Kto może uczyć edukacji zdrowotnej? Uprawnienia do nauczania przedmiotu

edukacja zdrowotna w szkole

Od roku szkolnego 2025/2026 w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych pojawi się nowy, nieobowiązkowy przedmiot – edukacja zdrowotna. Wprowadzenie takich zajęć ma na celu zwiększenie świadomości uczniów na temat zdrowia fizycznego, psychicznego i seksualnego. To szczególnie istotne w kontekście rosnącej liczby problemów emocjonalnych wśród dzieci i młodzieży, które mogą objawiać się nie tylko obniżonym nastrojem czy wycofaniem, ale również zachowaniami impulsywnymi, a nawet destrukcyjnymi. Edukacja zdrowotna w szkole zastąpi dotychczasowe zajęcia z wychowania do życia w rodzinie, czyli tak zwane WDŻ.

Kto będzie mógł uczyć tego przedmiotu? Jakie kwalifikacje będą wymagane? Czy szkoły są gotowe na nowy program? Te pytania budzą wiele emocji i wątpliwości – warto je rozwiać. Sprawdź, jak będzie wyglądać edukacja zdrowotna w praktyce i kto będzie odpowiadał za jej prowadzenie.

Edukacja zdrowotna – nowy przedmiot w szkole. Co wniesie w życie młodych ludzi?

kto moze uczyc edukacji zdrowotnej

Nowy przedmiot zastąpi zajęcia z WDŻ i będzie miał szerszy zakres tematyczny. Jego celem jest kształtowanie zdrowych nawyków, rozwijanie umiejętności dbania o zdrowie fizyczne i psychiczne oraz zwiększenie świadomości uczniów na temat szeroko pojętej profilaktyki zdrowotnej.

Zakres tematyczny edukacji zdrowotnej – co zawiera?

Przedmiot obejmuje zagadnienia z różnych obszarów życia, m.in.:

  • profilaktykę zdrowotną,
  • zdrowie psychiczne, 
  • zdrowe odżywianie, 
  • aktywność fizyczną, 
  • bezpieczeństwo w internecie, 
  • uzależnienia i ich skutki, 
  • zdrowie seksualne i reprodukcyjne.

ZADBAJ O ZDROWIE DZIECI I MŁODZIEŻY – ZAPISZ SIĘ NA STUDIA PODYPLOMOWE „EDUKACJA ZDROWOTNA” I PRZYCZYNIAJ SIĘ DO LEPSZEGO JUTRA NAJMŁODSZYCH!

Edukacja zdrowotna w szkole – dlaczego ma tak duże znaczenie?

Dzisiejszy świat pełen różnorodnych informacji, problemy w rodzinie czy wśród znajomych, globalne wydarzenia oraz presja środowiska sprawiają, że dzieci i młodzież mierzą się z przebodźcowaniem. Często nie wiedzą, jak sobie z tym radzić, przez co istnieje zwiększone ryzyko rozwoju depresji, spadków nastroju czy poczucia niezrozumienia.

Co więcej, w szkole zbyt mało mówi się o fundamentalnej roli, jaką jest zdrowie. Edukacja zdrowotna to przestrzeń do rozmowy o tym co najważniejsze – dobrostanie fizycznym, psychicznym i emocjonalnym. Młodzi ludzie mają szansę dowiedzieć się czegoś, co z całą pewnością przyda im się w dorosłym życiu. Nowy przedmiot ma kreować świadomość nastolatków i pobudza ich do myślenia w kontekście zachowania dobrego stanu zdrowia jak najdłużej.

Dużą rolę odgrywa również profilaktyka – uczniowie dowiedzą się, w jaki sposób mogą zapobiegać konkretnym schorzeniom, a także będą mieli odpowiednią wiedzę do tego, aby efektywnie edukować najbliższych. Nowy przedmiot niesie ze sobą ogromny potencjał – a to, jak zostanie wykorzystany, zależy przede wszystkim, od osoby prowadzącej i jej kompetencji. Kto może uczyć edukacji zdrowotnej? Dowiedz się poniżej.

Zakres nauczania i organizacja zajęć

Edukacja zdrowotna w szkole będzie prowadzona według nowego programu podzielonego na 11 działów tematycznych. W jego ramach uczniowie będą zdobywać wiedzę o zdrowym stylu życia i radzeniu sobie z wyzwaniami współczesnego świata.

Przedmiot będzie realizowany w wymiarze jednej godziny tygodniowo. Istnieje możliwość rezygnacji z zajęć – w przypadku uczniów niepełnoletnich takową rezygnację muszą napisać rodzice, natomiast w przypadku uczniów pełnoletnich będzie można to zrobić bezpośrednio.

Szkoły otrzymają możliwość elastycznego podejścia do realizacji programu. Część zajęć może być prowadzona przez różnych specjalistów w zależności od danego tematu lekcji.

Kto będzie mógł uczyć edukacji zdrowotnej?

Aby uczyć nowego przedmiotu, nauczyciele muszą spełniać określone wymagania dotyczące wykształcenia i przygotowywania pedagogicznego. O jakich kwalifikacjach i kompetencjach mowa? Główne wymagania dla nauczycieli edukacji zdrowotnej obejmują:

  • osoby z tytułem magistra edukacji zdrowotnej oraz z przygotowaniem pedagogicznym – będą miały pełne uprawnienia do nauczania przedmiotu;
  • osoby z innym tytułem magistra, które posiadają:
    • przygotowanie pedagogiczne;
    • studia podyplomowe z edukacji zdrowotnej.

Nauczyciele i specjaliści, którzy chcą zdobyć niezbędne kwalifikacje, mogą zapisać się na odpowiednie studia podyplomowe. Na naszej Uczelni znajdziesz odpowiednie studia, które umożliwią Ci zyskanie nowych kompetencji do prowadzenia edukacji zdrowotnej. Szybko, łatwo i przede wszystkim – profesjonalnie. Sprawdź naszą ofertę na studia-online.pl.

Inne kwalifikacje dopuszczające do nauczania przedmiotu – o czym trzeba pamiętać?

edukacja zdrowotna w szkole

Nie tylko absolwenci edukacji zdrowotnej będą mogli prowadzić zajęcia. Uprawnienia do nauczania mogą uzyskać również nauczyciele oraz specjaliści z innych dziedzin. Kto więc jeszcze ma szansę prowadzić takie zajęcia? Przede wszystkim nauczyciele przedmiotów pokrewnych, w tym:

  • nauczyciele biologii i przyrody – mają szeroką wiedzę na temat zdrowia człowieka i funkcjonowania organizmu człowieka;
  • nauczyciele wychowania fizycznego – mogą prowadzić tematy związane z aktywnością fizyczną i profilaktyką zdrowotną;
  • nauczyciele wychowania do życia w rodzinie (WDŻ) – mają doświadczenie w nauczaniu zagadnień związanych z wychowaniem do życia w rodzinie i zdrowiem seksualnym;
  • psycholodzy szkolni – mogą prowadzić zajęcia dotyczące zdrowia psychicznego, emocji i stresu.

Specjaliści z branży medycznej również mogą prowadzić edukację zdrowotną

Osoby z wykształceniem medycznym, które posiadają przygotowanie pedagogiczne, także będą mogły prowadzić edukację zdrowotną. Dotyczy to m.in.:

  • lekarzy, 
  • pielęgniarek, 
  • farmaceutów,
  • dietetyków i specjalistów ds. żywienia.

W ten sposób uczniowie będą mogli czerpać wiedzę od samych praktyków, którzy na co dzień zajmują się zdrowiem i profilaktyką.

Praca zespołowa grona nauczycielskiego – nowa możliwość organizacyjna

Jednym z innowacyjnych rozwiązań wprowadzanych w ramach edukacji zdrowotnej będzie możliwość prowadzenia zajęć przez kilku specjalistów.

Interdyscyplinarne podejście do nauczania

Szkoły będą mogły powoływać zespoły nauczycieli odpowiedzialne za realizację programu edukacji zdrowotnej. Oznacza to, że poszczególne tematy mogą być prowadzone przez nauczycieli biologii, wychowania fizycznego, psychologów czy lekarzy. Jakie korzyści płyną z wdrożenia takiego modelu nauczania?

  • Zwiększenie jakości nauczania – uczniowie otrzymają rzetelną wiedzę od specjalistów z różnych dziedzin.
  • Większe zaangażowanie uczniów – zajęcia będą bardziej zróżnicowane i interesujące.
  • Lepsze przygotowanie młodzieży do dbania o swoje zdrowie.

Edukacja zdrowotna w szkole – droga do dbania o zdrowie najmłodszych

Nowy przedmiot – edukacja zdrowotna w szkole – to krok w stronę bardziej kompleksowego podejścia do zdrowia uczniów. Jego wprowadzenie pozwoli młodzieży zdobyć praktyczną wiedzę na temat zdrowia fizycznego, psychicznego i seksualnego. Kto może uczyć edukacji zdrowotnej? Uprawnienia do nauczania będą mieli zarówno absolwenci edukacji zdrowotnej, jak i nauczyciele biologii, wychowania fizycznego, WDŻ, psycholodzy oraz specjaliści z branży medycznej.

Szansa na rozwój zawodowy – studia podyplomowe

Osoby, które chcą zdobyć kwalifikacje, mogą zapisać się na studia podyplomowe z edukacji zdrowotnej – więcej informacji znajdziesz tutaj: https://studia-online.pl/kursy/4868494. To świetna okazja, aby poszerzyć wiedzę z zakresu zdrowia fizycznego, psychicznego i społecznego, rozwinąć umiejętności dydaktyczne. Studia podyplomowe w formie online to także elastyczność, wygoda nauki z dowolnego miejsca i możliwość łączenia kształcenia z pracą zawodową. To szansa na awans, zdobycie nowych uprawnień i większą pewność siebie w pracy z uczniami.

Nowy przedmiot daje szansę na lepsze przygotowanie młodzieży do dorosłego życia i świadomego dbania o zdrowie. Jeśli myślisz o nauczaniu edukacji zdrowotnej, dobrze już teraz sprawdzić, czy masz odpowiednie kwalifikacje. Jeśli nie, rozważ studia podyplomowe. Nie czekaj – zapisz się już teraz i zyskaj nowe kompetencje!