< powrót do oferty
Kierunek studiów: Edukacja i rehabilitacja osób z
niepełnosprawnością wzrokową (Tyflopedagogika)
Rodzaj studiów: studia podyplomowe
Charakter studiów: studia kwalifikacyjne
Z wykorzystaniem metod kształcenia: online (e-learning)
Podstawa prawna kształcenia: Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2023 poz. 2102) oraz Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 1450 ze zm.).
Cel:
Celem studiów jest wyposażenie słuchaczy w
wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie metod, form kształcenia
oraz podstaw rehabilitacji potrzebnych w pracy opiekuńczo-wychowawczej,
dydaktycznej i terapeutycznej z osobami słabowidzącymi i niewidomymi.
Czas trwania: 3 semestry; kierunek obejmuje 180 godzin praktyk
Uzyskane kwalifikacje:
Studia podyplomowe z zakresu pedagogiki specjalnej na
kierunku Edukacja i rehabilitacja osób z niepełnosprawnością wzrokową
(Tyflopedagogika) mają charakter kwalifikacyjny. Kształcenie prowadzone jest zgodnie z rozporządzeniem z dnia 25 lipca 2019 r. Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450, z późn. zm.) wydanym na podstawie 68 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r., poz. 1668, z późn. zm.).
Ukończenie wskazanego kierunku umożliwia
jego absolwentom uzyskanie uprawnień m.in. do:
1) zajmowania stanowiska nauczyciela:
a) tyflopedagoga (nauczyciela
niewidomych i słabowidzących) w:
- klasach IV–VIII szkół
podstawowych specjalnych, oddziałach specjalnych w klasach IV–VIII szkół
podstawowych ogólnodostępnych, w szkołach ponadpodstawowych specjalnych, z
wyjątkiem szkół specjalnych przysposabiających do pracy, i oddziałach
specjalnych w szkołach ponadpodstawowych ogólnodostępnych, dla dzieci i
młodzieży z niepełnosprawnościami innymi niż niepełnosprawność intelektualna w
stopniu umiarkowanym lub znacznym lub niepełnosprawności sprzężone, z których
jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu
umiarkowanym lub znacznym;
- przedszkolach specjalnych,
oddziałach specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych, klasach I–III szkół
podstawowych specjalnych i oddziałach specjalnych w klasach I–III szkół
podstawowych ogólnodostępnych, dla dzieci z niepełnosprawnościami innymi niż
niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym lub
niepełnosprawności sprzężone, z których jedną z niepełnosprawności jest
niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym;
- przedszkolach i szkołach w
specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych.
b) wychowawcy w
specjalnych przedszkolach, szkołach i placówkach.
c) pedagoga w specjalnych
przedszkolach, szkołach i placówkach.
d) pedagoga specjalnego w
ogólnodostępnych przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych.
e) doradcy zawodowego w
specjalnych przedszkolach, szkołach i placówkach.
f) „wspomagającego” tj.
nauczyciela dodatkowo zatrudnionego w celu współorganizowania kształcenia
integracyjnego w przedszkolach, szkołach i oddziałach integracyjnych lub w celu
współorganizowania kształcenia uczniów odpowiednio niepełnosprawnych,
niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym w
przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych, o którym mowa w
przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14
grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
2) prowadzenia
zajęć rewalidacyjnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami, o
których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z
dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w ogólnodostępnych przedszkolach,
szkołach i placówkach oświatowych.
Absolwenci kierunku otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zgodne z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Świadectwo wydawane po ukończeniu studiów podyplomowych jest
zgodne z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12
września 2018 r. w sprawie dokumentów wydawanych w związku z przebiegiem lub
ukończeniem studiów podyplomowych i kształcenia specjalistycznego (Dz.U. z 2018
r., poz. 1791 z późn. zm.) wydanym na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r.
- Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r., poz. 1668, z późn.
zm.).
Adresaci:
Studia podyplomowe na wskazanym kierunku przeznaczone są
dla osób pracujących lub planujących pracę z osobami z niepełnosprawnością
wzrokową, w tym przede wszystkim dla nauczycieli, którzy pragną pracować z
dziećmi z dysfunkcją wzroku, pedagogów, wychowawców, terapeutów, psychologów,
pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz warsztatów terapii zajęciowej.
Uczestnikami studiów mogą być osoby legitymujące się
wykształceniem wyższym (co najmniej I stopnia) oraz przygotowaniem
pedagogicznym, które posiadają kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub
prowadzenia zajęć, a nie posiadają przygotowania w zakresie pedagogiki
specjalnej.
W przypadku braku posiadania przygotowania
pedagogicznego WSKZ umożliwia słuchaczom zapisanie się na dwa kierunki
jednocześnie. Więcej
informacji znajduje się w sekcji „dodatkowe wymagania”.
Zatrudnienie:
Kierunek ten umożliwia jego absolwentom
zatrudnienie m.in. w:
- szkolnictwie specjalnym: w przedszkolach,
szkołach podstawowych, szkołach ponadpodstawowych, ośrodkach
szkolno-wychowawczych dla uczniów słabowidzących, i niewidomych;
-szkolnictwie integracyjnym: w przedszkolach
integracyjnych, przedszkolach z oddziałami integracyjnymi, szkołach
integracyjnych, szkołach z oddziałami integracyjnymi;
- szkolnictwie ogólnodostępnym (nurt inkluzyjny)
oraz w nauczaniu indywidualnym;
- ośrodkach szkolno-wychowawczych;
- poradniach psychologiczno-pedagogicznych, w tym
poradniach specjalistycznych.
Dodatkowe wymagania:
Studia skierowane są do osób posiadających przygotowanie pedagogiczne.
W przypadku braku posiadania przygotowania pedagogicznego, Uczelnia WSKZ umożliwia słuchaczom zapisanie się na dwa kierunki jednocześnie. Zapisując się równolegle na dwa kierunki, słuchacz otrzymuje rabat w wysokości 25% na kierunek z zakresu przygotowania pedagogicznego. Celem uzyskania rabatu zachęcamy do dokonania rejestracji i opłacenia pierwszego kierunku, który nie jest przygotowaniem pedagogicznym. Kolejno w panelu studenta, prosimy o przejście do zakładki "Moje wykształcenie", kliknięcie "Potwierdź posiadanie przygotowania pedagogicznego” oraz "Nie posiadam przygotowania pedagogicznego". Następnie należy wypełnić ankietę i wybrać kierunek z zakresu przygotowania pedagogicznego, a bonifikata w wysokości 25% naliczy się automatycznie. W przypadku dodatkowych pytań, prosimy o napisanie wiadomości mailowej na adres: kontakt@studia-online.pl
|
| Pobierz program studiów
×1 / 1
2 / 2