
Zaktualizowano dnia 14 marca 2024
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny, w ubiegłych latach co piąty absolwent studiów ukończył kierunki z grupy biznes, prawo i administracja. Od dawna w naszym kraju szczególną popularnością cieszą się studia z administracji, które przygotowują do pracy m.in. w sektorze publicznym zatrudniającym ponad 430 tys. pracowników. Absolwenci mogą bez problemu znaleźć zatrudnienie w wielu jednostkach. Sprawdźmy więc, czym się różni administracja samorządowa od rządowej.
Czym są organy administracji?
Zanim dokładniej przyjrzymy się temu, w jakich organach administracji mogą pracować absolwenci studiów, warto na początku wyjaśnić, czym jest organ administracji. Otóż jest to osoba bądź grupa ludzi prawnie oraz organizacyjnie wyodrębniona w strukturze administracji publicznej. Może stosować normy administracyjnego prawa w obszarze przyznanych kompetencji.
Organ to czysto teoretyczne i prawne pojęcie, a jego funkcje musi pełnić osoba bądź grupa osób fizycznych. Osobę, która wykonuje funkcje organu administracji, nazywa się piastunem organu. Przykładowo – Andrzej Duda to piastun organu Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej. W naszym kraju istnieje wiele rodzajów organów administracji – na czele z administracją samorządową i rządową.
Co to jest administracja samorządowa?
W naszym kraju administrację można podzielić ze względu na sposób podporządkowania, zakres działania, a także zakres posiadanych uprawnień. Pod kątem sposobu podporządkowania można wyodrębnić jednostki rządowe (scentralizowane) oraz samorządowe (zdecentralizowane). Ze względu na zakres działania, wyróżnia się organizacje centralne oraz terenowe. Z uwagi na zakres uprawnień, wskazać można decydujące i pomocnicze.
Szczeble administracji samorządowej
Reprezentanci administracji rządowej działają na terenie całego kraju (np. prezydent, prezes rady ministrów) lub wojewódzkim (np. osoba pełniąca funkcję wojewody).
Administracja samorządowa występuje natomiast na szczeblu:
- gminy (rada gminy, wójt lub burmistrz, prezydent),
- powiatu (rada powiatu, starosta),
- województwa (sejmik, marszałek, zarząd).

Podstawą prawną działania administracji samorządowej (nazywanej inaczej administracją lokalną) jest Konstytucja RP oraz ustawy. Pomimo wdrażanych technologii i różnych usprawnień oraz opływu wielu lat, podstawowym zasobem administracji samorządowej będą ludzie.
Co to jest administracja rządowa?
Podział administracji rządowej wygląda nieco inaczej niż w przypadku administracji samorządowej. Zalicza się do niej administracja rządowa:
- centralna, w skład której wchodzi również administracja niezespolona,
- terenowa, która w każdym województwie obejmuje i administrację zespoloną w danym województwie (mowa tu np. o inspekcjach i strażach), którymi dowodzi wojewoda.
Administracja rządowa kierowana jest przez Radę Ministrów i wyróżnia się w niej stanowiska:
- polityczne, których skład ulega zmianie w momencie zmiany rządu,
- cywilne, które są niezależne od rządu.
Do administracji rządowej w naszym kraju zalicza się różnego rodzaju inspekcje, np.:
- Państwową Inspekcję Pracy,
- Inspekcję Handlową,
- Inspekcję Transportu Drogowego,
- Państwową Inspekcję Sanitarną
- Państwową Inspekcję Ochrony Środowiska.
W jej skład wchodzą również różnego rodzaju służby, agencje czy straże, np.:
- Policja,
- Straż Graniczna,
- Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
- Agencja Wywiadu,
- Państwowa Straż Pożarna.
Zasilają ją również urzędy, np.:
- Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów,
- Urząd Zamówień Publicznych,
- Centralna Komisja Egzaminacyjna.

Administracja rządowa i samorządowa studia podyplomowe
Jesteśmy renomowaną Uczelnią i od ponad 20 lat oferujemy kształcenie na najwyższym poziomie. Trzymamy rękę na pulsie i obserwujemy rynek pracy, dostosowując do aktualnych realiów naszą bogatą ofertę. Zapisz się na studia podyplomowe „Administracja rządowa i samorządowa” i zdobądź przygotowanie m.in. z zakresu:
- prawa administracyjnego,
- zarządzania,
- budżetowania,
- funkcjonowania instytucji – zarówno w Polsce, jak i Unii Europejskiej.
FAQ:
Co to jest administracja rządowa?
Administracja rządowa jest w naszym kraju zorganizowanym systemem instytucji oraz urzędów, które są odpowiedzialne za wykonywanie administracyjnych zadań na szczeblu centralnym – działają one pod nadzorem rządu.
Czy administracja rządowa i publiczna to to samo?
Administracja publiczna dzieli się na administrację rządową i samorządową. Z tego względu „administracja publiczna” to termin o szerszym kontekście.
Co daje studiowanie administracji?
Studia z administracji przygotowują do zrozumienia funkcjonowania struktur zarządzania w wielu różnych sektorach. Znajomość zagadnień zawartych w programie studiów sprawia, że jako absolwent posiadasz umiejętności związane z planowaniem, organizowaniem oraz skutecznym kierowaniem zasobami zarówno w instytucjach publicznych, jak i prywatnych.
Kim można być po studiach z administracji?
Absolwenci studiów z administracji mogą pracować na wielu różnych stanowiskach, jak np. specjalista ds. zarządzania zasobami ludzkimi, pracownik organizacji pozarządowej czy urzędnik – zarówno na szczeblu lokalnym, regionalnym, jak również krajowym.
Czy jest praca po administracji?
Szerokie możliwości zatrudnienia to kluczowa zaleta studiów z administracji. Ze względu na posiadane kompetencje, absolwenci mogą podjąć pracę nie tylko na wielu różnych stanowiskach, ale również miejscach. Przykładowo kończąc studia podyplomowe „Administracja rządowa i samorządowa” absolwenci mogą znaleźć zatrudnienie m.in. w:
- strukturach samorządowych,
- instytucjach pozarządowych,
- służbach administracyjnych,
- placówkach kulturalnych,
- organach partii politycznych,
- instytucjach krajowych.