Zaktualizowano dnia 3 stycznia 2024
W 2022 roku odnotowano ponad 30-procentowy wzrost liczby dzieci, które otrzymały orzeczenie o potrzebie specjalnego kształcenia ze względu na zespół Aspergera bądź autyzm. Szacuje się jednak, że w rzeczywistości wzrost ten może być jeszcze większy, co stanowi pewne wyzwanie dla szkół oraz placówek oświatowych. Muszą one zapewnić opiekę i rozwój edukacyjny zatrudniając pracowników o odpowiednich kwalifikacjach. Autyzm a Asperger – czy oligofrenopedagog może pracować z uczniami o tych zaburzeniach?
Organizacja kształcenia dla uczniów z autyzmem i zespołem Aspergera
Według aktualnych przepisów, kształcenie, wychowanie, a także opiekę uczniów z niepełnosprawnościami organizuje się we wszystkich rodzajach szkół i placówek oświatowych, a także w specjalnych ośrodkach. Rozporządzenie MEN z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym określa, iż tego typu zajęcia są organizowane dla uczniów:
- z niepełnosprawnościami (słabosłyszących, niesłyszących, słabowidzących, niewidomych),
- z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym,
- z zespołem Aspergera,
- z autyzmem,
- niedostosowanych bądź zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Autyzm a Asperger – czy oligofrenopedagog może pracować z dzieckiem autystycznym?
Zajęcia z uczniami o potrzebach kształcenia specjalnego może prowadzić tylko nauczyciel, który posiada w tym kierunku umiejętności oraz wiedzę potwierdzoną odpowiednimi kwalifikacjami. Z uwagi na szeroki obszar działalności pedagogiki specjalnej, wiele osób zastanawia się, czy z dzieckiem autystycznym może pracować oligofrenopedagog.
[logoshowcase cat_id=”8176″ center_mode=”true” slides_column=”3″ arrows=”true” dots=”false” speed=”1000″ autoplay=”true” autoplay_interval=”4000″ show_title=”false” image_size=”large” ]
Kim jest oligofrenopedagog?
Aby udzielić odpowiedzi na to pytanie, warto najpierw wyjaśnić to, czym zajmuje się oligofrenopedagog i jaką rolę pełni w życiu edukacyjnym uczniów. Osoba na tym stanowisku pełni funkcję nauczyciela osób z niepełnosprawnością intelektualną. Jej zadaniem jest prowadzenie zajęć dydaktyczno-wychowawczych, a także opiekuńczych, dostosowanych do psychofizycznych możliwości każdego ucznia. Planuje także proces dydaktyczny w zakresie danego przedmiotu.
Asperger i Autyzm a niepełnosprawność intelektualna u uczniów
O osobie, u której stwierdzono autyzm bądź zespół Aspergera nie można jednoznacznie w każdym przypadku stwierdzić, że jest niepełnosprawna intelektualnie. Istnieją bowiem sytuacje, w których pacjenci pozostają w tak zwanej normie intelektualnej. Uczniowie bardzo często posiadają jednak zaburzenia kwalifikujące do otrzymania orzeczenia o niepełnosprawności, a także kształcenia specjalnego.
Autyzm a Asperger – kwalifikacje oligofrenopedagoga
W takich przypadkach, bez względu na to, czy jest to „lekki zespół Aspergera” bądź lekki autyzm, zajęcia dydaktyczno-wychowawcze prowadzi osoba o odpowiednich kwalifikacjach z zakresu pedagogiki specjalnej, w tym oligofrenopedagog.
Zdobycie uprawnień umożliwiają kierunki kwalifikacyjne oferowane przez Wyższą Szkołę Kształcenia Zawodowego. Oligofrenopedagogika studia podyplomowe pozwalają słuchaczom zdobyć wiedzę i praktyczne umiejętności niezbędne do podejmowania efektywnych działań rewalidacyjnych, wychowawczych oraz dydaktycznych wobec dzieci oraz młodzieży z:
- niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim, umiarkowanym, znacznym i głębokim,
- zaburzeniami ze spektrum autyzmu (w tym z zespołem Aspergera).
Studia podyplomowe oligofrenopedagogika – szerokie uprawnienia
Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną (Oligofrenopedagogika), autyzmem oraz zespołem Aspergera (4 sem) to kierunek, który nadaje uprawienia do wykonywania zawodu jako oligofrenopedagog, a także pedagog specjalny.
Na studia mogą zapisać się osoby posiadające przygotowanie pedagogiczne – w przypadku jego braku, uczelnia umożliwia równoległy zapis na dwa kierunki. Słuchacz otrzymuje wówczas 25-procentowy rabat na studia z zakresu przygotowania pedagogicznego.