Język angielski w przedszkolach – jakie cechy powinien mieć dobry anglista dzieci?

angielski w przedszkolach

Zaktualizowano dnia 23 maja 2022

Do 2014 roku z językiem obcym w polskich szkołach uczniowie mieli pierwszą styczność w szkole podstawowej. Wraz z reformą edukacyjną oraz wprowadzeniem nowej podstawy programowej dla przedszkoli i pozostałych form wychowania przedszkolnego, bezpłatna nauka języka obcego zaczyna się już w przedszkolu. Sytuacja ta spowodowała, że zdecydowanie wzrosło zapotrzebowanie na osoby posiadające nie tylko odpowiednie kwalifikacje do wczesnoszkolnego nauczania języka angielskiego, ale również odpowiednie cechy charakteru pozwalające skutecznie wzbudzić zainteresowanie językiem u najmłodszych uczniów. Język angielski w przedszkolach wymaga bowiem od nauczycieli zupełnie innego podejścia.

Wczesne nauczanie języka angielskiego – co ma na celu?

Z uwagi na fakt, iż dzieci w wieku przedszkolnym bardzo łatwo zapamiętują nowe wyrazy, nauczanie języka angielskiego jest bardzo efektywne. Przedszkole ma za zadanie stworzyć takie sytuacje edukacyjne, które sprzyjają budowaniu zainteresowania najmłodszych uczniów zarówno samym językiem, jak i poznaniem nowych kultur.

Program nauczania języka angielskiego w przedszkolu jest tak stworzony, aby dzieci:

  • rozumiały oraz reagowały na bardzo proste polecenia,
  • uczestniczyły w różnego rodzaju zabawach – teatralnych, plastycznych, muzycznych z wykorzystaniem języka obcego,
  • używały zwrotów oraz wyrazów, które mają znaczenie dla konkretnej zabawy oraz innych podejmowanych czynności,
  • powtarzały rymowanki oraz proste wierszyki,
  • poznały wybrane piosenki i umiały śpiewać je w grupie,
  • rozumiały ogólny sens krótkich historyjek opowiadanych bądź czytanych, wspieranych dodatkowo obrazkami, gestami, mimiką, rekwizytami.
angielski w przedszkolach

Metody nauczania języka angielskiego

Nauka małych dzieci znacznie różni się od przekazywania wiedzy dorosłym czy młodzieży. W związku z czym nauczyciele wykorzystują specjalnie dobrane metody, które w efektywny sposób przygotują najmłodszych uczniów do dalszego zgłębiania języka angielskiego.

Metoda naturalna

Metoda ta zakłada, że w celu opanowania danego języka bardzo ważne jest słuchanie wypowiedzi obcojęzycznych. Nauczyciele muszą posługiwać się jak najprostszym słownictwem oraz posiłkować się różnymi gestami oraz mimiką. Ważne jest również powtarzanie danego komunikatu na różne sposoby. Motywująco na dzieci działa pozytywna reakcja nauczyciela, który widzi, że wypowiedzi są rozumiane przez uczniów.

Metoda audiolingwalna

Jest to metoda, która została stworzona na potrzeby szybkiej nauki języka obcego przez żołnierzy w trakcie II wojny światowej. Koncentruje się ona na opanowaniu sprawności językowych od słuchania i mówienia do czytania oraz pisania. Metoda ta ma na celu wykształcić nawyki językowe przez wielokrotne powtarzanie i utrwalanie ćwiczonego materiału. Nauczyciel prawidłowo wymawia konkretne zdanie, które jest później wielokrotnie powtarzane przez uczniów. Popularne w tej metodzie jest odgrywanie scenek dialogowych i uczenie się na pamięć.

Metoda narracyjna

W tym podejściu bardzo ważne jest wykorzystywanie tekstów narracyjnych (mowa o historyjkach, bajkach, legendach), które rozwijają rozumienie ze słuchu. Czytanie bajek w języku angielskim, także zapoznawanie się z postaciami obcej kultury umożliwia rozwijanie kompetencji interkulturowych najmłodszych uczniów.

Metoda bezpośrednia

Opiera się na naturalnym kontakcie nauczyciela z uczniami. Metoda ta jest chętnie wykorzystywana w edukacji wczesnoszkolnej, ponieważ dzieci nie posiadają żadnych barier oraz obaw dotyczących mówienia w języku obcym. Dzięki temu chętnie angażują się w propozycje nauczyciela.

Sprawdź kierunek studiów podyplomowych

Język angielski w przedszkolach – jakie cechy powinien mieć nauczyciel?

Na żadnym innym etapie edukacji nauczyciel nie jest tak ważny, jak w przypadku nauczania w przedszkolu. To od jego podejścia będzie w głównej mierze zależało czy dzieci polubią zajęcia. Oprócz planowania lekcji, nauczyciel kształtuje u dzieci samodzielność, a także utrzymanie dyscypliny. Powinien motywować ich do pracy, a także udzielać im niezbędnej pomocy oraz wsparcia.

Oprócz odpowiedniego podejścia do najmłodszych i umiejętności związanych z efektywną realizacją założeń podstawy programowej, nauczanie języka angielskiego w przedszkolu wymaga:

  • kreatywności – w przypadku przedszkolaków najważniejsza w zajęciach będzie forma, a nie sama treść; nauczyciel musi posiadać twórcze umiejętności i umieć zaimplementować ważne sformułowania podczas różnych aktywności np. artystycznych,
  • cierpliwości – z uwagi na dużą aktywność dzieci w tym wieku oraz trudności w utrzymaniu ich uwagi i zapanowaniem nad grupą, nauczyciel musi liczyć się z tym, że przekazanie nawet podstawowej wiedzy może być czasochłonne,
  • empatii – nauczyciel nie powinien jednak poddawać się w dążeniu do wyznaczonego celu danych zajęć, musi potrafić zrozumieć, że zapamiętanie nawet jednego słowa w obcym języku może sprawiać przedszkolakom wiele trudności.