychologii kolorów w reklamie może być barwa opakowania w kontekście wielkości produktu. Jeżeli zależy nam, aby dany artykuł odbierany był przez odbiorcę jako pokaźniejszy i o większej pojemności, warto zastosować jasne kolory. Dzięki nim zarówno opakowanie, jak i sam produkt będą wydawały się większe. To dobra praktyka np. w przypadku perfum.
Innym trickiem może być wykorzystanie odpowiedniego tła, aby zadziałać na odczucia i decyzje potencjalnych klientów. Udowodniono, że towar zaprezentowany na niebieskim tle odbierany jest zarówno przez kobiety, jak i mężczyzn jako znacznie bardziej warty zaufania i o wyższej jakości niż np. na tle czerwonym czy różowym. Jaskrawe i cytrusowe barwy kojarzone są natomiast z powiewem świeżości i pozytywną zmianą. Warto więc właśnie na takich tłach reklamować np. kosmetyki pielęgnacyjne czy odświeżacze powietrza.
Nie bez znaczenia w psychologii marketingu związanej z kolorami jest również sam odcień danego koloru. Zgodnie z wynikiem badań przeprowadzonych nad kolorem niebieskim, odcieniem, który najbardziej skłania potencjalnych nabywców do skorzystania z zakupu, jest błękit.
Muzyka w reklamie – psychologia marketingu i przykłady wykorzystania
Istotny wpływ na decyzje zakupowe i postrzeganie produktu poza kolorami ma również dźwięk oraz muzyka towarzysząca przekazom reklamowym. Przeprowadzono badania, których wyniki wyraźnie pokazują, że podczas oglądania reklamy z narracją i muzyką lub dźwiękami w tle, pobudzone zostają znacznie większe obszary płata czołowego mózgu, które odpowiadają za emocje, pamięć i planowanie. Znaczenie ma tu zarówno gatunek muzyczny, tempo utworu, jak i jego związek z produktem lub osobami prezentującymi określony artykuł.
Aby nakłonić potencjalnego nabywcę do zakupu przedmiotu wysokiej klasy, warto zastosować utwory klasyczne, instrumentalne w tempie wolnym lub umiarkowanym. To dobry pomysł w przypadku prezentacji luksusowych zegarków czy aut klasy premium. Produkty sportowe i dedykowane młodzieży będą natomiast o wiele lepiej odebrane przy dźwiękach dynamicznych i muzyce popularnej. W przypadku wykorzystania wizerunku artysty warto umieścić w reklamie również fragment jego utworu, co wzmocni przekaz i pozwoli jeszcze bardziej skojarzyć np. wokalistę z daną marką i produktem.
Co jeszcze warto wykorzystać w psychologii marketingu?
Aby reklama została zapamiętana, powinna się wyróżniać i budzić skojarzenia. W tym celu warto też wykorzystać wizerunek najbardziej lubianych zwierząt, ale też najmodniejsze w danym okresie memy lub sytuacje z życia publicznego. Memy z kotami od lat cieszą się powodzeniem, a zwierzęta te są bardzo lubiane, podobnie jak psy. Warto więc wykorzystać ich wizerunek nie tylko do reklamowania karmy.
Przykładem przekazu medialnego, który przez wiele lat był źródłem powiedzeń i memów była reklama czekolady Milka ze świstakiem zawijającym ją w sreberko. Kampania jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych i dochodowych przedsięwzięć pod względem sprzedaży w historii branży działań reklamowych.
Jak zostać specjalistą w zakresie psychologii marketingu?
Aby zostać specjalistą w zakresie psychologii reklamy i móc realnie wpływać na decyzje zakupowe konsumentów, warto ukończyć studia licencjackie ,,Psychologia marketingu, reklamy i mediów” w Wyższej Szkole Kształcenia Zawodowego, które można zrealizować na platformie e-learningowej. Pozytywne ukończenie nauki i zdobycie wymaganej liczby punktów ECTS umożliwia uzyskanie tytułu licencjata oraz kwalifikacji zgodnych z VI poz. Polskiej Ramy Kwalifikacji. Dzięki temu absolwent może rozpocząć dalsze studia zarówno w kraju, jak i za granicą.
Absolwent studiów licencjackich ,,Psychologia marketingu, reklamy i mediów” w WSKZ uzyskuje dyplom honorowany w Polsce i za granicą. Skuteczność nauczania, jak i wysoka jakość kształcenia potwierdzona jest pozytywną oceną PKA i licznymi certyfikatami, w tym ISO 9001:2015. Każdy student w okresie trwania kształcenia może również korzystać z legitymacji studenckiej uprawniającej do określonych zniżek. Studia w WSKZ realizowana są zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Studia z psychologii marketingu – co obejmuje program kształcenia?
W ramach studiów licencjackich z ,,Psychologii marketingu, reklamy i mediów” w WSKZ prowadzona jest nauka w zakresie takich obszarów jak:
- Psychologia społeczna;
- Psychologia osobowości;
- Psychologia różnic indywidualnych;
- Biologiczne mechanizmy zachowania;
- Komunikacja interpersonalna;
- Psychologia emocji i motywacji;
- Etyka zawodu psychologa;
- Neurokognitywistyka;
- Psychologia zarządzania;
- Psychometria;
- Psychologia konsumenta;
- Analiza i strategie reklamowe;
- Public Relations;
- Psychologia mediów społecznych.
Postaw na przyszłościowy kierunek, po którym możliwe będzie znalezienie zatrudnienia w działach marketingu zarówno małych, jak i dużych firm, a także agencjach reklamowych i specjalizujących się w działaniach PR. Specjalista w zakresie psychologii reklamy może też podjąć zatrudnienie w placówkach oświatowych, instytucjach badania opinii publicznej czy zachowań konsumenckich. To wiele możliwości pracy w sektorze publicznym, jak i prywatnym.