Czym jest wychowanie muzyczno-ruchowe?

muzyczna gimnastyka

Wiek przedszkolny i wczesnoszkolny jest najważniejszym okresem rozwoju fizycznego dzieci. Jest on nieodłącznym elementem życia najmłodszych uczniów, którzy cechują się na tym etapie intensywną ruchliwością. Aktywność nie tylko pobudza ich rozwój w sferze fizycznej, ale również stymuluje sferę estetyczną. Szczególnie podczas zajęć muzyczno-ruchowych, które znajdują się w planie lekcji zarówno przedszkolaków, jak i uczniów klas 1-3. Podczas tego typu zajęć uczniowie gromadą wrażenia, rozwijają wyobraźnię, kształcą słuch, a także poczucie rytmu. Muzyczna gimnastyka pozwala nie tylko zintegrować się z resztą klasy, ale również poznać ogólne normy funkcjonowania w grupie. Jak wyglądają tego typu zajęcia i kto może je prowadzić?

Zabawy rytmiczne dla dzieci – jaki jest ich cel?

Rytmika w przedszkolu i klasach 1-3 to zajęcia, w trakcie których prowadzący organizuje wiele aktywności muzyczno-ruchowych. Pozwalają rozwinąć sfery intelektualne, emocjonalne, fizyczne i te wspomagające sferę słuchu oraz muzykalności dzieci. Lekcje rytmiki to metoda wychowania muzycznego zakładająca ogólny rozwój poprzez muzykę.

Wychowanie muzyczno-ruchowe ma za zadanie:

  • przygotować mentalnie do pracy w grupie, zdrowego rywalizowania, szacunku do przeciwnika,
  • usprawnić wszystkie narządy przez aktywność, a także kształtować wytrzymałość fizyczną,
  • wypracować umiejętność rozładowywania emocji i napięć,
  • doskonalić wydolność organizmu.

Dzięki tego typu aktywnościom, dzieci, które ukończą wychowanie przedszkolne:

  • potrafią naśladować nieskomplikowane ćwiczenia ruchowe,
  • samodzielnie biorą udział w zabawach i ćwiczeniach o różnym stopniu trudności,
  • współpracują z partnerem w trakcie ćwiczeń oraz zabaw ruchowych,
  • wykorzystują pomysłowość podczas gier i zabaw muzyczno-ruchowych,
  • przyjmują prawidłową pozycję wyjściową do różnorodnych ćwiczeń gimnastycznych,
  • świadomie wykorzystuje ekspresję artystyczną.
Sprawdź kierunek studiów podyplomowych

Dlaczego tak ważna jest muzyczna gimnastyka dla dzieci 10 lat i młodszych?

Ruch to naturalny element funkcjonowania każdego dziecka, jednak z biegiem lat jego aktywność maleje. Brak aktywności fizycznej negatywnie wpływa na proces dojrzewania, czyli fizycznego i hormonalnego skoku w rozwoju dzieci. Z tego powodu bardzo ważne jest wypracowanie nawyków ruchowych w trakcie edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej wykorzystując ćwiczenia gimnastyczne. Powinny one uwzględniać wszystkie partie ciała – od szyi i obręczy barkowej, przez klatkę piersiową i plecy, aż po ręce i nogi. Z tego powodu gimnastyka łączona jest z zajęciami tanecznymi, które pozytywnie wpływają na całe ciało.

Kto może prowadzić gimnastykę, taniec i zabawy rytmiczne dla dzieci?

Zabawy rytmiczne dla dzieci mogą być prowadzone z wykorzystaniem różnych instrumentów, płyt z muzyką relaksacyjną czy innych środków dydaktycznych (np. brystolu z rysunkami). Wiele zależy od konwencji nauczyciela prowadzącego, który oprócz odpowiednich cech i umiejętności potrzebnych do pracy z grupą w zakresie zajęć muzyczno-ruchowych, powinien posiadać przygotowanie pedagogiczne oraz kwalifikacje zgodne z Rozporządzeniem MEN.

muzyczna gimnastyka

Wychowanie przedszkolne studia podyplomowe

Nauczyciele edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, a także osoby aspirujące do prowadzenia zajęć z zakresu gimnastyki, tańca i rytmiki mogą w tym celu zrealizować studia podyplomowe oferowane przez Wyższą Szkołę Kształcenia Zawodowego.

Muzyczna gimnastyka – czego nauczą się słuchacze?

W trakcie 3 semestrów kierunek Gimnastyka, rytmika i taniec w wychowaniu muzyczno-ruchowym dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym  przygotowuje m.in. z:

  • anatomii i fizjologii,
  • teorii wychowania fizycznego,
  • metodyki nauczania rytmiki i śpiewu,
  • gimnastyki podstawowej i korekcyjnej,
  • wad postawy,
  • metodyki zajęć ruchowych i kształcenia muzycznego.