< powrót do oferty
Kierunek studiów: Diagnoza, terapia, wsparcie i
edukacja osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu
Rodzaj studiów: studia
podyplomowe
Charakter
studiów: studia kwalifikacyjne
Z wykorzystaniem metod kształcenia: online (e-learning)
Podstawa prawna kształcenia: Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz.U. 2023 poz. 2102) oraz Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Dz. U. z 2019 r. poz. 1450 ze zm.).
Cel:
Celem studiów jest uzyskanie kwalifikacji z zakresu
pedagogiki specjalnej do diagnozowania, terapii, wspierania i edukacji osób z
zaburzeniami ze spektrum autyzmu; nabycie wiedzy i umiejętności potrzebnych do
podejmowania skutecznych działań edukacyjnych, rewalidacyjnych i
terapeutycznych.
Czas trwania studiów: 3 semestr; kierunek obejmuje 180 godzin praktyk
Opis kierunku:
Program studiów jest skupiony na przekazaniu aktualnej wiedzy i umiejętności niezbędnych do podejmowania skutecznych działań edukacyjnych, rewalidacyjnych i terapeutycznych względem osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Obejmuje on zagadnienia dotyczące:
- metod i technik potrzebnych do profesjonalnej diagnozy osoby z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
- metod edukacyjnych wykorzystywanych w kontakcie z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu,
- metod wsparcia osób z zaburzeniami ze spektrum autyzmu oraz ich rodzin.
Uzyskane kwalifikacje:
Studia podyplomowe z zakresu pedagogiki specjalnej na
kierunku Diagnoza, terapia, wsparcie i edukacja osób z zaburzeniami ze spektrum
autyzmu mają charakter kwalifikacyjny. Kształcenie prowadzone jest zgodnie z rozporządzeniem z dnia 25 lipca 2019 r. Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonania zawodu nauczyciela (Dz.U. z 2019 r., poz. 1450, z późn. zm.) wydanym na podstawie 68 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r., poz. 1668, z późn. zm.).Ukończenie wskazanego kierunku umożliwia
jego absolwentom uzyskanie uprawnień m.in. do:
1) zajmowania stanowiska nauczyciela w:
a) klasach IV–VIII szkół
podstawowych specjalnych, oddziałach specjalnych w klasach IV–VIII szkół
podstawowych ogólnodostępnych, w szkołach ponadpodstawowych specjalnych, z
wyjątkiem szkół specjalnych przysposabiających do pracy, i oddziałach
specjalnych w szkołach ponadpodstawowych ogólnodostępnych, dla dzieci i
młodzieży z niepełnosprawnościami innymi niż niepełnosprawność intelektualna w
stopniu umiarkowanym lub znacznym lub niepełnosprawności sprzężone, z których
jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu
umiarkowanym lub znacznym;
- przedszkolach specjalnych,
oddziałach specjalnych w przedszkolach ogólnodostępnych, klasach I–III szkół
podstawowych specjalnych i oddziałach specjalnych w klasach I–III szkół
podstawowych ogólnodostępnych, dla dzieci z niepełnosprawnościami innymi niż
niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym lub
niepełnosprawności sprzężone, z których jedną z niepełnosprawności jest
niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym;
- przedszkolach i szkołach w
specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych.
b) wychowawcy w
specjalnych przedszkolach, szkołach i placówkach;
c) pedagoga w
specjalnych przedszkolach, szkołach i placówkach;
d) pedagoga specjalnego w
ogólnodostępnych przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych;
e) doradcy zawodowego w
specjalnych przedszkolach, szkołach i placówkach;
f) „wspomagającego” tj.
nauczyciela dodatkowo zatrudnionego w celu współorganizowania kształcenia
integracyjnego w przedszkolach, szkołach i oddziałach integracyjnych lub w celu
współorganizowania kształcenia uczniów odpowiednio niepełnosprawnych,
niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym w
przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych, o którym mowa w
przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14
grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe.
2) prowadzenia zajęć
rewalidacyjnych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami, o których
mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 127 ust. 19 pkt 2 ustawy z dnia 14
grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe, w ogólnodostępnych przedszkolach, szkołach i
placówkach oświatowych.
Absolwenci kierunku otrzymują świadectwo ukończenia studiów podyplomowych zgodne z Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.
Świadectwo wydawane po ukończeniu studiów podyplomowych jest zgodne z rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 września 2018 r. w sprawie dokumentów wydawanych w związku z przebiegiem lub ukończeniem studiów podyplomowych i kształcenia specjalistycznego (Dz.U. z 2018 r., poz. 1791 z późn. zm.) wydanym na podstawie ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (Dz.U. z 2018 r., poz. 1668, z późn. zm.).
Adresaci:
Studia
podyplomowe na wskazanym kierunku przeznaczone są przede wszystkim dla pedagogów, nauczycieli, psychologów i terapeutów
zainteresowanych podjęciem pracy z osobami z zaburzeniami ze spektrum autyzmu.
Uczestnikami studiów mogą być osoby legitymujące się
wykształceniem wyższym (co najmniej I stopnia) oraz przygotowaniem
pedagogicznym, które posiadają kwalifikacje do nauczania przedmiotu lub
prowadzenia zajęć, a nie posiadają przygotowania w zakresie pedagogiki
specjalnej.
W przypadku braku posiadania przygotowania
pedagogicznego WSKZ umożliwia słuchaczom zapisanie się na dwa kierunki
jednocześnie. Więcej
informacji znajduje się w sekcji „dodatkowe wymagania”.
Zatrudnienie:
Kierunek
ten umożliwia jego absolwentom zatrudnienie m.in. w: specjalnych,
ogólnodostępnych i integracyjnych przedszkolach, szkołach i placówkach
oświatowych, specjalnych ośrodkach wychowawczych i szkolno-wychowawczych, placówkach pomocy społecznej oraz poradniach
psychologiczno-pedagogicznych, w tym poradniach specjalistycznych.
Dodatkowe wymagania:
Studia skierowane są do osób posiadających przygotowanie pedagogiczne.
W przypadku braku posiadania przygotowania pedagogicznego, Uczelnia WSKZ umożliwia słuchaczom zapisanie się na dwa kierunki jednocześnie. Zapisując się równolegle na dwa kierunki, słuchacz otrzymuje rabat w wysokości 25% na kierunek z zakresu przygotowania pedagogicznego. Celem uzyskania rabatu zachęcamy do dokonania rejestracji i opłacenia pierwszego kierunku, który nie jest przygotowaniem pedagogicznym. Kolejno w panelu studenta, prosimy o przejście do zakładki "Moje wykształcenie", kliknięcie "Potwierdź posiadanie przygotowania pedagogicznego” oraz "Nie posiadam przygotowania pedagogicznego". Następnie należy wypełnić ankietę i wybrać kierunek z zakresu przygotowania pedagogicznego, a bonifikata w wysokości 25% naliczy się automatycznie. W przypadku dodatkowych pytań, prosimy o napisanie wiadomości mailowej na adres: kontakt@studia-online.pl
|
| Pobierz program studiów
×1 / 1
2 / 2