< powrót do oferty
Kierunek studiów: Pedagogika korekcyjna (terapia pedagogiczna) dla pedagogów specjalnych
Rodzaj studiów: studia podyplomowe
Charakter studiów: studia kwalifikacyjne
Z wykorzystaniem metod kształcenia: online (e-learning)
Podstawa prawna kształcenia: Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2023 poz. 2102) oraz Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 1450 ze zm.).
Cel:
Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w praktyczne umiejętności, wiedzę i narzędzia z zakresu terapii pedagogicznej niezbędne do:
- samodzielnego przeprowadzenia diagnozy i terapii dzieci oraz młodzieży ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się i/lub z zaburzeniami rozwoju ruchowego, emocjonalnego i społecznego;
- organizowania różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, wspierania rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
Czas trwania: 3 semestry; kierunek obejmuje 120 godzin praktyk
Uzyskane kwalifikacje:
Studia podyplomowe z zakresu pedagogiki specjalnej na kierunku Pedagogika korekcyjna (terapia pedagogiczna) dla pedagogów specjalnych mają charakter kwalifikacyjny. Kształcenie prowadzone jest zgodnie z rozporządzeniem z dnia 25 lipca 2019 r. Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450, z późn. zm.) wydanym na podstawie 68 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r., poz. 1668, z późn. zm.). Ukończenie wskazanego kierunku umożliwia jego absolwentom uzyskanie uprawnień m.in. do:
1) zajmowania stanowiska nauczyciela:
- pedagoga specjalnego w przedszkolach i szkołach, o których mowa w ogólnodostępnych przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych;
- terapeuty pedagogicznego w ogólnodostępnych oraz specjalnych przedszkolach, szkołach i placówkach;
- „wspomagającego” tj. nauczyciela dodatkowo zatrudnionego w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego w przedszkolach, szkołach i oddziałach integracyjnych lub w celu współorganizowania kształcenia uczniów odpowiednio niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych, o którym mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
2) prowadzenia zajęć:
- wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe;
- korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym.
3) pełnienia funkcji nauczyciela-konsultanta, nauczyciela-doradcy metodycznego, opiekuna stażu, edukatora, eksperta wchodzącego w skład komisji egzaminacyjnych i kwalifikacyjnych dla nauczycieli ubiegających się o awans zawodowy.
Absolwenci kierunku otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zgodne z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Świadectwo wydawane po ukończeniu studiów podyplomowych jest zgodne z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 września 2018 r. w sprawie dokumentów wydawanych w związku z przebiegiem lub ukończeniem studiów podyplomowych i kształcenia specjalistycznego (Dz.U. z 2018 r., poz. 1791 z późn. zm.) wydanym na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r., poz. 1668, z późn. zm.).
Adresaci:
Studia podyplomowe na wskazanym kierunku przeznaczone są przede wszystkim dla: nauczycieli wszystkich szczebli edukacyjnych, psychologów, wychowawców pracujących w świetlicach szkolnych, środowiskowych i terapeutycznych, logopedów, pedagogów szkolnych, pedagogów pracujących w poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz pracowników placówek edukacyjnych, opiekuńczych, terapeutycznych i leczniczych; osób pracujących lub planujących pracę z dziećmi i młodzieżą napotykającą trudności w realizacji wymagań edukacyjnych szkoły.
Zatrudnienie:
Kierunek ten umożliwia jego absolwentom zatrudnienie m.in. w: specjalnych, ogólnodostępnych i integracyjnych przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych, placówkach opiekuńczo-wychowawczych, placówkach pomocy społecznej, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych oraz pozostałych instytucjach, placówkach i podmiotach, które działają na rzecz rodziny, młodzieży oraz dzieci.
Wymagania:
Uczestnikami studiów mogą być osoby legitymujące się wykształceniem wyższym (co najmniej I stopnia) oraz przygotowaniem pedagogicznym, które posiadają przygotowanie w zakresie pedagogiki specjalnej i chcą uzyskać przygotowanie w dodatkowym zakresie pedagogiki specjalnej.
| Pobierz program studiów
×1 / 1
2 / 2