Asperger a autyzm – różnice w edukacji i rehabilitacji

Nasilenie chorób oraz zaburzeń u dzieci i dorosłych jest jednym z najważniejszych problemów współczesnego świata. Negatywne skutki związane z zanieczyszczeniem środowiska, ograniczenie aktywności fizycznej, jak również wzrost napięcia nerwowego – to tylko nieliczne czynniki wpływające na rozwój chorób cywilizacyjnych. Wśród nich znajduje się wiele zaburzeń, z którymi muszą sobie radzić zarówno dzieci, jak i dorośli. Asperger a autyzm – choć są to jedne z najpopularniejszych zaburzeń neurorozwojowych, wciąż wiele osób zastanawia się, czy występują różnice w edukacji i rehabilitacji osób, u których je stwierdzono.

Klasyfikacja – Asperger a autyzm

Według ICD-11 autyzm to całościowe zaburzenie rozwoju, które cechuje się upośledzeniem bądź nieprawidłowościami pojawiającymi się jeszcze przed 3. rokiem życia w zakresie:

  • komunikacji,
  • interakcji społecznych,
  • zachowania.

Z kolei zespół Aspergera zgodnie z klasyfikacją DSM-V, a także ICD-11 jest zaliczany do grupy zaburzeń, które mieszczą się w spektrum autyzmu. Zaburzenia te mają różnorodny charakter i nie tworzą jednolitych symptomów oraz głębokości deficytów. Aktualnie często w diagnostyce wykorzystuje się stwierdzenia spektrum zaburzeń autystycznych, jednak nazwa ta nie jest do końca precyzyjna. Szczególnie w odniesieniu do zespołu Aspergera – mimo, iż się w nim mieści, to ma również swoje specyficzne symptomy.

Sprawdź kierunek studiów podyplomowych

Różnice między zespołem Aspergera a autyzmem

Największą różnicą między zespołem Aspergera a autyzmem jest wyższy poziom funkcji poznawczych oraz posługiwania się mową. Nie występuje również ogólne opóźnienie rozwojowe, charakterystyczne dla autyzmu. Dzieci, u których wykryto zespół Aspergera, pomimo swoich ograniczeń zachowują umiejętności charakterystyczne dla swojego wieku. Z tego powodu jest on często nazywany łagodniejszą formą autyzmu.

Z kolei u dzieci funkcjonujących z autyzmem można zauważyć znacznie niższy poziom samodzielności, większą niepełnosprawność intelektualną i znacznie słabsze umiejętności posługiwania się mową.

Asperger a autyzm – edukacja

W trakcie nauczania oraz wychowania ucznia, u którego stwierdzono zespół Aspergera, bardzo ważne jest zindywidualizowanie wymagań, a także metod pracy. Muszą być one adekwatne do ograniczeń, jakie posiada. Edukacyjny sukces ucznia wymagającego zaangażowania i wsparcia zależy od stopnia zrozumienia jego problemów przez wychowawców i nauczycieli.

Uczeń z zespołem Aspergera może kształcić się w szkole ogólnodostępnej lub integracyjnej, w której pracuje nauczyciel wspomagający. Istnieje wiele wyzwań, przed którymi stoją nauczyciele klas, w których znajdują się dzieci z autyzmem oraz zespołem Aspergera. Jest to nie tylko konieczność wsparcia w procesie dydaktycznym, ale także zadbanie o integrację społeczną i ograniczenie powracających zaburzeń na tle emocjonalnym.

asperger a autyzm

Zadania nauczycieli pracujących z dzieckiem, u którego zdiagnozowano autyzm lub zespół Aspergera, mają wiele wspólnych cech. Do najważniejszych z nich należy:

  • wspomaganie dziecka w zakresie rozwoju umiejętności organizacji i uczenia się,
  • wykorzystywanie modelu opartego na doświadczeniu (np. informacje poparte tekstem lub obrazem),
  • kreatywne wzbudzanie zainteresowania u uczniów,
  • wspomaganie rozwoju słownictwa i rozumienia pojęć,
  • brak uwag i negatywnych ocen za zachowanie spowodowane objawami choroby,
  • praca z uczniem w oparciu o „pozytywne wzmocnienia” – w postaci pochwał, nagród.

Rehabilitacja – Asperger a autyzm

Z uwagi na to, że zespół Aspergera to zaburzenia ze spektrum autyzmu, rehabilitacja przebiega w podobny sposób. Aby przygotować te osoby do funkcjonowania w społeczeństwie, wykorzystuje się m.in.:

  • terapię behawioralną,
  • terapię poznawczą,
  • terapię językową,
  • zajęcia integracji sensorycznej.

Studia podyplomowe po licencjacie – dla pedagogów i nie tylko

Tego typu zajęcia mogą przeprowadzać tylko osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje. Z tego powodu Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego przygotowała kierunek Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną, który skierowany jest dla absolwentów studiów wyższych, w tym nauczycieli, pedagogów, psychologów oraz oligofrenopedagogów, którzy chcą rozwinąć swoją wiedzę i umiejętności w tym zakresie.

Na studia z tego niezwykle perspektywicznego obszaru, jakim jest pedagogika specjalna, mogą zapisać się osoby posiadające przygotowanie pedagogiczne. W przypadku jego braku, uczelnia umożliwia zapisy równolegle na dwa kierunki, dzięki czemu wymagane kwalifikacje mogą zdobyć również absolwenci studiów wyższych spoza dziedziny pedagogiki.

Dołącz do nas, by otrzymywać
więcej materiałów specjalnie dla Ciebie!

NEWSLETTER

Stawiasz na ciągły rozwój? My też! Zapisz się, by mieć stały dostęp do najnowszych informacji i wskazówek dotyczących zdobywania kwalifikacji zawodowych.

Zapisuję się do newslettera i wyrażam zgodę na otrzymywanie od Wyższej Szkoły Kształcenia Zawodowego na podany adres e-mail informacji handlowych/marketingowych dotyczących oferowanych za pośrednictwem Serwisu produktów i usług (w tym nowych kierunków studiów, promocji oraz rabatów) na zasadach określonych w www.studia-online.pl/polityka_prywatnosci.