Zaktualizowano dnia 21 sierpnia 2023
Co to znaczy nauka hybrydowa? Z czym ona się wiążę? Są to pytania, na które postanowiliśmy odpowiedzieć w tym artykule, ponieważ na temat nauczania hybrydowego oraz w pełni online można spotkać się z różnymi mitami. Tak więc chcielibyśmy zweryfikować kilka z nich i przytoczyć kilka faktów, które mogą pomóc w podjęciu decyzji, czy warto wybierać taką formę kształcenia.
Co to znaczy nauka hybrydowa?
Nauka hybrydowa oznacza połączenie dwóch form kształcenia:
- tradycyjnego – rozumianego jako nauczanie w placówce oświatowej prowadzone przez nauczyciela/wykładowcę;
- nowoczesnego – pozwalającego na włączenie w proces nauki nowych rozwiązań technologicznych.
Umożliwia to m.in. połączenie klasycznych metod kształcenia z formami e-learningowymi. Dlatego też nauka hybrydowa często oznacza, że część zajęć odbywa się w placówce oświatowej, a część realizowana jest jako nauczanie zdalne.
Mity dotyczące nauki hybrydowej
Mimo że nieoczekiwany wybuch pandemii COVID-19 wpłynął na rozpowszechnienie nauki hybrydowej, to nadal można spotkać się z różnymi mitami na jej temat. Często niestety zdarza się, że to osoby, które nie korzystały z takiej formy kształcenia, oceniają ją negatywnie na podstawie swoich przekonań. Poniżej podamy kilka przykładów znanych mitów dotyczących nauki hybrydowej.
Mit 1. Nauka hybrydowa uniemożliwia kontakt z wykładowcami
Biorąc pod uwagę fakt, że nauka hybrydowa przewiduje wdrożenie nauczania na odległość, niektórzy martwią się, że to uniemożliwi im kontakt z wykładowcami. Nie jest to prawda, ponieważ współczesne platformy e-learningowe tworzone są w taki sposób, aby ułatwić kontakt zarówno z prowadzącymi, jak i innymi uczestnikami zajęć. Dzięki temu można wysłać wiadomość lub umówić się na rozmowę o każdej porze, a nie tylko w czasie wyznaczonym na tzn. konsultacje.
Mit 2. Zajęcia hybrydowe przeznaczone są jedynie dla osób, które pracują
Uczestniczenie w zajęciach hybrydowych nie jest już przywilejem, na który mogą pozwolić sobie tylko wybrane grupy osób, np. rodzice z maluszkami. Celem takiej metody nauczania jest zapewnienie możliwości połączenia kształcenia z innymi obowiązkami, dlatego też zazwyczaj zajęcia hybrydowe wprowadzają uczelnie lub placówki oświatowe dla dorosłych.
Fakty na temat zajęć hybrydowych
Informacje na temat nauczania hybrydowego najlepiej przytaczać na przykładzie konkretnej placówki, ponieważ nie mamy pewności, że każda z nich w ten sam sposób dba o potrzeby słuchaczy i studentów. Dlatego też poniższe przykłady faktów odnoszą się do kształcenia, jakie oferuje nasza uczelnia.
Fakt 1. Nauczanie hybrydowe nie odbiega jakością od tradycyjnych metod nauki
Kształcenie hybrydowe i zdalne nie odbiega jakością od tradycyjnych metod nauki. Umożliwia ono realizowanie programu w ciekawszy i bardziej przystępny sposób we współpracy ze specjalistami z całego świata. Dzięki temu na naszej uczelni wykłada m.in. Philip Zimbardo – wybitny psycholog oraz badacz zjawisk socjologicznych, profesor w Stanford University i prezes fundacji Heroic Imagination Project. Co więcej, poza kształceniem w wybranej przez siebie tematyce, sprzyja rozwijaniu kompetencji cyfrowych, które są niezbędne we współczesnym świecie.
Fakt 2. Dyplom po studiach online jest uznawany w ten sam sposób, co po studiach stacjonarnych
Nauczanie hybrydowe, a nawet w pełni zdalne, nie jest przeciwskazaniem do tego, aby po jego ukończeniu otrzymać odpowiedni dokument. Przykładowo po ukończeniu studiów licencjackich online na naszej uczelni absolwent otrzymuje dyplom licencjata, który poświadcza o ukończeniu studiów niestacjonarnych. Jest on uznawany w krajach UE w taki sam sposób, co dokument potwierdzający ukończenie studiów stacjonarnych.
Jest to tylko kilka przykładów faktów i mitów na temat nauczania hybrydowego. Dlatego też zawsze warto weryfikować, czy opinie na jego temat mają odzwierciedlenie w rzeczywistości. Informacje o przebiegu nauki i nie tylko można znaleźć na stronie internetowej placówki oświatowej – w naszym przypadku pod poniższym odnośnikiem: https://studia-online.pl/czeste_pytania – lub bezpośrednio kontaktując się z jej pracownikami.