Dziecko w wieku przedszkolnym jest niezwykle wrażliwe na wszelkie istniejące formy sztuki. Na jego psychikę w szczególny sposób oddziałuje literatura. Stanowi ona źródło niewyczerpanych przeżyć, wzruszeń i wrażeń, jednocześnie wzbogaca słownik dziecka, uczy poprawnej polszczyzny oraz rozwija jego zainteresowania. Jak się okazuje, literatura piękna ma również korzystny wpływ w trakcie różnego rodzaju terapii i współpracy terapeutów z dziećmi borykającymi się z problemami emocjonalnymi. Taki sposób rozszerzania przeżyć oraz doświadczeń jest więc coraz popularniejszy i doceniany – zarówno przez same dzieci, jak i nauczycieli wdrażających te metody w trakcie nauki. Z uwagi na coraz większe zainteresowanie tej formy terapii, coraz więcej osób zastanawia się – co to jest bajkoterapia.
Bajkoterapia – kiedy powstała i czym jest?
Bajkoterapia to jedna z wielu metod wykorzystywana przy pracy z dziećmi. Stosuje się ją w psychoterapii, arteterapii i terapii pedagogicznej. Jej podstawowym założeniem jest dokładniejsze zrozumienie dziecka, a także jego problemu. Dostarczenie pozytywnych wzorców zachowań oraz dostarczenie wiedzy sprawia, że dziecko poznaje różnorodne sposoby działania oraz myślenia. Jak pokazały wieloletnie badania psychologów, czytanie konkretnych bajek pozwala pomóc dziecku w wielu emocjonalnych sytuacjach. Szczególnie mowa o pierwszych dniach w przedszkolu lub innych stresujących sytuacjach, z którymi dziecko często ma styczność po raz pierwszy. Bajkoterapia jest świetną metodą relaksacyjną, ponieważ właściwie dobrane, odpowiednio przeczytane bądź opowiedziane historie mogą w pozytywny sposób wpłynąć na dziecko – przede wszystkim wyciszyć je po dniu pełnym wrażeń i emocji.
Za początek tej metody terapii uważa się 1977 r., gdy Bruno Bettelheim wydał książkę pt. Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni. W publikacji autor rozpoczął rozważania na temat psychiki dziecka oraz roli tradycyjnych baśni, które mogą znacznie wpływać na jego psychikę.
Bajki relaksacyjne
Mają one za zadanie wywołać uspokojenie i odprężenie. Najczęściej fabuła bajki rozgrywa się w miejscu, które dziecko bardzo dobrze zna – jest ono bezpieczne, przyjazne i spokojne. Bohater doświadcza wszystkimi zmysłami miejsca, w którym się znajduje dzięki czemu dziecko może odbierać przekaz bajki wszystkimi zmysłami. Relaks wywołany przez historię ma na celu odprężenie mięśni dziecka, dzięki czemu się uspokaja i wprawia w lepszy nastrój.
Bajki psychoedukacyjne
Wykorzystuje się je, aby wprowadzić pozytywne zmiany w zachowaniu dziecka. Bohater przeżywa takie problemy, z którymi aktualnie może borykać się dziecko. Stosując tego typu czytanki dziecko uczy się prawidłowego postępowania, otrzymując wzory podejmowania właściwych wyborów. Bajki wspierają trudny proces dorastania oraz ukazują nowe wzory myślenia o sytuacjach powodujących lęki.
Bajki terapeutyczne
Zawierają zupełnie odmienny sposób myślenia, który sprawia, że lękotwórcze sytuacje są odczuwane przez dziecko w nowy, zupełnie inny sposób. Zaspakajają potrzeby dziecka dowartościowując je i dając poczucie zrozumienia przez akceptację. Wytwarzają pozytywne emocje – ukazywane przez przyjaźń oraz nadzieję, prezentowane przez bohaterów bajek. Przekazują wiedzę o lękach dziecka i pokazują, w jaki sposób można sobie z nimi radzić. Podstawową funkcją tego typu bajek jest obniżenie lęku u dziecka.
Bajkoterapia studia podyplomowe
Wyższa Szkoła Kształcenia Zawodowego to renomowana uczelnia, która od ponad 20 lat oferuje naukę na najwyższym poziomie. W swojej bogatej ofercie posiada perspektywiczne studia podyplomowe z zakresu pedagogiki. Bajkoterapia studia podyplomowe skierowane są przede wszystkim do osób, które na co dzień pracują z dziećmi w wieku szkolnym i przedszkolnym – mowa szczególnie o nauczycielach edukacji przedszkolnej oraz wczesnoszkolnej, opiekunów świetlic, wychowawców, a także rodziców.