Podstawy o IPET, które powinieneś znać

ipet rozporządzenie

Zaktualizowano dnia 17 stycznia 2024

Praca z uczniem o specjalnych potrzebach wymaga często współpracy wieloosobowego zespołu specjalistów. Tego typu wszechstronne działania mają na celu osiągnięcie przez dziecko jak najlepszych rezultatów edukacyjno-wychowawczych, dopasowanych do jego możliwości. Jednym z narzędzi ewaluacji tych efektów jest IPET, tj. indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. W dalszej części artykułu odpowiemy na najczęściej zadawane pytania dotyczące tego programu.

IPET – co to jest i czy jest obowiązkowy?

IPET to skrót od indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego, który opracowuje się dla ucznia objętego kształceniem specjalnym. Uwzględnia on indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dziecka. IPET jest dokumentem obowiązkowym, który bierze pod uwagę zalecenia określone w orzeczeniu ucznia.

[logoshowcase cat_id=”8176″ center_mode=”true” slides_column=”3″ arrows=”false” dots=”false” speed=”1000″ autoplay=”true”
autoplay_interval=”4000″ show_title=”false” image_size=”large”]

Kto opracowuje IPET?

Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny opracowywany jest przez zespół składający się z nauczycieli i specjalistów mających zajęcia z uczniem. Z kolei w przypadku ośrodków – do zespołu zalicza się także wychowawców grup wychowawczych odpowiedzialnych za prowadzenie zajęć z danym uczniem.

IPET – rozporządzenie określające zasady działania

IPET jest dokumentem, którego zasady jego tworzenia i ewaluacji reguluje Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym. Ostatnie zmiany w tym rozporządzeniu zostały wprowadzone w 2020 roku.

Co najpierw się pisze – IPET czy WOPFU?

Na początku należy stworzyć wielospecjalistyczną ocenę poziomu funkcjonowania ucznia (WOPFU). Dopiero na jej podstawie zespół opracowuje indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny. Zespół uwzględnia diagnozę, wnioski i zalecenia zawarte w WOPFU, a w razie potrzeby współpracuje także z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnią specjalistyczną.

Co zawiera IPET?

Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny określa:

  1. Zakres i sposób dostosowania odpowiednio programu do indywidualnych potrzeb rozwojowych, edukacyjnych oraz psychofizycznych ucznia.
  2. Zintegrowane działania ukierunkowane na poprawę funkcjonowania dziecka podejmowane przez nauczycieli specjalistów lub wychowawców grup wychowawczych, którzy prowadzą zajęcia z uczniem. Czynności te – w zależności od potrzeb – skupiają się na komunikowaniu się ucznia z otoczeniem i wzmacnianiu jego uczestnictwa w życiu przedszkolnym lub szkolnym.
  3. Formy, wymiar godzin i okres, w jakim będzie udzielana uczniowi pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
  4. Działania mające wspierać rodziców ucznia a dodatkowo, jeżeli jest taka potrzeba, zakres współdziałania z podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży, poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, organizacjami pozarządowymi itd.
  5. Zajęcia rewalidacyjne, resocjalizacyjne i socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby ucznia, a także: zajęcia z zakresu doradztwa zawodowego lub inne odnoszące się do wyboru kierunku kształcenia i zawodu realizowane w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  6. Zakres współpracy nauczycieli, specjalistów lub wychowawców grup wychowawczych z rodzicami.
  7. Rodzaj i sposób dostosowania warunków organizacji kształcenia do rodzaju niepełnosprawności ucznia, o ile istnieje taka potrzeba.
  8. Inne zajęcia realizowane indywidualnie z uczniem lub w grupie liczącej do 5 dzieci, które zostały dopasowane do potrzeb wskazanych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego lub wynikających z wielospecjalistycznych ocen.

Ile dni mamy na opracowanie IPET-u? Na jaki okres go przygotowujemy?

Indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny opracowuje się na taki okres, na jaki zostało wydane orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Należy podkreślić, że czas ten nie powinien być dłuższy niż etap edukacyjny. 

Jeżeli uczeń o specjalnych potrzebach edukacyjnych rozpoczyna realizowanie wychowania przedszkolnego albo kształcenie od początku roku szkolnego, IPET powinien zostać opracowany do 30 września. Natomiast, jeżeli orzeczenie zostanie dostarczone w trakcie roku szkolnego, zespół ma 30 dni od daty złożenia na jego opracowanie.

Kto może koordynować zespół opracowujący IPET?

Rozporządzenie określa, że zespół opracowujący IPET koordynuje osoba, która prowadzi zajęcia z uczniem. Może być to: specjalista, nauczyciel albo wychowawca oddziału lub wychowawca grupy wychowawczej, do której uczęszcza dziecko. Koordynatora wyznacza dyrektor przedszkola, szkoły lub ośrodka. 

Często zadawanym pytaniem jest także, czy poza określeniem koordynatora, dyrektor musi podpisać IPET? Otóż nie musi on składać podpisu, ponieważ takiego obowiązku nie określa rozporządzenie.

Jak dokonać ewaluacji IPET-u? Analiza efektywności w ramach IPET

Ewaluacja IPET oznacza przeprowadzenie analizy efektów, jakie przynosi wprowadzenie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego. Jest ona dokonywana przez zespół co najmniej dwa razy w roku. Jeśli podczas ewaluacji IPET wyjdzie potrzeba wprowadzenia modyfikacji, zarządza się jej uwzględnienie.

Czy rodzic powinien dostać kopie IPET-u? Rola rodziców w opracowaniu programu

Prawo umożliwia rodzicom ucznia udział w opracowaniu i modyfikacji IPET-u, a także uczestniczenia w spotkaniach zespołu. Ponadto powinni otrzymywać oni kopię już gotowego indywidualnego program edukacyjno-terapeutycznego.