< powrót do oferty
Zakres studiów: Edukacja włączająca i integracyjna
Rodzaj studiów: studia podyplomowe
Charakter studiów: studia kwalifikacyjne
Z wykorzystaniem metod kształcenia: online (e-learning)
Podstawa prawna kształcenia: Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2023 poz. 2102) oraz Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 1450 ze zm.).
Cel: Celem kształcenia jest przygotowanie specjalistów
z zakresu racjonalnego wspomagania i ukierunkowywania rozwoju dziecka ze
specjalnymi potrzebami edukacyjnymi zgodnie z jego potencjałem rozwojowym (z
niepełnosprawnością, z całościowymi zaburzeniami rozwoju, z trudnościami w
uczeniu się, z zaburzeniami emocjonalnymi i niedostosowanych społecznie,
zagrożonych niedostosowaniem, wybitnie zdolnych) w szkolnictwie ogólnodostępnym
i integracyjnym.
Czas trwania: 3 semestry
Uzyskane kwalifikacje:
Studia podyplomowe Edukacja włączająca i
integracyjna mają charakter kwalifikacyjny. Kształcenie prowadzone jest zgodnie z rozporządzeniem z dnia 25 lipca 2019 r. Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450, z późn. zm.) wydanym na podstawie 68 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r., poz. 1668, z późn. zm.). Ukończenie wskazanych studiów umożliwia ich absolwentom uzyskanie uprawnień m.in. do:
1) zajmowania stanowiska nauczyciela:
- pedagoga specjalnego w ogólnodostępnych
przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych;
- konsultanta w
instytucjach opieki i wychowania, w ośrodkach terapeutycznych i
rehabilitacyjnych, ośrodkach wczesnego wspomagania rozwoju, w fundacjach i
organizacjach pozarządowych.
2) prowadzenia zajęć
rewalidacyjnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami, o których
mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14
grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w ogólnodostępnych przedszkolach, szkołach i
placówkach oświatowych.
Absolwenci studiów otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zgodne z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Świadectwo wydawane po ukończeniu studiów podyplomowych jest zgodne z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 września 2018 r. w sprawie dokumentów wydawanych w związku z przebiegiem lub ukończeniem studiów podyplomowych i kształcenia specjalistycznego (Dz.U. z 2018 r., poz. 1791 z późn. zm.) wydanym na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r., poz. 1668, z późn. zm.).
Adresaci:
Studia przeznaczone są przede wszystkim
dla osób
pragnących podnieść swoje kompetencje oraz kwalifikacje zawodowe w zakresie
pomocy, opieki i wsparcia osób o specjalnych potrzebach w systemie edukacji i
wychowania; dyrektorów przedszkoli i szkół oraz kadry pedagogicznej,
psychologów i pedagogów pracujących (lub planujących pracę) w klasach/grupach o
charakterze integracyjnym oraz inkluzyjnym/włączającym.
Wskazane studia skierowane są również do pedagogów
specjalnych (różnych specjalności), którzy pragną pracować na stanowisku
nauczyciela współorganizującego kształcenie integracyjne uczniów niepełnosprawnych,
niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym.
Uczestnikami studiów mogą być osoby legitymujące się
wykształceniem wyższym (co najmniej I stopnia) oraz przygotowaniem
pedagogicznym, które posiadają kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub
prowadzenia zajęć, a nie posiadają przygotowania w zakresie pedagogiki
specjalnej.
Zatrudnienie:
Studia te umożliwiają ich absolwentom zatrudnienie m.in. w:
- przedszkolach,
szkołach lub innych placówkach oświatowych,
-
Specjalistycznych Centrach Wsparcia Edukacji Włączającej,
- poradniach
psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych,
- Centrach Pomocy
Dziecku i Rodzinie,
- ośrodkach
diagnostyczno-konsultacyjnych
- ośrodkach
wsparcia społecznego (np. miejskie i gminne ośrodki pomocy społecznej),
- placówkach
wsparcia dziennego dla dzieci, młodzieży (świetlice środowiskowe i
terapeutyczne, kluby, ośrodki socjoterapeutyczne, ogniska wychowawcze, domy
dziecka),
- stowarzyszeniach, fundacjach i innych
organizacjach pozarządowych, mediach itp., realizujących programy edukacyjne, w
tym na rzecz osób z niepełnosprawnościami.
Dodatkowe wymagania:
Studia skierowane są do osób posiadających przygotowanie pedagogiczne.
W przypadku braku posiadania przygotowania pedagogicznego Uczelnia WSKZ umożliwia słuchaczom zapisanie się na studia z dwóch zakresów jednocześnie (edukacji włączającej i integracyjnej oraz przygotowania pedagogicznego). Wybierając taki wariant, słuchacz otrzymuje rabat w wysokości 25% na studia z zakresu przygotowania pedagogicznego.
Celem uzyskania rabatu zachęcamy do dokonania rejestracji i opłacenia studiów z pierwszego zakresu, który nie jest przygotowaniem pedagogicznym. Kolejno w Panelu Studenta, prosimy o przejście do zakładki "Moje wykształcenie", kliknięcie "Potwierdź posiadanie przygotowania pedagogicznego” oraz "Nie posiadam przygotowania pedagogicznego". Następnie należy wypełnić ankietę i wybrać studia z zakresu przygotowania pedagogicznego, a bonifikata w wysokości 25% naliczy się automatycznie. W przypadku dodatkowych pytań prosimy o napisanie wiadomości mailowej na adres: kontakt@studia-online.p
|
Programy studiów zostały przygotowane zgodnie z art. 160
ust. 1 i 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i
nauce oraz rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25
lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania
zawodu nauczyciela.
| Pobierz program studiów
×1 / 1
2 / 2