Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną, u których wykryto zespół Aspergera oraz autyzm jest zadaniem wymagającym zarówno dla samych uczniów, jak i nauczycieli. W 2016 roku wprowadzono zmiany w nauczaniu osób borykających się z tego rodzaju niepełnosprawnością, a konkretniej wprowadzono obowiązek dla dyrektorów przedszkoli, szkół oraz placówek dodatkowego zatrudnienia nauczycieli, którzy posiadają kwalifikacje z zakresie pedagogiki specjalnej. Od tamtej pory można zauważyć wyraźny wzrost zapotrzebowania na osoby pełniące takie funkcje, dlatego coraz więcej nauczycieli zastanawia się, jakie muszą spełnić wymagania, aby móc rozpocząć edukacje dzieci z zespołem Aspergera oraz spektrum autyzmu.
Dzieci z zespołem Aspergera w szkole
Uczniowie ze spektrum autyzmu, a także dzieci z zespołem Aspergera to bardzo wymagająca grupa, która potrzebuje wzmożonego poczucia bezpieczeństwa. Dla drugiej grupy uczniów bardzo ważna jest już sama przestrzeń, w której odbywa się nauka. Zbyt wiele dekoracji lub różnych plansz może wywołać dekoncentrację. Uczniowie nie powinni być zaskakiwani zmianami np. układu stolików, a nauczyciel powinien być mało ekspresyjny. Zaleca się, by posługiwał się konkretnymi przekazami, które mogą być dodatkowo wizualizowane.
Metody pracy z dzieckiem z zespołem Aspergera
Z tego powodu nauczyciele wykorzystują różne metody pracy z dzieckiem z zespołem Aspergera. W trakcie nauczania tej grupy, nauczyciele często wykorzystują metody:
- ekspresji,
- eskalacji,
- obserwacji,
- pokazu (modele, ilustracje),
- ćwiczeń utrwalających,
- wpływu osobistego,
- stymulacji polisensorycznej, czyli poznawaniu przez dotykanie, patrzenie i słuchanie.
Jak pracować z dzieckiem autystycznym?
Dzieci ze spektrum autyzmu wykazują deficyty w relacjach społecznych, dlatego też ważne jest, aby nauczyciele poznali metody pracy z dzieckiem autystycznym umożliwiające osiąganie jak najlepszych rezultatów. Zalicza się do nich np. metody:
- wpływu osobistego (działanie osobistym przykładem, wysuwaniem sugestii),
- aktywizujące,
- relaksacji,
- graficznego zapisu,
- praktycznego działania,
- samodzielnych doświadczeń.
Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną – jakie wymagania?
Aby móc nauczać osoby z niepełnosprawnością intelektualną i korzystać z powyższych metod, trzeba spełnić wymagania określone w Rozporządzeniu MEN z 1 sierpnia 2017 r. Według tego aktu prawnego, aby nauczyciel mógł pracować jako tzw. nauczyciel wspomagający, musi posiadać przygotowanie w obszarze jednej ze specjalności pedagogiki specjalnej. Może to uzyskać realizując:
- jednolite studia magisterskie, studia I lub II stopnia na kierunku, który jest zgodny z programem nauczana oraz posiadać przygotowanie pedagogiczne,
- jednolite studia magisterskie, studia II stopnia bądź studia I stopnia na specjalności określonej w standardzie kształcenia dla tego kierunku oraz posiadać studia pedagogiczne,
- studia wyższe na innym kierunku oraz studia podyplomowe bądź kurs kwalifikacyjny w obszarze nauczanego przedmiotu, a także posiadać przygotowanie pedagogiczne.
Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością intelektualną -studia podyplomowe dla nauczycieli
Aktywni zawodowo nauczyciele, którzy chcą poprowadzić swoją ścieżkę zawodową w tym kierunku, a którzy nie ukończyli wcześniej studiów z tej dziedziny, mogą w łatwy sposób zdobyć wymagane kwalifikacje zapisując się na kierunek oferowany przez Wyższą Szkołę Kształcenia Zawodowego. Oligofrenopedagogika z terapią autyzmu studia podyplomowe to 3-semestralne studia o charakterze kwalifikacyjnym i nadają uprawnienia do wykonywania zawodu pedagoga specjalnego w zakresie reedukacji i rehabilitacji osób z autyzmem oraz zespołem Aspergera. Cześć teoretyczną słuchacze mogą zrealizować w trybie online – za pośrednictwem efektywnej i nowoczesnej platformy dydaktycznej.